Art. 2 pkt 13 stwierdza, że przystanek to miejsce zatrzymywania się pojazdów transportu publicznego. Jest ono oznaczone odpowiednimi znakami drogowymi: D-15 - przystanek autobusowy, D-16 - trolejbusowy, D-17 - tramwajowy. Na każdym z tych znaków znajduje się sylwetka właściwego środka komunikacji.W przypadku linii tramwajowych biegnących po wydzielonym torowisku pomiędzy jezdniami lub znajdujących się w osi jezdni pasażer po opuszczeniu tramwaju będzie musiał przejść przez jezdnię. W sytuacji, gdy wysepka dla pasażerów na przystanku komunikacji publicznej łączy się z przejściem dla pieszych, pasażer, chcąc dojść lub zejść z przystanku, musi skorzystać z tego przejścia.O ile w przypadku przystanków wyposażonych w wysepki dla pasażerów ryzyko wypadku zostało w pewien sposób ograniczone, to znacznie niebezpieczniej jest w miejscach, w których torowisko biegnie po środku jezdni i nie ma wysepek dla pasażerów. W takich miejscach kierowcy pojazdów powinni bardzo uważnie obserwować istniejące oznakowanie, zarówno pionowe, jak i poziome. Muszą być przygotowani na to, że po zatrzymaniu się tramwaju na przystanku jezdnia zostanie przez chwilę zablokowana przez osoby korzystające z komunikacji miejskiej. Pamiętajmy, że ustawodawca nałożył na kierującego obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przy przejeżdżaniu obok oznaczonego przystanku tramwajowego nie znajdującego się przy chodniku. Ponadto gdy na przystanku niewyposażonym w wysepkę dla pasażerów stoi tramwaj lub wjeżdża na nią, kierujący pojazdem jest zobowiązany zatrzymać go w takim miejscu, by zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik.
Przystanki bez wysepek
W tym numerze AŚ przedstawię zagadnienie związane z bezpieczeństem ruchu drogowego w okolicach przystanków komunikacji miejskiej. Zacznijmy zatem od przypomnienia, jak przystanek został zdefiniowany w Prawie o ruchu drogowym.