• Opony całoroczne zyskują na popularności i są coraz bardziej dopracowane
  • Dobre opony całoroczne radzą sobie w warunkach zimowych, ale w lecie szybciej się zużywają
  • Prym wiodą renomowane marki, ale są też egzotyczne produkty

Nie, niestety nadal nie wymyślono opon, które spisywałyby się tak samo dobrze w każdych warunkach, podczas letnich upałów, ale też w deszczu i na śniegu czy lodzie. To jednak nie znaczy, że nie ma dobrych opon całorocznych. Nadal wymagają one gotowości na pewne kompromisy, ale z generacji na generację ogumienia, są one coraz mniej uciążliwe. Już teraz jest tak, że dobre opony całoroczne w warunkach zimowych radzą sobie niemal tak dobrze, jak zimówki, przynajmniej w podstawowych próbach takich jak trakcja czy hamowanie na śniegu. Z prowadzeniem bocznym na śniegu i lodzie wciąż różnie bywa, za to na mokrej i suchej nawierzchni opony całoroczne spisują się z reguły znacznie lepiej od typowych opon zimowych. Na największe wyrzeczenia trzeba się nastawić latem – na suchej drodze, przy wysokich temperaturach opony letnie są wciąż nie do pobicia. Słabą stroną opon całorocznych okazuje się ich podatność na zużycie podczas intensywnej eksploatacji w warunkach letnich, na przyczepnym podłożu.

Właściciele SUV-ów chętnie inwestują w opony całoroczne Foto: Auto Bild
Właściciele SUV-ów chętnie inwestują w opony całoroczne

W największym skrócie – jeśli jeździsz dużo i opony zmieniasz np. co sezon lub dwa, to przejście z opon sezonowych na całoroczne nie ma sensu. Nawet najlepsze z przetestowanych przez nas opon całorocznych nie spełnią Twoich oczekiwań, jeśli latem masz ciężką nogę i mocne auto – gumy całoroczne mogą wtedy nie dotrwać do kolejnej zimy!