Lepsze jest wrogiem dobrego. Od kiedy pojawiły się w sklepach nawigacje z panoramicznym, 4,3-calowym ekranem zaczęła spadać sprzedaż mniejszych modeli z 3,5-calową matrycą. Obecnie wraz z postępem techniki przyszła pora na coś większego: wyświetlacze o przekątnej 5 cali. Dzięki miniaturyzacji elementów elektronicznych i ramki wokół 5-calowej matrycy udało się stworzyć nowy sprzęt o podobnych wymiarach jak starsze nawigatory z ekranem o przekątnej 4,3 cala. Sprzęt wygląda podobnie, ale ma większy ekran i niewiele więcej kosztuje.
Walory większego ekranu trudno przecenić. Nie dość, że wskazania i mapa są bardziej wyraźne, to jeszcze poprawia się komfort obsługi. Łatwiej dotykać większych ikon na ekranie, czyli wygodniej programować cel i inne kluczowe funkcje w nawigacji. Ponadto duży wyświetlacz można wykorzystać do podłączenia kamery cofania. Pierwsze z nowości, jakie pojawiają się na rynku, już są wyposażane w wejścia AV, dzięki czemu podłączenie dodatkowej kamery czy innego źródła obrazu nie stanowi już problemu. A to jeszcze nie wszystko!
Wraz z wprowadzeniem nowych urządzeń poprawiono funkcjonalność – producenci nawigacji w większym stopniu wykorzystują możliwości systemu operacyjnego Windows. Bazując na zainstalowanych eksploratorach plików i bezprzewodowej łączności Bluetooth, przygotowano aplikacje umożliwiające korzystanie z internetu. Wkrótce należy spodziewać się większej oferty modeli z wbudowanym modułem wi-fi, dzięki czemu nawigację da się też wykorzystać do przeglądania stron w internecie lub do sprawdzenia poczty w każdym miejscu, w którym udostępniono bezprzewodowy internet.
Podobnie jak w innych, mniejszych nawigatorach, także w wersjach 5-calowych zadbano o multimedialne dodatki. Można zatem oglądać filmy, przeglądać zdjęcia czy słuchać muzyki zapisanej w formacie MP3. W praktyce jednak nie wszystko się sprawdza. By nawigator mógł sobie poradzić z płynnym odtwarzaniem filmów wideo, powinny być one odpowiednio skonwertowane, a to zwykle zajmuje sporo czasu. Wbrew pozorom obciążenie mogą stanowić również zdjęcia. Jeśli fotografie zajmują co najmniej kilka MB, to wówczas wyświetlanie i przeglądanie zdjęć może zająć sporo czasu.
Z multimedialnych dodatków mogą się przydać praktyczne udogodnienia, takie jak zestaw głośnomówiący Bluetooth oraz transmiter FM. Przed zakupem warto jednak sprawdzić kompatybilność Bluetootha. Może się bowiem zdarzyć, że nasz telefon nie będzie współpracował z modułemzestawu głośnomówiącego w nawigacji.
W przypadku transmitera FM nie powinno być żadnych problemów. Wystarczy tylko wybrać określoną częstotliwość radiową, by w samochodowym audio usłyszeć komunikaty z nawigacji. Ta funkcja przydaje się w samochodach z gorszym wyciszeniem kabiny, kiedy głośnik wbudowany w nawigację nie wystarcza. Trzeba jednak liczyć się z tym, że gorsze transmitery mogą mieć problemy z wyciszaniem silnego sygnału radiowego z rozgłośni. Może się zatem zdarzyć, że słuchając przez transmiter FM komend z nawigacji, usłyszymy także stację radiową nadającą na tej samej fali.
