• Wyjaśniamy, dlaczego zapala się kontrolka check engine i co to oznacza?
  • Tłumaczymy, jak zdiagnozować uszkodzenie, ile może kosztować naprawa?
  • Nie każde uszkodzenie silnika oznacza, że zapali się kontrolka check engine
  • Z palącą się kontrolką check engine auto może nie przejść przeglądu w SKP

Podstawowym zadaniem kontrolki silnika, związanym z obowiązującym standardem EOBD (European On Bord Diagnosis – europejska diagnostyka pokładowa), jest zapewnienie poprawnego działania układów oczyszczania spalin. Ponieważ jednak w praktyce niemal wszystko ma wpływ na proces spalania, to kontrolka zapali się w przypadku wykrycia niemal każdej usterki. Co jednak ważne: nie wszystko dla komputera jest usterką! Będzie nią całkowicie zerwana komunikacja (przerwany kabel, uszkodzenie czujnika) np. z czujnikiem temperatury lub wskazania wykraczające poza przyjęte ramy (np. wskazanie temperatury -200 st. C).

Ale gdy czujnik "ustawi się" na stałej temperaturze zewnętrznej -20 st. C, to komputer po prostu uzna, że jest zima… W przypadku uszkodzenia wielu elementów system jest w stanie pracować w trybie awaryjnym. Oznacza to, że komputer wie, że czujnik temperatury nie działa, więc uznaje, że na zewnątrz jest np. 0 st. C i pracuje dalej, zgłasza jednak problem. Czasem praca będzie przebiegała bez większych zakłóceń i możemy spokojnie dojechać np. do warsztatu czy do domu. Czasem jednak uszkodzenie spowoduje bardzo nierówną pracę silnika (np. na 3. z 4 cylindrów) i lepiej go nie katować.