Auto Świat Porady Eksploatacja Kontrolka silnika, czyli "check engine" – czy trzeba się jej bać?

Kontrolka silnika, czyli "check engine" – czy trzeba się jej bać?

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Czego kierowcy boją się najbardziej? To dość proste pytanie, na które większość odpowie: diagnozy "uszkodzona uszczelka pod głowicą", oraz zapalającej się kontrolki check engine na desce rozdzielczej. Czy kontrolka check engine rzeczywiście oznacza uszkodzenie silnika i trzeba szukać mechanika, żeby się jej pozbyć?

Kontrolka oznaczająca usterkę silnika powoduje przestrach u kierowców – nie wiadomo co się popsuło i jakie będą koszty naprawy
Archiwum
Kontrolka oznaczająca usterkę silnika powoduje przestrach u kierowców – nie wiadomo co się popsuło i jakie będą koszty naprawy
  • Wyjaśniamy, dlaczego zapala się kontrolka check engine i co to oznacza?
  • Tłumaczymy, jak zdiagnozować uszkodzenie, ile może kosztować naprawa?
  • Nie każde uszkodzenie silnika oznacza, że zapali się kontrolka check engine
  • Z palącą się kontrolką check engine auto może nie przejść przeglądu w SKP

Podstawowym zadaniem kontrolki silnika, związanym z obowiązującym standardem EOBD (European On Bord Diagnosis – europejska diagnostyka pokładowa), jest zapewnienie poprawnego działania układów oczyszczania spalin. Ponieważ jednak w praktyce niemal wszystko ma wpływ na proces spalania, to kontrolka zapali się w przypadku wykrycia niemal każdej usterki. Co jednak ważne: nie wszystko dla komputera jest usterką! Będzie nią całkowicie zerwana komunikacja (przerwany kabel, uszkodzenie czujnika) np. z czujnikiem temperatury lub wskazania wykraczające poza przyjęte ramy (np. wskazanie temperatury -200 st. C).

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak