- Opony całoroczne zyskują na popularności i są coraz bardziej dopracowane
- Dobre opony całoroczne radzą sobie w warunkach zimowych, ale w lecie szybciej się zużywają
- Prym wiodą renomowane marki, ale są też egzotyczne produkty
Nie, niestety nadal nie wymyślono opon, które spisywałyby się tak samo dobrze w każdych warunkach, podczas letnich upałów, ale też w deszczu i na śniegu czy lodzie. To jednak nie znaczy, że nie ma dobrych opon całorocznych. Nadal wymagają one gotowości na pewne kompromisy, ale z generacji na generację ogumienia, są one coraz mniej uciążliwe. Już teraz jest tak, że dobre opony całoroczne w warunkach zimowych radzą sobie niemal tak dobrze, jak zimówki, przynajmniej w podstawowych próbach takich jak trakcja czy hamowanie na śniegu. Z prowadzeniem bocznym na śniegu i lodzie wciąż różnie bywa, za to na mokrej i suchej nawierzchni opony całoroczne spisują się z reguły znacznie lepiej od typowych opon zimowych. Na największe wyrzeczenia trzeba się nastawić latem – na suchej drodze, przy wysokich temperaturach opony letnie są wciąż nie do pobicia. Słabą stroną opon całorocznych okazuje się ich podatność na zużycie podczas intensywnej eksploatacji w warunkach letnich, na przyczepnym podłożu.
W największym skrócie – jeśli jeździsz dużo i opony zmieniasz np. co sezon lub dwa, to przejście z opon sezonowych na całoroczne nie ma sensu. Nawet najlepsze z przetestowanych przez nas opon całorocznych nie spełnią Twoich oczekiwań, jeśli latem masz ciężką nogę i mocne auto – gumy całoroczne mogą wtedy nie dotrwać do kolejnej zimy!
Ranking opon całorocznych do aut klasy średniej i kompaktów. Te opony warto kupić
W tym roku przetestowaliśmy aż 35 modeli opon całorocznych w popularnym rozmiarze 225/45 R17, stosowanym m.in. w wybranych wersjach Volkswagena Golfa. Testowaliśmy je w każdych warunkach drogowych, sprawdziliśmy także ich trwałość – wyniki uwzględniliśmy podczas przyznawania poszczególnym modelom ocen w dziedzinie kosztów. Do testów trafiły zarówno modele renomowanych marek – od Bridgestone'a, Goodyeara, Michelina aż po Continentala, którego przedstawiciele jeszcze nie tak dawno temu twierdzili, że opony całoroczne to złe rozwiązanie – jak i produkty dosyć egzotycznych w Europie marek, jak choćby Black Arrow, Leao, Headway czy Turador.
Jak to zwykle w naszych wielkich testach opon bywa, zaczynamy zawsze od rundy eliminacyjnej, podczas której odrzucamy te opony, które naszym zdaniem nie mają najmniejszych szans na zwycięstwo w rundzie finałowej, albo są wręcz niebezpieczne. Wśród tych opon, które do finału nie dotarły, były też popularne na naszym rynku opony Kormoran All Season – po wstępnych próbach nie zostały zdyskwalifikowane, możemy je polecić warunkowo, ale do topowych modeli im daleko.
Opony całoroczne w rozmiarze 225/45 R17 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Miejsce | Marka i model opon, indeks nośności/prędkości | Na śniegu | Na mokrym | Na suchym | Koszty | Ocena |
1 | Michelin CrossClimate 2 94 Y | 6- | 5 | 5+ | 5+ | Zwycięzca testu |
2 | Continental AllSeasonContact 2 94 V | 5+ | 5+ | 5- | 6- | wzorowa |
3 | Bridgestone Turanza All Season 6 94 W | 5+ | 5+ | 5+ | 5- | wzorowa |
4 | Vredestein Quatrac 94 V | 5 | 6- | 5 | 5- | wzorowa |
5 | Pirelli Cinturato All Season SF2 94 W | 5 | 5+ | 5+ | 5- | wzorowa |
6 | Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 94 W | 5+ | 5 | 5 | 5+ | dobra |
7 | Kleber Quadraxer 3 94 V | 5+ | 5- | 5+ | 5- | dobra |
8 | Hankook Kinergy 4S² (H750) 94 W | 5 | 5- | 5- | 6- | dobra |
9 | BF Goodrich Advantage All Season 94 W | 5+ | 5 | 5 | 4+ | zadowalająca |
10 | Kumho Solus 4S HA32 + 94 W | 5 | 5- | 5- | 5 | zadowalająca |
11 | Dunlop Sport All Season 94 W | 5- | 5 | 5- | 5- | zadowalająca |
12 | Nexen N’Blue 4Season 2 94 W | 4+ | 4+ | 5 | 6 | zadowalająca |
13 | Firestone Multiseason 2 94 V | 5 | 5- | 4+ | 4+ | zadowalająca |
14 | Toyo Celsius AS2 94 W | 4+ | 4+ | 5- | 5+ | zadowalająca |
15 | Ceat 4 SeasonDrive+ 94 V | 4 | 4+ | 5- | 5+ | polecana warunkowo |
16 | Falken EuroAll Season AS220 Pro 94 W | 4 | 5 | 5 | 4 | polecana warunkowo |
Ranking opon całorocznych: te opony nie dostały się do finału testu, wszystko przez za długie drogi hamowania
Opony polecane warunkowo to takie, w przypadku których wyniki wstępnych testów nie wykazały poważnych deficytów w kwestii bezpieczeństwa. Warto jednak odróżnić status opon polecanych warunkowo po rundzie eliminacyjnej i takich, które zostały poddane wszystkim próbom. O tych drugich wiemy znacznie więcej!
Opony całoroczne w rozmiarze 225/45 R17 | ||
---|---|---|
Mijesce | Marka, model, indeks nośności/prędkości | Ocena po rundzie kwalifikacyjnej (bez kompletu prób) |
17 | Minerva All Season Master 94 Y | polecana warunkowo |
18 | Lanvigator Catchfors A/S 94 W | polecana warunkowo |
19 | Barum Quartaris 5 94 V | polecana warunkowo |
20 | Linglong Grip Master 4S 94 W | polecana warunkowo |
21 | Yokohama BluEarth-4S AW21 94 W | polecana warunkowo |
22 | Kormoran All Season 94 V | polecana warunkowo |
23 | A Plus A909 All Season 94 W | polecana warunkowo |
24 | Headway PSM01 4 Seasons 94 W | polecana warunkowo |
25 | Tracmax X-Privilo Trac Saver 94 Y | polecana warunkowo |
26 | Sava All Weather 94 V | polecana warunkowo |
27 | Tourador X All Climate TF1 94 W | polecana warunkowo |
28 | CST Medallion All Season ACP1 94 V | polecana warunkowo |
29 | Fulda MultiControl 94 V | polecana warunkowo |
30 | Tomket Allyear 3 94 W | niepolecana |
31 | Hifly All-Turi 221 94 V | niepolecana |
32 | Leao I-Green All Season 94 V | niepolecana |
33 | Atlas Green 4S 94 W | niepolecana |
34 | Goodride All Season Elite Z-401 94 W | niepolecana |
Ranking opon całorocznych do SUV-ów i aut terenowych
SUV-y biją rekordy popularności, a nabywcy uwielbiają je za ich wszechstronność i uniwersalność. A co pasowałoby lepiej do wszechstronnego samochodu od równie wszechstronnych opon? Takich, które niezależnie od pory roku i warunkach drogowych są gotowe na spontaniczne przygody. Takie właśnie powinny być opony całoroczne!