Nowe urządzenia można kupić z różnymi wersjami map albo bez jakiegokolwiek oprogramowania nawigacyjnego. Sprzęt bez programu GPS jest przystępny cenowo, jednakże nie zawsze wart zainteresowania. Zdarza się bowiem, że kupując oddzielnie mapę i sprzęt, zapłacimy więcej niż za gotowy zestaw. Ponadto nie wszystkie urządzenia bez map są odpowiednio skonfigurowane, by łatwo samodzielnie dodać dowolny program nawigacyjny. Wówczas jesteśmy zdani na serwis lub sprzedawcę w sklepie. Na szczęście, część producentów (m.in. Blow) umieszczana swoich stronach internetowych bezpłatne oprogramowanie ułatwiające instalację nowego programu. Niemniej, kto nie ma doświadczenia w dodawaniu nowego oprogramowania, nie powinien samodzielnie instalować map i aplikacji nawigacyjnej w urządzeniu. Można bowiem łatwo narobić sobie kłopotów.
W teście zebraliśmy pierwsze modele z wyświetlaczami o przekątnej 5 cali (wyjątkiem jest MIO z nieco mniejszą, 4,7-calową matrycą). Z tygodnia na tydzień pojawiają się jednak kolejne konstrukcje, więc niebawem przygotujemy większe porównanie.
strona 2
Przydatne funkcje
Gdy potrzeba pomocy - Nawigacja może nam ułatwić znalezienie pomocy, gdy tego potrzebujemy. Wystarczy tylko w funkcji obiektów POI wybrać wyszukiwanie adresów w miejscu naszej lokalizacji. W zależności od programu dostęp do funkcji jest możliwy od razu lub po kilku kliknięciach. Jednym z najlepszych rozwiązań może poszczycić się TomTom, który stosuje widoczną i łatwo dostępną ikonkę koła ratunkowego. Po kliknięciu system wyświetla dane o najbliższej aptece, policji i innych służbach.
strona 3
Wygodna klawiatura - Programy nowszej generacji wyposaża się w system ułatwiający wpisanie nazwy celu podróży, adresu i innych danych. Asystent programowania wyświetla na ekranie tylko te litery, dzięki którym poprawnie wpiszemy adres. Dzięki temu łatwiej odnaleźć nie tylko potrzebną literę, lecz także uniknąć błędów podczas wpisywania nazwy. Asystent programowania skraca także czas potrzebny na wskazanie celu. Świetnie działające wspomaganie jest w programie iGo w nawigacji Peiying. Ta sama funkcja pojawiła się także w najnowszych wersjach programów AutoMapa i Travel Mapa.
strona 4
Ostrzeganie - Nawigator może ostrzegać w czasie jazdy, gdy zbliżamy się do niebezpiecznego miejsca na drodze, takiego jak czarny punkt czy fotoradar. Wystarczy tylko w ustawieniach POI wskazać odpowiednie kategorie miejsc, a urządzenie wyświetli odpowiedni komunikat na ekranie i dodatkowo wyda ostrzegawczy dźwięk. Zdarzają się jednak ograniczenia. W programach takich jak MapaMap można jedynie wskazać trzy kategorie obiektów, o których będziemy alarmowani.
strona 5
Podgląd trasy - Im dalej do celu, tym lepiej sprawdzić przebieg drogi wyznaczonej przez nawigację. Może się bowiem zdarzyć, że system poprowadzi nas remontowanym odcinkiem drogi albo trasą o gorszej nawierzchni lub tam, gdzie zwykle występują korki i większe natężenie ruchu. By sprawdzić przebieg trasy, zwykle wystarczy tylko zaprogramować nawigację, a urządzenie po oszacowaniu drogi wskaże ją na mapie. Warto od razu sprawdzić, czy wyświetloną mapę można przejrzeć, a także swobodnie powiększać jej fragmenty.
strona 6
Planowanie trasy - Jeśli po drodze zamierzamy odwiedzić kilka miejsc, można je wpisać do nawigacji jako punkty pośrednie trasy do celu. Obecnie wszystkie nowe modele umożliwiają samodzielne zaplanowanie trasy. Nawigatory różnią się jednak możliwościami. Warto sprawdzić, ile punktów pośrednich można wpisać, by system wyznaczył trasę. Ponadto część z nich umożliwia wpisanie przybliżonego punktu pośredniego. Jeśli z Rzeszowa do Szczecina zamierzamy jechać przez Bydgoszcz, nie trzeba wpisywać dokładnego adresu w mieście. Wystarczy tylko wskazać miasto, obok którego zamierzamy przejechać.
strona 7
Zjazd z drogi - Graficzne wskazania kierunku jazdy można rozbudować. Świetne rozwiązanie to asystent pasa ruchu, który pomaga podczas jazdy po drodze wielopasmowej. Dobrym rozwiązaniem jest również system wyświetlania tablic drogowych oraz graficznych wizualizacji zjazdów z autostrad oraz skomplikowanych węzłów drogowych. Efektowne grafiki przygotowywane są do każdej aktualizacji map cyfrowych. Obecnie w Polsce system wyświetla dodatkowe wskazania tylko w największych miastach i aglomeracjach.
strona 8
Akcesoria i wyposażenie - Co sprawdzić przed zakupem?
W opakowaniu z nawigacją znajdziemy praktyczne akcesoria. Część z nich przyda nam się w samochodzie, a pozostałe w domu, kiedy podłączymy nawigację do komputera. W samochodzie wykorzystamy uchwyt mocujący oraz kabel zasilający z charakterystycznym wtykiem do gniazda zapalniczki. Większość oferowanych zasilaczy wyposażona jest w szklany bezpiecznik, który znajduje się w zakręcanej wtyczce. Na wszelki wypadek lepiej mieć pod ręką zapasowy bezpiecznik. Można go kupić w specjalistycznych sklepach ze sprzętem elektronicznym i podzespołami. Trudniej natomiast będzie kupić go na stacjach benzynowych, które oferują co najwyżej płastkie, plastikowe bezpieczniki samochodowe. W domu wykorzystamy kabel USB. Jeśli nawigacja nie jest ładowana poprzez połączenie z komputerem, lepiej podłączyć ją do zasilacza sieciowego. Niestety, mało który producent dodaje przydatny zasilacz.Wówczas pozostaje wcześniej naładować baterię do pełna w samochodzie i dopiero potem podłączyć GPS do komputera, by zaktualizować program.
strona 9
Blow GPS50iBT
Efektownie wykonana nawigacja z białym wykończeniem tylnej ścianki. Niestety, w słońcu biała obudowa wyraźnie odbija się w szybie, co przeszkadza w czasie jazdy. Zainstalowana AutoMapa wymaga przyzwyczajenia i uważnego skonfigurowania. Kto jednak nauczy się oprogramowania, powinien być zadowolony, gdyż żaden inny program nie ma tak bogatych możliwości aktualizacji danych i dodawania lokalizacji różnych przydatnych miejsc, a także informacji o fotoradarach czy nieoznakowanych radiowozach.
strona 10
Goclever 5010FM BT
Nawigacja w bardzo przystępnej cenie. Urządzenie jest dobrze wykonane, co łatwo docenić podczas zdejmowania i zakładania na uchwyt. Nie trzeba bowiem za każdym razem odpinać czy podłączać kabla zasilającego. Słabą stroną jest oprogramowanie przygotowane przez chorwackie Mireo. Mapa zawiera rozbudowaną sieć dróg w Polsce (sporo lokalnych i gruntowych), jednakże system prowadzenia potrafi wprowadzić w błąd, więc lepiej przed każdą podróżą sprawdzić dokładny przebieg trasy.
strona 11
Lark Freebird 50.1
Niedrogi i dobrze wykonany Lark oferowany jest tylko z mapą Polski: MapaMap Easy. Wgrany program nawigacyjny to najprostsza wersja bez możliwości aktualizacji. By wykupić abonament na nowe mapy, trzeba najpierw zapłacić za rozszerzenie programu do wersji Top. Sam program jest bardzo wygodny w obsłudze, jakkolwiek o ograniczonych możliwościach i skromnej bazie danych. Łatwo jednak dodać nowy, inny program nawigacyjny dzięki wygodnej funkcji w menu urządzenia.
strona 12
MIO Moov 580
Dobrze wykonane urządzenie (4,7-calowy ekran), które lepiej odpowiednio skonfigurować, zanim wyruszymy w podróż (m.in. trzeba zmniejszyć jasność ekranu w trybie nocnym, gdyż jest zbyt jaskrawy i przeszkadza). Zainstalowana mapa zawiera bogatą sieć dróg lokalnych i gruntowych, jakkolwiek zdarzają się błędy w prowadzeniu. Lepiej zatem skorzystać z opcji sprawdzenia przebiegu trasy, by uniknąć kłopotów. Warto zaglądać na stronę producenta, gdzie można znaleźć kluczowe poprawki do niedopracowanego oprogramowania.
strona 13
Modecom Freeway MX
Porządnie wykonany sprzęt z eleganckim panelem z aluminium. Modecom można wyposażyć w mapy Polski lub Europy dostarczone przez różnych producentów: przystępniejsze cenowo Navigo i droższą AutoMapę. Wersja z AutoMapą jest nieco bardziej skomplikowana w obsłudze, jednakże umożliwia łatwiejsze wzbogacanie bazy danych o niebezpieczne miejsca na drodze i punkty POI. Tak jak w innych urządzeniach zdarzają się błędy w prowadzeniu, więc im dłuższa trasa, tym lepiej sprawdzić jej przebieg.
strona 14
NavRoad NR560
Bardzo dobre urządzenie można nabyć w kilku odmianach różniących się oprogramowaniem. Najtańsze wersje są bez map. Seryjnie instalowane oprogramowanie to komfortowy NavRoad Map lub AutoMapa. Dobrym rozwiązaniem jest połączenie mapy Polski AutoMapa XL i planu Europy NavRoad Map. Obie aplikacje sprawują się doskonale, jakkolwiek NavRoad jest wygodniejszy w obsłudze. Samo urządzenie wykonano bardzo przyzwoicie. Pomocny będzie praktyczny uchwyt z zasilaniem wpiętym na stałe.
strona 15
Peiying GPS5150
Jedyny w teście nawigator ze słynnym węgierskim programem iGO My way 8. Wyposażono go w świetny system ułatwiający programowanie celu. iGO jako jedyne wyświetla także duże drogowskazy (charakterystyczne zielone tablice). Ponadto na niektórych wielopasmowych drogach dobrze pokazuje właściwy pas ruchu, by ułatwić jazdę po trasie. Nawigator nie jest jednak bez wad. Np. mapa powinna zawierać większą sieć dróg, ekran mógłby być jaśniejszy, a uchwyt wygodniejszy w obsłudze.
strona 16
Trak GPS550
Model GPS550 można kupić w kilku wersjach różniących się wyposażeniem. Nieco tańsze są wersje bez zestawu głośnomówiącego Bluetooth i wejścia AV, jednakże lepiej zainwestować w praktyczne udogodnienia. Jakość wykonania jest bez zastrzeżeń. Zainstalowane oprogramowanie AutoMapy to dobra propozycja dla jeżdżących po naszym kraju. Warto jednak skonfigurować aplikację, a w szczególności tryb wyznaczania trasy. Bezpieczniej będzie podróżować trasą „szybką” niż „optymalną”.
ZDANIEM FACHOWCA - Im bardziej komfortowa tym lepsza!Zamiast nowej nawigacji z ekranem 4,3 cala lepiej wybrać większy model z 5-calową matrycą. Ale który? Ponieważ wszystkie firmy używają podobnych map (najczęściej popularna AutoMapa), naj-lepiej wybrać ten sprzęt, który będzie najwygodniejszy w codziennym użytkowaniu. Szczególnie polecam te produkty, w których uchwyty do szyby wyposażono w złącze zasilania. Dzięki temu zdejmując i zakładając sprzęt, nie trzeba będzie za każdym razem sięgać do kabla od zasilacza.