Auto Świat Porady Eksploatacja Czy warto regenerować sprzęgło? Opinie, ceny, objawy zużytego sprzęgła

Czy warto regenerować sprzęgło? Opinie, ceny, objawy zużytego sprzęgła

Wymiana kompletnego sprzęgła nie jest tanią naprawą, dlatego wielu kierowców szuka sposobów na obniżenia kosztów. Tanie zamienniki to zły pomysł, lepszym wyjściem jest regeneracja starego.

Regeneracja sprzęgła — czy warto?
Zobacz galerię (14)
Auto Świat
Regeneracja sprzęgła — czy warto?

Problemy z ruszeniem i przyspieszaniem lub szumy dobiegające z okolic skrzyni biegów to typowe oznaki zużycia sprzęgła i niestety dużych wydatków – wymiana kompletnego podzespołu wraz z robocizną w zależności od modelu i zastosowanych części (oryginały czy zamienniki) kosztuje od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.

Większość kierowców, chcąc zaoszczędzić, zazwyczaj sięga po znacznie tańsze zamienniki. Problem w tym, że podzespoły z najniższych półek cenowych najczęściej są nietrwałe. Sprzęgła te potrafią zużyć się już po kilkudziesięciu tys. km, zatem ich zastosowanie wbrew pozorom jest mało opłacalne. Pamiętajmy, że sama wymiana sprzęgła, mimo że nie jest skomplikowana, to jest kosztowna (konieczny jest demontaż skrzyni biegów).

Czy oznacza to, że kierowcy zdani są wyłącznie na drogie części z ASO? Niekoniecznie, alternatywą jest naprawa zużytego podzespołu. Na rynku działa kilka serwisów wyspecjalizowanych wyłącznie w regeneracji sprzęgieł samochodowych, z których usług dość powszechnie korzystają warsztaty samochodowe. Eksperci w tej dziedzinie radzą sobie nawet z naprawą skomplikowanych sprzęgieł do skrzyń dwusprzęgłowych. Jak sami twierdzą do regeneracji nadaje się ponad 90 proc. zepsutych podzespołów pod warunkiem, że mamy do czynienia z częściami oryginalnymi lub markowymi zamiennikami.

Tarcza jak nowa – nawet fachowiec miałby problem z rozpoznaniem, czy chodzi o element fabrycznie nowy, czy też poddany kompleksowej odnowie.
Tarcza jak nowa – nawet fachowiec miałby problem z rozpoznaniem, czy chodzi o element fabrycznie nowy, czy też poddany kompleksowej odnowie.Auto Świat

Na wykonaną usługę co prawda dostaje się wyłącznie gwarancję rozruchową, ale podobnie jest też w przypadku części fabrycznie nowych – w końcu jest to element eksploatacyjny, którego żywotność zależy w dużej mierze od stylu jazdy kierowcy. Jednak w przypadku rozsądnej eksploatacji właściciel jednej z firm zapewnił nas, że sprzęgła zregenerowane przez jego serwis wytrzymują bez problemu przebiegi rzędu 100 tys. km. To propozycja godna uwagi, biorąc pod uwagę, że kompleksowa naprawa sprzęgła suchego kosztuje od 150 do 250 zł.

Typowe objawy zużycia sprzęgła

Żywotność sprzęgła, przede wszystkim, zależy od stylu jazdy kierowcy i warunków, w jakich eksploatowany jest samochód. Jeśli jest to głównie szarpana jazda miejska, a kierowca na dodatek preferuje agresywny styl jazdy, element ten może wytrzymać zaledwie 60-70 tys. km (średnie przebiegi przy rozsądnym użytkowaniu auta wynoszą od 150 do 200 tys. km). Zdarzają się też fabrycznie słabe podzespoły, które bez względu na styl jazdy po prostu zużywają się szybciej. Problem ten dotyczy zwłaszcza modeli z mocnymi Dieslami. Dlatego w ocenie stany sprzęgła ważniejsze niż przebieg są charakterystyczne objawy.

  • Ślizganie się sprzęgła: silnik wchodzi na obroty, ale auto ma problemy z ruszeniem np. pod wniesienie lub coraz wyższe obroty. Przyczyny: wytarte lub zaolejone okładziny cierne, odkształcona tarcza dociskowa lub koło zamachowe.
  • Problem ze zmianą biegu. Przyczyna: zużyta sprężyna centralna tarczy docisku, uszkodzona lub zakleszczona tarcza sprzęgła.
  • Hałasy dobiegające z okolic skrzynie biegów: charakterystyczne szumienie przy wciśniętym pedale sprzęgła. Przyczyny: zużycie łożyska oporowego sprzęgła, zużyte lub pęknięte sprężyny tarczy dociskowej.
  • Szarpanie przy zwalnianiu pedału sprzęgła: nawet przy delikatnym popuszczaniu sprzęgła przy ruszaniu i zmianie biegu następuje szarpnięcie. Przyczyny: odkształcona tarcza dociskowa lub koło zamachowe, zaolejona okładzina cierna, odkształcona powierzchnia tarczy sprzęgła.
  • Wyczuwalne uderzenie przy wciśnięciu pedału sprzęgła: charakterystyczne uderzanie lub hałas pojawiający się podczas zwalnianiu pedału sprzęgła. Przyczyny: zużyte lub pęknięte sprężyny tłumika drgań skrętnych, zużyte okładziny cierne tarczy sprzęgła.

Ile kosztuje naprawa sprzęgła?

Warunkiem wykonania usługi w warsztacie zazwyczaj jest dostarczenie już zdemontowanego sprzęgła. Sama naprawa w zależności od rodzaju i zakresu prac trwa od 0,5 do 2 godzin i może być wykonana od ręki, jednak zazwyczaj kolejka oczekujących jest długa, dlatego radzimy wcześniej umówić się telefonicznie na konkretną datę.

  • Tarcza sprzęgła: operacja obejmuje rozebranie i oczyszczenie elementów tarczy, wymianę okładzin ciernych i ewentualnie sprężyn tłumika drgań — od 50 do 150 zł.
  • Docisk sprzęgła: rozebranie i oczyszczenie podzespołu wraz z wymianą sprężyny centralnej — od 60 do 120 zł.
  • Koło zamachowe: przetoczenie i oszlifowanie — ok. 60 zł
  • Sprzęgło skrzyni dwusprzęgłowej, np. DSG: kompletna regeneracja z wymianą zużytych podzespołów — do 1500 zł.
  • Naprawa i wzmocnienie sprzęgła seryjnego: oczyszczenie tarczy, koła i docisku z wymianą sprężyny centralnej oraz montaż zbrojonych okładzin organicznych — od 1000 zł.
  • Budowa tarczy wzmocnionej: montaż okładzin spiekowych i mocniejszych sprężyn tłumika drgań — od 750 zł.
  • Wzmocnienie docisku: pełna regeneracja i montaż wzmocnionej sprężyny centralnej — ok. 800 zł.
  • Naprawa i wzmocnienie: sprzęgła wielotarczowego — do 1500 zł.

Regeneracja sprzęgła — tyle możesz zaoszczędzić

Czy warto regenerować sprzęgło?
Czy warto regenerować sprzęgło?Auto Świat
Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: