Ze względu na to, że system radiofonii UKF opracowano na potrzeby odbioru stacjonarnego, warunki w samochodzie dodatkowo obniżają finalną jakość dźwięku. Sam system UKF przy stale rosnącej liczbie stacji radiowych wkrótce stanie się niewydolny.
Zabraknie bowiem wolnych pasm częstotliwości dla nowych nadawców, a im więcej stacji, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych zakłóceń.Eureka, czyli DAB Już od początku lat 80. trwały prace nad następcą tradycyjnego odbiornika radiowego. Znacznie je ułatwiło wprowadzanie na rynek płyty CD, która stała się wyznacznikiem jakości.
W 1987 roku projekt otrzymał jednolitą nazwę DAB (Eureka 147) i zyskał nowych członków (obecnie ponad 40). Zrzeszyli się w nim najwięksi producenci sprzętu, nadawcy i instytuty badawczo-naukowe. Dzięki nim łatwiejsze stało się ustanowienie nowego standardu, który od połowy lat 90. zaczyna wchodzić do użycia w Europie.Dzięki DAB muzyka z radia porównywalna z brzmieniem płyty kompaktowej to już rzeczywistość.
Wreszcie mamy z głowy zakłócenia charakterystyczne dla radiofonii analogowej. Nie będzie już problemów ze słabymi lokalnymi rozgłośniami czy z silnymi sygnałami wzajemnie nakładającymi się na siebie. Tradycyjne trzaski i szumy znikną na dobre. Zamiast nich uzyskamy najwyższą jakość i zupełnie nowe możliwości, nie znane dotychczas słuchaczom zwykłych odbiorników radiowych.
Podstawowe funkcje DAB są analogiczne dla rozbudowanego RDS. Na wyświetlaczu pokazywane będą rozmaite teksty przesyłane przez stację. Można zatem poznać wykonawcę czy tytuł nadawanego utworu.
Na bieżąco mogą być aktualizowane informacje o pogodzie, sytuacji na drodze, a także wysyłane najnowsze notowania giełdowe. Dzięki integracji tunera DAB z nawigacją znacznie wzrosną jej możliwości.
Przy dużej szybkości działania szanse na ominięcie wszystkich korków i łatwiejsze dotarcie do celu są znacznie większe.Przesyłanie tekstu to zaledwie ułamek możliwości DAB.
Przy zastosowaniu kolorowych monitorów LCD można również odbierać rysunki czy nieruchome obrazy telewizyjne. W regularnych odstępach czasu dostępna jest także aktualizowana mapa pogody wybranego obszaru.
W połączeniu z telefonią GSM użytkownik może korzystać ze stałego przesyłania danych określonego rodzaju (np. notowania giełdowe, informacje, ważne wydarzenia). Planując zatem podróż możemy wybrać pakiet danych dotyczących interesującego nas obszaru.
W czasie drogi możemy wówczas otrzymywać wiadomości na temat wolnych miejsc w hotelach, robotach drogowych czy innych zmianach w ruchu pojazdów. Nie trzeba będzie nawet szukać po drodze punktu sprzedaży prasy.
Przesłanie elektronicznej wersji gazety nie stanowi większego problemu.Podstawą ogromnych możliwości systemu jest przetworzenie sygnału dźwiękowego (i nie tylko) na strumień danych cyfrowych.
Dane połączone są w jednym zbiorze dzięki multipleksowaniu, czyli scalaniu kilku strumieni informacji w jednym kanale częstotliwości radiowych o dużej szybkości przekazu. Zamiast zatem nadawać oddzielnie muzykę, tekstowe wiadomości drogowe, mapy pogody i tematyczne serwisy informacyjne, wszystko trafia do jednego zbioru, który jest wysyłany na jednej częstotliwości.
Dzięki technologii COFDM (Coded Orthogal Frequency Division Multiplex) strumień ze zbiorem danych rozprzestrzenia się bez przeszkód i bez zakłóceń. Jedną z najważniejszych zalet DAB jest możliwość dowolnej zmiany danych znajdujących się w zbiorze w każdej chwili.
Tym samym do wysyłanej np. relacji z meczu piłki nożnej można dodać relację z innej imprezy. Nadawane jednocześnie mogą być przez użytkowników selekcjonowane. W samochodach stojących w korku obok siebie słuchacze mogą zatem odbierać zupełnie inne programy, mimo że wybrali tę samą częstotliwość na skali radioodbiornika.
Technologia COFDM zapewnia bardzo istotną dla słuchaczy możliwość - stworzenie sieci o jednej częstotliwości. Dzięki temu nasze ulubione radio będzie zawsze nadawać na tym samym paśmie w dowolnej części kraju.
Mamy zatem z głowy kłopoty z ręcznym szukaniem stacji czy problemami automatyki układu RDS AF. Wartość jednej częstotliwości dla całego kraju łatwiej także zapamiętać.
Na sukces DAB duży wpływ mają nadawcy oraz producenci sprzętu. W Niemczech i Wielkiej Brytanii regularnie emitowane są już pierwsze programy. W Polsce dzięki podpisaniu porozumienia przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, Państwową Agencję Radiokomunikacji, Polskie Radio i Telekomunikację Polską SA oficjalnie potwierdzono wprowadzenie nowego standardu.
Eksperymentalne emisje DAB prowadzone są wzdłuż drogi E-22 na południu Polski oraz w Warszawie (105 MHz). Kierowcy mają już zapewniony spory wybór odbiorników (niestety nie w Polsce), ale jak to zwykle bywa, ceny są wygórowane.
Trudno oczekiwać, aby dla urządzeń pierwszej generacji były skalkulowane na niskim poziomie. Komu zatem analogowe radio wystarcza, nie powinien się spieszyć.
Tomasz Okurowski