Sprawdziliśmy nagłośnienie instalowane standardowo w ośmiu samochodach z napędem 4x4, którymi można zjechać z ubitego szlakuZwykłe, przestarzałe radio analogowe odchodzi do lamusa. O kasetowych modelach zdążyliśmy już zapomnieć. Ich miejsce zajęły radia z odtwarzaczem CD, obecnie powszechnie instalowane w nowych samochodach. Co ważne, przestano oszczędzać i zwykle nawet najprostszy seryjnie instalowany radioodtwarzacz nadaje się także do odtwarzania muzyki nagranej w niezwykle popularnym formacie MP3. To świetne rozwiązanie! Na jednej płycie zmieści się bowiem ponad 100 plików muzycznych przy zachowaniu dobrej jakości. Płyty z muzyką MP3 można posłuchać w każdym z testowanych samochodów. I to bez większych problemów! Oferowane obecnie radioodtwarzacze dopracowano szczególnie starannie pod względem odporności na wstrząsy podczas jazdy. Nawet na gorszych nawierzchniach nie ma żadnych przerw w odtwarzaniu. To zasługa wydajniejszych i większych amortyzatorów z olejem silikonowym oraz skomplikowanych zawieszeń mechanizmu czytnika. Jedynie w ekstremalnych sytuacjach, np. podczas dynamicznej jazdy w trudnym terenie, lepiej wyłączyć odtwarzacz płyt CD i przełączyć się na odbiór stacji radiowych. Ze słuchaniem radia nie powinno być większych kłopotów, gdyż tunery nowej generacji wyróżniają się dobrą czułością. Zwykle jednak łatwiej złapać silny sygnał ogólnopolskiej stacji niż słabszy małej, lokalnej rozgłośni. Warto o tym pamiętać, wyruszając samochodem w teren. W żadnym z testowanych aut nie trzeba wymieniać głośników na lepsze. Nawet w ciężarowej Toyocie Hilux zestaw czterech głośników szerokopasmowych chrakteryzuje się na tyle dobrym dźwiękiem, że wymiana na inny markowy komplet nie jest konieczna. W przypadku pakietów wyższej klasy, takich jak Bose w Maździe CX-7 czy Harman Kardon w Mercedesach, poprawa jakości nagłośnienia jest możliwa, ale wymaga tak dużych nakładów, że mijałaby się z celem. Szkoda zatem wysiłku i pieniędzy. Wraz z seryjnym nagłośnieniem sprawdziliśmy także fabryczne zestawy głośnomówiące Bluetooth. Wszystkie łatwo nawiązywały połączenie z telefonami (użyliśmy urządzeń firm Motorola, Nokia i Sony Ericsson) oraz zapewniały dobrą jakość rozmów. By odebrać połączenie, wystarczyło nacisnąć przycisk na pilocie sterującym (nie trzeba trzymać telefonu pod ręką). To rozwiązanie godne polecenia. Citroen C-CrosserSeryjne nagłośnienie w zupełności wystarczy! Radio z kompletem sześciu głośników i wbudowanym zmieniaczem płyt CD spełni wymagania większości słuchaczy. Nie warto przesadzać z podnoszeniem głośności basów, gdyż tapicerka wpada niekiedy w drgania. Tony wysokie są nieco wyostrzone, lepiej więc nie podkręcać sopranów przy użyciu systemu korekcji. Obsługa nie sprawia żadnych problemów, jakkolwiek należy zachować ostrożność podczas ładowania płyt do zmieniacza. Nie należy wciskać ich na siłę, gdyż można uszkodzić mechanizm. Wyrazy uznania za seryjny zestaw głośnomówiący Bluetooth. Fabryczna konfiguracja
TUNER: Szybkie wyszukiwanie stacji radiowych. Dobry odbiór.WZMACNIACZ: Cyfrowy procesor dźwięku z 5 efektami korekcji brzmienia oraz 3 charakterystykami dźwięku przestrzennego.ODTWARZACZ: Wbudowany zmieniacz płyt. MP3. STEROWANIE: Wygodny pilot umieszczony w kierownicy.
Mazda CX-7Bose jest jednym z nielicznych zestawów wyposażonych w 8-centymetrowy głośnik centralny na środku deski rozdzielczej auta. Brzmienie ma świetne. Nie brakuje basów i soczystych tonów wysokich. Dobry poziom basów to m.in. zasługa bardzo dużych (20 cm średnicy) głośników średnioniskotonowych zamontowanych w przednich drzwiach. Przydałoby się poprawić tony średnie, gdyż głosy wokalistów są zbytnio wyostrzone. Zmieniacz wbudowany w radio w desce rozdzielczej to wygodne rozwiązanie – ułatwia dostęp do płyt. Sprzęt wymaga jednak ostrożności. Nie wolno wpychać płyt na siłę! W opcji zestaw Bluetooth. Fabryczna konfiguracja
TUNER: Dobry odbiór. Szybkie wyszukiwanie rozgłośni.WZMACNIACZ: Dostosowuje brzmienie do poziomu hałasu.ODTWARZACZ: Zmieniacz CD zintegrowany z radiem. MP3.STEROWANIE: Umożliwia regulację głośności, zmianę stacji radiowych i nagrań, a także wybór źródła dźwięku.
Mercedes GLTo jeden z najdroższych systemów w teście. Mercedes proponuje brzmienie, w którym soprany nie są tak agresywne, jak w przypadku konkurencji. Można zatem grać bardzo głośno, bez obawy, że mocne tony wysokie będą drażnić uszy. System Harman Kardon wyróżnia się przyjemnym i naturalnym brzmieniem. Dzięki subwooferowi ukrytemu w ściance bagażnika można liczyć na sporą dawkę niskich tonów. Co ciekawe, subwoofer jest tak mocny, że klapka wlewu paliwa na tylnym błotniku auta wpada w drgania, co słychać na zewnątrz samochodu (przydałoby się poprawić wytłumienie).Fabryczna konfiguracja
TUNER: Łatwy dostęp do zaprogramowanych stacji radiowych.WZMACNIACZ: System korekcji dźwięku przestrzennego LOGIC 7. Dodatkowe wejścia A/V.ODTWARZACZ: Kompatybilny z CD audio, MP3 i DVD. STEROWANIE: Komfortowe, wielofunkcyjne sterowanie umieszczone na kole kierownicy.
Mercedes GLKTak wielkiej dopłaty wymaga system ze świetną, zaawansowaną technicznie nawigacją Comand APS, zmieniaczem płyt DVD oraz kompletem głośników Harman Kardon Logic 7. Podobnie jak w większym modelu GL, także i w wersji GLK soprany nie są agresywne, co oznacza, że nawet przy wyższych poziomach głośności tony wysokie nie męczą słuchu. Ciekawostką jest duży subwoofer umieszczony w miejscu na koło zapasowe, pod wykładziną bagażnika. Dzięki niemu łatwo podkręcić poziom tonów niskich do bardzo intensywnego, więc nawet zwolennicy „czarnej muzyki” powinni być zadowoleni. Fabryczna konfiguracja
TUNER: Przeciętna czułość odbiornika radiowego.WZMACNIACZ: Procesor dźwięku przestrzennego Logic 7. Wejścia audio i wideo w standardzie.ODTWARZACZ: Kompatybilny z płytami DVD, CD oraz plikami muzycznymi MP3.STEROWANIE: Dobre i wygodne na kole kierownicy.
Opel AntaraJuż najprostszy model radioodtwarzacza to dobra propozycja. Produkowane przez Blaupunkta radio wyposażono we wzmacniacz o mocy 4 x 20 W.Seryjnie instalowana wersja CD 30 MP3 z siedmioma głośnikami w zupełności wystarczy do codziennego słuchania muzyki. Nie trzeba korzystać z korekcji, gdyż różnice w brzmieniu nie są zbyt duże. Przydałoby się poprawić przetwarzanie niskich tonów. Ważna zaleta niemieckiej konstrukcji to komfort obsługi. Na powiększonym panelu umieszczono duże i czytelnie oznaczone przyciski sterujące. Niemal wzorowy system sterowania w kierownicy pozwala obsługiwać radio oraz komputer. Fabryczna konfiguracja
TUNER: Łatwy dostęp do stacji radiowych. Dobry odbiór.WZMACNIACZ: Prosta cyfrowa korekcja dźwięku.ODTWARZACZ: Kompatybilny z plikami muzycznymi MP3.STEROWANIE: Wielofunkcyjny pilot w kierownicy ułatwia korzystanie z radia i komputera.