Wśród 10 modeli opon w rozmiarze 235/65 R 17 już podczas pierwszych testów bezpieczeństwa, czyli prób hamowania na mokrej i suchej nawierzchni, opony marek Uniroyal, Kenda i Imperial zasłużyły na czerwoną kartkę, bo ich drogi hamowania okazały się po prostu zbyt długie. Zbadaliśmy także, jak opony całoroczne wypadają na tle opon letnich i zimowych, a wyniki tych prób przeszły nasze najśmielsze oczekiwania.
Uwaga! Na rynku jest też wiele opon do terenówek i SUV-ów, które są przeznaczone do jazdy w trudniejszym terenie, czyli opony typu AT (szosowo-terenowe, uniwersalne) i MT (opony typowo terenowe). Wiele z nich jest opisywanych jako całoroczne, ale to nie do końca prawda – ich zachowanie na śniegu i lodzie jest znacznie gorsze niż nie tylko w przypadku zimówek, ale także w przypadku typowych opon całorocznych, bez terenowego zacięcia.
Opony całoroczne do SUV-ów, rozmiar 235/65 R17 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Marka i model opon | Na śniegu | Na mokrym | Na suchym | Ocena | |
1 | Bridgestone Turanza All Season 6 108 V | 5+ | 5+ | 5 | Zwycięzca testu |
1 | Michelin CrossClimate 2 SUV 108 W | 5+ | 5 | 5+ | Zwycięzca testu |
3 | Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 SUV 108 W | 5 | 5+ | 5 | wzorowa |
3 | Hankook Kinergy 4S² X 108 V | 5 | 5+ | 5 | wzorowa |
5 | Vredestein Quatrac Pro + 108 W | 5- | 5 | 5 | dobra |
6 | Falken EuroAllSeason AS220 Pro 108 V | 4+ | 5 | 5 | zadowalająca |
7 | Toyo Celsius AS2 108 W | 4+ | 5 | 5- | zadowalająca |
8 | Uniroyal AllSeasonExpert 2 108 V | 5- | 5- | 4 | niepolecana |
9 | Imperial All Season Driver 108 W | 4+ | 4- | 5- | niepolecana |
10 | Kenda Kenetica 4S SUV KR609 108 V | 4- | 4 | 4 | niepolecana |
Ranking opon całorocznych do busów, vanów i kamperów: wyniki testu 2023
W przypadku aut używanych do pracy możliwość rezygnacji z sezonowych wymian daje wymierne korzyści – auto, które stoi w serwisie, nie zarabia. Stosowanie opon całorocznych ułatwia logistykę!
Jeżeli mamy kampera, który nadaje się także do zimowych eskapad, to zamontowanie w nim opon całorocznych to też świetne rozwiązanie – przez cały rok mamy auto gotowe do spontanicznych wyjazdów.
Opony całoroczne w rozmiarze 235/55 R17 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Miejsce | Marka i model opon | Na śniegu | Na mokrym | Na suchym | Ocena |
1 | Michelin CrossClimate 2 103 Y | 6- | 5 | 5+ | Zwycięzca testu |
2 | Pirelli Cinturato All Season SF 2 103 V | 5 | 5 | 5+ | wzorowa |
3 | Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 103 Y | 5 | 5 | 5 | wzorowa |
4 | Continental AllSeasonContact 103 V | 5 | 5 | 5- | dobra |
5 | Maxxis Premitra All Season AP3 SUV 103 V | 5- | 5 | 5 | dobra |
5 | Vredestein Quatrac Pro 103 Y | 5 | 5 | 5- | dobra |
7 | Cooper Discoverer All Season 103 V | 5 | 5- | 5- | dobra |
8 | Hankook Kinergy 4S² 103 W | 5 | 5 | 5 | zadowalająca |
9 | Falken EuroAll Season AS210 103 V | 5- | 5- | 5- | zadowalająca |
10 | Bridgestone Weather Control A005-Evo 103 V | 4+ | 5- | 5 | zadowalająca |
10 | Nokian Seasonproof 103 V | 5 | 4+ | 5- | zadowalająca |
12 | Minerva Allseason Master XL 103 W | 5- | 4- | 5- | polecana warunkowo |