Strumienice mają za zadanie zwiększenie tempa przepływu danego czynnika w silniku. W zależności od tego, gdzie strumienice zostaną zamontowane, taki będzie oczekiwany efekt. Np. jeśli kierowca zdecyduje się na montaż strumienicy w układzie dolotowym, wówczas osiągnie przyspieszenie przepływu powietrza docierającego do komory spalania. Kolejnym zadaniem strumienic jest dynamizacja przepływu spalin oraz opróżnienie komory spalania.

Strumienice są łatwo skonstruowane i w zasadzie różnią się od rury dolotowej budową wewnętrzną. Mogą być łuskowe oraz szczelinowe. Przekrój przewodu strumienicy zazwyczaj w każdym z rodzajów jest nieco inny, bowiem odpowiada za inną formę transportowania czynnika.

Ile kosztują strumienice?

Strumienice dostępne w sklepach z częściami motoryzacyjnymi można kupić już od 50 zł. Zazwyczaj dostępne są strumienice łuskowe. Droższe są strumienice szczelinowe, które kosztują nawet 80 zł i więcej.

Części te często oferowane są jako atrapa katalizatora, by można było zamontować je w jego miejsce. Inżynierowie, którzy na co dzień zajmują się tuningiem aut, zgodnie potwierdzają, że często przy próbie demontażu katalizatora dla zwiększenia mocy silnika, możemy uzyskać odwrotny efekt do naszych zamierzeń. Często taka próba oszukania elektroniki układu wydechowego i spalin kończy się tym, że oprogramowanie wykryje nieprawidłowości i pogorszą się automatycznie osiągi oraz zwiększy zużycie paliwa na 100 km.

Bardziej świadomi kierowcy w zakresie tuningowania osiągów samochodu wybierają zazwyczaj montaż strumienicy w miejscu tłumika lub tuż obok katalizatora. Pozytywny efekt modyfikacji może przynieść też dodatkowy montaż końcowego tłumika sportowego oraz filtra stożkowego.

Strumienice - jakie są oczekiwane efekty po montażu?

Strumienice są stosunkowo niedrogie, ale najważniejsze jest, aby zostały odpowiednio zamontowane, bowiem wtedy będziemy mogli doświadczyć nawet kilkuprocentowego wzrostu mocy i momentu obrotowego silnika w naszym aucie.

Strumienice zazwyczaj montuje się w układzie wydechowym, a nie dolotowym. Bardzo ważne jest, by przeprowadzić odpowiednie pomiary na hamowni, które potwierdzą, że instalacja strumienic przyniosła oczekiwany efekt w postaci polepszenia osiągów auta. Pamiętajmy jednak, że każdy samochód inaczej reaguje na tuning mechaniczny i może również nie przyjąć właściwe zmian w osiągach.

Czy strumienice są legalne w Polsce?

To pytanie jest bardzo często zadawane przez kierowców na forach internetowych. Jeśli będziecie chcieli zamontować strumienice w miejscu reaktora katalitycznego, to musicie liczyć się z tym, że jest to działanie nielegalne i objęte sporym mandatem karnym. Dlaczego? Brak katalizatora wpływa bezpośrednio na zwiększenie emisji spalin, które swobodnie trafiają do atmosfery.

Jeśli w corocznym przeglądzie technicznym diagnosta stwierdzi brak obecności katalizatora w naszym samochodzie, to możemy być pewni, że nie otrzymamy pozytywnego wyniku, a ponadto osoba sprawdzająca będzie mogła zatrzymać nasz dowód rejestracyjny.

Podobnie będzie w przypadku kontroli policyjnej drogówki. Jeśli funkcjonariusz policji stwierdzi brak reaktora katalitycznego, wówczas będziemy musieli zapłacić mandat do 500 zł, a pojazd zostanie odholowany. Najczęściej kierowcy zostają przyłapani w trakcie okresowych akcji badania spalin w mieście. Jedynym legalnym rozwiązaniem jest montaż strumienic obok katalizatora lub całkowite przerobienie silnika na sportową wersję.