Auto Świat Porady Eksploatacja Ranking opon zimowych 2023. Aż 54 modele na starcie, w finale jedne opony polskiej marki

Ranking opon zimowych 2023. Aż 54 modele na starcie, w finale jedne opony polskiej marki

Możemy zaklinać rzeczywistość i wspominać wyjątkowo upalne lato, ale sezon na opony zimowe zbliża się nieubłaganie. W tym roku po raz kolejny bijemy rekordy – przetestowaliśmy dla was aż 54 modele opon zimowych, od drogich produktów najbardziej renomowanych producentów aż po opony marek, o których wcześniej nie słyszeliście. Wiemy już, których opon zdecydowanie nie warto kupować.

Test opon zimowych 2023
Test opon zimowych 2023Auto Bild
  • W rankingu opon zimowych 2023 sprawdziliśmy opony w rozmiarze 225/45 R18 - popularnym w autach klasy średniej i mocnych kompaktach
  • Do testu wybraliśmy aż 54 modele ogumienia marek – od A jak Apollo do Y jak Yokohama
  • Opony nieznanych marek mają u nas takie same szanse, jak znane modele renomowanych producentów – liczą się fakty i wyniki pomiarów
  • W pierwszym etapie testu zawsze eliminujemy te opony, które w podstawowych próbach nie zapewniają odpowiedniego marginesu bezpieczeństwa
  • W rundzie kwalifikacyjnej zaczynamy od testów hamowania na mokrej i ośnieżonej nawierzchni. Dobre opony zimowe muszą sobie z tym radzić
  • Sprawdź ostateczne wyniki wielkiego testu opon zimowych 2023

Zapewne nie raz już słyszeliście wyuczone formułki specjalistów od opon: "kiedy temperatura dobowa spada poniżej 7 stopni Celsjusza, należy wymienić opony na zimowe". Zanim zaczniecie sprawdzać prognozy pogody, liczyć średnie temperatury dobowe, ujmijmy to prościej – z wymianą opon z letnich na zimowe należy po prostu zdążyć przed pierwszymi przymrozkami i przed sezonowymi tłumami w warsztatach.

Kiedy wymienić opony na zimowe?

Choć pewnie czeka nas jeszcze trochę ciepłych dni w tym roku, jeśli już teraz wymienisz opony letnie na zimówki, na pewno nie popełnisz błędu. Bo nowoczesne opony letnie są bardziej letnie niż kiedykolwiek i przy pierwszych przymrozkach robi się na nich po prostu niebezpiecznie. Za to dobre, nowe zimówki radzą sobie co najmniej nieźle w szerokim zakresie temperatur, nie są wcale głośniejsze od opon letnich, i nawet na mokrej nawierzchni nie sprawiają już takich problemów, jak opony zimowe sprzed lat.

Ranking opon zimowych 2023: dla kogo opony zimowe, komu wystarczą całoroczne?

No dobrze, ale czy w dzisiejszych czasach, kiedy coraz popularniejsze stają się opony całoroczne, warto jeszcze inwestować w zimówki? Po co nam dwa komplety opon sezonowych, skoro można mieć jedne na cały rok? To nie takie proste. W wielu sytuacjach dwa komplety opon sezonowych to wciąż lepsze rozwiązanie od jednego kompletu opon całorocznych.

Z ogumienia sezonowego nie warto rezygnować w następujących przypadkach.

  • Pokonujesz wysokie przebiegi roczne – opony całoroczne tracą swoje właściwości zimowe, kiedy głębokość bieżnika spada poniżej 4-5 mm. Opony z płytszym bieżnikiem nadają się już tylko na lato, ale jeśli zastanie nas na nich zima, to i tak trzeba je będzie wymienić na nowe.
  • Masz "ciężką nogę" – szczególnie kiedy jest ciepło, a podłoże przyczepne, to opony całoroczne przy ostrej jeździe zużywają się w zastraszającym tempie. W dodatku przy dynamicznej jeździe nie ma miejsca na kompromisy, a opony całoroczne wciąż wymagają pewnych, choćby nawet niewielkich, kompromisów.
  • Mieszkasz lub często podróżujesz w rejonach, gdzie regularnie zimą panują trudne warunki drogowe.
Dobre opony całoroczne z formalnego punktu widzenia są... oponami zimowymi. Mają oznaczenia wymagane dla zimówek i muszą spełniać takie same minimalne wymogi, jak opony zimowe.
Dobre opony całoroczne z formalnego punktu widzenia są... oponami zimowymi. Mają oznaczenia wymagane dla zimówek i muszą spełniać takie same minimalne wymogi, jak opony zimowe.Auto Bild

Ranking opon zimowych 2023: runda kwalifikacyjna

W tym roku do naszego największego testu opon trafiły gumy w rozmiarze 225/45 R 18. Kilka lat temu takie ogumienie trafiało do aut o sportowym zacięciu – teraz także do rodzinnych aut klasy średniej. Nie ma się co temu dziwić – dzisiejsze "nudne auta rodzinne" mają często takie osiągi jak supersamochody sprzed lat.

Test opon zimowych zaczynamy zawsze od prób hamowania na mokrej nawierzchni.
Test opon zimowych zaczynamy zawsze od prób hamowania na mokrej nawierzchni.Auto Bild

Tradycyjnie zaczynamy od rundy kwalifikacyjnej. Z 54 modeli opon wybieramy 20 takich, które mają szanse na zwycięstwo i naszą rekomendację. Odsiewamy wszystkie te, które nie zapewniają odpowiedniego marginesu bezpieczeństwa w najważniejszych próbach, czyli w testach hamowania na śniegu i na mokrej nawierzchni. Na dokładne testy opon, które nie radzą sobie nawet w takich próbach, szkoda naszego czasu. Za to 20 najlepszych modeli opon przechodzi kompletny zestaw testów – sprawdzamy m.in. ich prowadzenie w różnych warunkach, emisję hałasu, odporność na aquaplaning na prostej i na łukach, opory toczenia.

Podczas rundy kwalifikacyjnej próby hamowania na śniegu wykonywane są z niższą prędkością niż we właściwym teście.
Podczas rundy kwalifikacyjnej próby hamowania na śniegu wykonywane są z niższą prędkością niż we właściwym teście.Auto Bild

Ranking opon zimowych 2023: polskie opony wśród najlepszych i... wśród najgorszych

W mediach publikowane są różne testy opon – zlecane przez producentów ogumienia i niezależne, realizowane przez duże redakcje, ale też przez automobilkluby czy organizacje konsumenckie. Często zdarzają się spore rozbieżności między wynikami poszczególnych testów. Ich przyczyny bywają różne – m.in. próby mogą odbywać się w różnych warunkach i na różnych torach, inne mogą być kryteria oceny i waga poszczególnych prób, te same modele opon w różnych rozmiarach i indeksach prędkości mogą mieć różne osiągi. Ostatnio w polskim internecie głośno było o kiepskich wynikach zimówek marki Kormoran w testach niemieckiego automobilklubu ADAC.

Tym razem, mimo innych zasad i metodologii, również i w naszym teście zimówki marki Kormoran (model Snow XL) wypadły słabo – odpadły już w rundzie kwalifikacyjnej ze względu na zbyt długie drogi hamowania na mokrej drodze. Oznacza to, że z czystym sumieniem nie możemy ich polecić przeciętnemu kierowcy. Warto jednak wiedzieć, że w naszych testach doceniamy opony o zrównoważonych wynikach w różnych próbach. Tymczasem są na rynku opony zimowe, w przypadku których konstruktorzy postawili przede wszystkim na ich właściwości w ekstremalnych warunkach zimowych, kosztem możliwości na suchej i mokrej drodze. Niewykluczone, że kiepski na mokrym Kormoran, byłby świetny w głębokim, kopnym śniegu. Dla nas to jednak za mało!

Do rundy kwalifikacyjnej dostały się za to opony marki Dębica (Frigo HP2), które wyprzedziły w eliminacjach m.in. modele marek Semperit, Falken, Fulda, Kumho czy Yokohama.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji