Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Eksploatacja > Pasek antystatyczny miało prawie każde auto. Dlaczego je wycofano?

Pasek antystatyczny miało prawie każde auto. Dlaczego je wycofano?

Pasek zwisający z tyłu samochodu to dziś niecodzienny widok, ale jeszcze w latach 90. stosowano go powszechnie. Choć zniknął z aut prywatnych, to niektóre pojazdy nadal muszą go mieć.

Pasek antystatyczny
Pasek antystatycznyŹródło: Auto Świat

Nikt nie lubi, kiedy po dotknięciu metalowego elementu czuje kopnięcie prądem. To nic innego, jak wymiana ładunków elektrycznych i choć taka sytuacja nie jest niebezpieczna dla człowieka, to zawsze jest nieprzyjemna i zaskakująca. Aby poradzić sobie z tym problemem, zaczęto stosować paski antystatyczne. Jaka jest ich zasada działania? Pasek przymocowany do metalowej części samochodu zwisa, dotykając podłoża, dzięki czemu cały zebrany ładunek jest odprowadzany do ziemi.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Pasek antystatyczny - czy to miało sens?

Teoretycznie taki gadżet ma sens, bo samochód podczas jazdy naturalnie zbiera na swojej karoserii ładunki, a pasek zgodnie z zastosowaniem odprowadza je do ziemi. Zapomniano jednak o tym, że karoseria samochodu to nie jedyne miejsce, gdzie zbierają się ładunki elektryczne. Źródłem gromadzenia się cząsteczek może być także każdy pasażer samochodu, a dokładniej jego ubranie. Sytuacja jest szczególnie męczącą zimą, kiedy ludzie nakładają kilka warstw ubrań, a powietrze jest suche, wtedy niemal wszystko, czego dotkniemy, powoduje przeskoczenie ładunku.

Dlatego, nawet jeśli pasek jest przymocowany do auta, to nieprzyjemny efekt jest odczuwalny, choć wtedy to my kopiemy samochód prądem, a nie na odwrót. Sposobem na zniwelowanie efektu jest zakładanie ubrań, które się nie elektryzują. Niektórzy kierowcy twierdzą także, że dotknięcie karoserii samochodu, zanim wysiądziemy i trzymanie jej, aż staniemy na ziemi, potrafi usunąć problem.

Tak więc zastosowanie paska w samochodzie osobowym nie przynosi oczekiwanych efektów, a jego przymocowanie ma sens w starych autach ze względów estetycznych, czy też, aby jak najwierniej odtworzyć minione czasy.

Paski antystatyczne czasem są obowiązkowe

Stosowanie uziemienia jest jednak obowiązkowe w przypadku niektórych pojazdów. Cysterny muszą być obowiązkowo wyposażone w element odprowadzający ładunek do ziemi. Zazwyczaj są to łańcuchy, a obowiązek ich wożenia wynika z niebezpieczeństwa, jakie niesie ze sobą przelewanie paliwa. W przypadku przeskoczenia iskry istnieje realne ryzyko zapłonu substancji łatwopalnej. Również stacje benzynowe muszą być uziemione z tego samego powodu, choć tam instalacja odprowadzająca ładunek wygląda zupełnie inaczej.

Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków