• W rankingu opon zimowych 2023 sprawdziliśmy opony w rozmiarze 225/45 R18 - popularnym w autach klasy średniej i mocnych kompaktach
  • Do testu wybraliśmy aż 54 modele ogumienia marek – od A jak Apollo do Y jak Yokohama
  • Opony nieznanych marek mają u nas takie same szanse, jak znane modele renomowanych producentów – liczą się fakty i wyniki pomiarów
  • W pierwszym etapie testu zawsze eliminujemy te opony, które w podstawowych próbach nie zapewniają odpowiedniego marginesu bezpieczeństwa
  • W rundzie kwalifikacyjnej zaczynamy od testów hamowania na mokrej i ośnieżonej nawierzchni. Dobre opony zimowe muszą sobie z tym radzić
  • Sprawdź ostateczne wyniki wielkiego testu opon zimowych 2023

Zapewne nie raz już słyszeliście wyuczone formułki specjalistów od opon: "kiedy temperatura dobowa spada poniżej 7 stopni Celsjusza, należy wymienić opony na zimowe". Zanim zaczniecie sprawdzać prognozy pogody, liczyć średnie temperatury dobowe, ujmijmy to prościej – z wymianą opon z letnich na zimowe należy po prostu zdążyć przed pierwszymi przymrozkami i przed sezonowymi tłumami w warsztatach.

Kiedy wymienić opony na zimowe?

Choć pewnie czeka nas jeszcze trochę ciepłych dni w tym roku, jeśli już teraz wymienisz opony letnie na zimówki, na pewno nie popełnisz błędu. Bo nowoczesne opony letnie są bardziej letnie niż kiedykolwiek i przy pierwszych przymrozkach robi się na nich po prostu niebezpiecznie. Za to dobre, nowe zimówki radzą sobie co najmniej nieźle w szerokim zakresie temperatur, nie są wcale głośniejsze od opon letnich, i nawet na mokrej nawierzchni nie sprawiają już takich problemów, jak opony zimowe sprzed lat.

Ranking opon zimowych 2023: dla kogo opony zimowe, komu wystarczą całoroczne?

No dobrze, ale czy w dzisiejszych czasach, kiedy coraz popularniejsze stają się opony całoroczne, warto jeszcze inwestować w zimówki? Po co nam dwa komplety opon sezonowych, skoro można mieć jedne na cały rok? To nie takie proste. W wielu sytuacjach dwa komplety opon sezonowych to wciąż lepsze rozwiązanie od jednego kompletu opon całorocznych.

Z ogumienia sezonowego nie warto rezygnować w następujących przypadkach.

  • Pokonujesz wysokie przebiegi roczne – opony całoroczne tracą swoje właściwości zimowe, kiedy głębokość bieżnika spada poniżej 4-5 mm. Opony z płytszym bieżnikiem nadają się już tylko na lato, ale jeśli zastanie nas na nich zima, to i tak trzeba je będzie wymienić na nowe.
  • Masz "ciężką nogę" – szczególnie kiedy jest ciepło, a podłoże przyczepne, to opony całoroczne przy ostrej jeździe zużywają się w zastraszającym tempie. W dodatku przy dynamicznej jeździe nie ma miejsca na kompromisy, a opony całoroczne wciąż wymagają pewnych, choćby nawet niewielkich, kompromisów.
  • Mieszkasz lub często podróżujesz w rejonach, gdzie regularnie zimą panują trudne warunki drogowe.
Dobre opony całoroczne z formalnego punktu widzenia są... oponami zimowymi. Mają oznaczenia wymagane dla zimówek i muszą spełniać takie same minimalne wymogi, jak opony zimowe. Foto: Auto Bild
Dobre opony całoroczne z formalnego punktu widzenia są... oponami zimowymi. Mają oznaczenia wymagane dla zimówek i muszą spełniać takie same minimalne wymogi, jak opony zimowe.

Ranking opon zimowych 2023: runda kwalifikacyjna

W tym roku do naszego największego testu opon trafiły gumy w rozmiarze 225/45 R 18. Kilka lat temu takie ogumienie trafiało do aut o sportowym zacięciu – teraz także do rodzinnych aut klasy średniej. Nie ma się co temu dziwić – dzisiejsze "nudne auta rodzinne" mają często takie osiągi jak supersamochody sprzed lat.

Test opon zimowych zaczynamy zawsze od prób hamowania na mokrej nawierzchni. Foto: Auto Bild
Test opon zimowych zaczynamy zawsze od prób hamowania na mokrej nawierzchni.

Tradycyjnie zaczynamy od rundy kwalifikacyjnej. Z 54 modeli opon wybieramy 20 takich, które mają szanse na zwycięstwo i naszą rekomendację. Odsiewamy wszystkie te, które nie zapewniają odpowiedniego marginesu bezpieczeństwa w najważniejszych próbach, czyli w testach hamowania na śniegu i na mokrej nawierzchni. Na dokładne testy opon, które nie radzą sobie nawet w takich próbach, szkoda naszego czasu. Za to 20 najlepszych modeli opon przechodzi kompletny zestaw testów – sprawdzamy m.in. ich prowadzenie w różnych warunkach, emisję hałasu, odporność na aquaplaning na prostej i na łukach, opory toczenia.

Podczas rundy kwalifikacyjnej próby hamowania na śniegu wykonywane są z niższą prędkością niż we właściwym teście. Foto: Auto Bild
Podczas rundy kwalifikacyjnej próby hamowania na śniegu wykonywane są z niższą prędkością niż we właściwym teście.

Ranking opon zimowych 2023: polskie opony wśród najlepszych i... wśród najgorszych

W mediach publikowane są różne testy opon – zlecane przez producentów ogumienia i niezależne, realizowane przez duże redakcje, ale też przez automobilkluby czy organizacje konsumenckie. Często zdarzają się spore rozbieżności między wynikami poszczególnych testów. Ich przyczyny bywają różne – m.in. próby mogą odbywać się w różnych warunkach i na różnych torach, inne mogą być kryteria oceny i waga poszczególnych prób, te same modele opon w różnych rozmiarach i indeksach prędkości mogą mieć różne osiągi. Ostatnio w polskim internecie głośno było o kiepskich wynikach zimówek marki Kormoran w testach niemieckiego automobilklubu ADAC.

Tym razem, mimo innych zasad i metodologii, również i w naszym teście zimówki marki Kormoran (model Snow XL) wypadły słabo – odpadły już w rundzie kwalifikacyjnej ze względu na zbyt długie drogi hamowania na mokrej drodze. Oznacza to, że z czystym sumieniem nie możemy ich polecić przeciętnemu kierowcy. Warto jednak wiedzieć, że w naszych testach doceniamy opony o zrównoważonych wynikach w różnych próbach. Tymczasem są na rynku opony zimowe, w przypadku których konstruktorzy postawili przede wszystkim na ich właściwości w ekstremalnych warunkach zimowych, kosztem możliwości na suchej i mokrej drodze. Niewykluczone, że kiepski na mokrym Kormoran, byłby świetny w głębokim, kopnym śniegu. Dla nas to jednak za mało!

Do rundy kwalifikacyjnej dostały się za to opony marki Dębica (Frigo HP2), które wyprzedziły w eliminacjach m.in. modele marek Semperit, Falken, Fulda, Kumho czy Yokohama.