strona 2
Peugeot 4007Wbudowany odtwarzacz ze zmieniaczem płyt i kompletem sześciu głośników to dobra propozycja. Wystarczy nawet do głośniejszego grania. Nie polecamy korekcji dźwięku przestrzennego, gdyż brzmienie jest dość sztuczne. Lepiej także nie przesadzać z dodawaniem basów, gdyż boczki drzwiowe mogą rezonować. Obsługa nagłośnienia jest bardzo wygodna. Przydaje się poręczny pilot umieszczony w kierownicy. Wbudowany w radioodtwarzacz w desce rozdzielczej zmieniacz to świetna propozycja. Trzeba jednak pamiętać o ostrożnym wkładaniu płyt, żeby nie uszkodzić skomplikowanego mechanizmu. Zestaw głośnomówiący dostępny za dopłatą. Fabryczna konfiguracja
TUNER: Czułość odbiornika radiowego nie budzi zastrzeżeń.WZMACNIACZ: System cyfrowej korekcji dźwięku z efektami przestrzennymi.ODTWARZACZ: Ze zmieniaczem płyt. Kompatybilny z MP3.STEROWANIE: Pilot umieszczony w kierownicy.
Toyota HiLUXChoć w autach takich jak Hilux trudno spodziewać się doskonałego nagłośnienia, to Toyota mile zaskakuje. Wbudowany odtwarzacz z zaledwie czterema głośnikami bardzo dobrze radzi sobie z nagłośnieniem kabiny. Mimo że zastosowano jedynie głośniki szerokopasmowe, brzmienie okazuje się wyważone i dość naturalne. Radio jest wygodne w obsłudze dzięki dużym przyciskom i poręcznym pokrętłom. Niestety, mamy wrażenie, że sprzęt lepiej pasuje do wersji auta z kierownicą po prawej stronie. Dlaczego? Często używane przyciski wyboru nagrań i pokrętło głośności znalazły się w skrajnej prawej części radia, co obniża wygodę obsługi. Fabryczna konfiguracja
TUNER: Bardzo dobra czułość odbiornika radiowego.WZMACNIACZ: System korekcji dla różnych rodzajów nadwozia samochodu.ODTWARZACZ: Sprzęt dostosowany do odczytu plików MP3.STEROWANIE: Brak dodatkowego pilota w kierownicy.
Toyota RAV4Seryjnie instalowane jest radio CD MP3 z pakietem sześciu głośników. Opcjonalną nawigację satelitarną B9004 z ekranem LCD i zestawem głośnomówiącym Bluetooth można dokupić (niestety) tylko do najdroższych wersji wyposażeniowych auta (Prestige i X). System wymaga dopłaty co najmniej 8000 zł. Ciekawostka techniczna to wyposażenie sprzętu w dwa mechanizmy odtwarzaczy. Dostęp do obu możliwy jest po odchyleniu dużego kolorowego ekranu LCD. Dolny napęd przeznaczono do odtwarzania płyt DVD z mapami nawigacyjnymi. Górny napęd odczytuje zwykłe płyty CD audio oraz nagrane pliki MP3. Fabryczna konfiguracja
Foto: Auto Świat
Test fabrycznych systemów car audio
TUNER: Czułość odbiornika radiowego – tylko przeciętna.WZMACNIACZ: System automatycznego dostosowania głośności do prędkości samochodu.ODTWARZACZ: Możliwość odtwarzania plików MP3 podczas korzystania ze zmieniacza.STEROWANIE: Komfortowe sterowanie na kole kierownicy.