Dotyczy to zarówno ruszania na śliskiej nawierzchni, ruszania z wciśniętym za mocno pedałem gazu, jak też przyspieszania na śliskich nawierzchniach. Tu ważna uwaga: poślizg kół w samochodzie zawsze występuje - chodzi o to, aby nie był zbyt duży. Mamy z taką sytuacją do czynienia, gdy moment napędowy przekazywany na koła jest większy niż przyczepność opon do podłoża. Bez układu ASR koła będą ślizgały się w miejscu, tył auta zacznie uciekać na boki. Jest to zatem sytuacja niebezpieczna, szczególnie teraz - gdy na jezdniach jest ślisko, może zdarzyć się gołoledź lub warstwa śniegu. W aucie wyposażonym w ASR, układ elektroniczny rozpoznaje poślizg kół (ich zbyt dużą prędkość obrotową) i odpowiednio reaguje.- Czy ta odpowiednia reakcja polega tylko na przyhamowaniu ślizgającego się w miejscu koła? - Nie, ponieważ samo przyhamowanie nic by nie dało. Po chwili znów zbyt duży moment obrotowy doprowadziłby do poślizgu czy, jak mawiają kierowcy, buksowania. ASR wykorzystuje elementy ABS-u. Gdy czujniki na kołach poinformują komputer sterujący o zbyt dużej prędkości obrotowej, wysłany zostaje sygnał do hamulców - koło zostaje przyhamowane, a jednocześnie zostaje zmniejszona moc silnika. W jaki sposób? Najprościej to uzyskać przez zmniejszenie dawki paliwa. Może być także zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu. Ważny jest efekt: zmniejszenie mocy. Dopiero zastosowanie tych dwóch działań (przyhamowanie koła i mniejsza moc silnika) pozwala zlikwidować poślizg koła.- A jeśli kierowca będzie w dalszym ciągu dodawał zbyt dużo gazu? - To nie ma znaczenia. Układ ASR podejmuje decyzje poza kierowcą, jest nadrzędny w stosunku do jego działań. Kierowca może więc cały czas trzymać wciśnięty pedał gazu, a układ elektroniczny i tak dostosuje dawkę paliwa do chwilowych potrzeb. Oczywiście, taka sytuacja trwa tylko chwilę, do odzyskania przez koło przyczepności. - Czy układ ASR może działać w autach z silnikami Diesla? - Może, choć w silnikach Diesla trudniej uzyskać natychmiastowe zmniejszenie mocy. Osiąga się to tylko przez zmniejszenie dawki paliwa.- A w samochodach z automatyczną skrzynią biegów?- Nie ma problemu. ASR ingeruje w silnik i hamulce, skrzynia nie ma z tym układem nic wspólnego.- Czy układ ASR ma wady? Wydaje się, że np. uniemożliwia jazdę pod stromą górę na śliskiej nawierzchni. Nie pozwala także na jazdę sportową, wychodzenie z poślizgów przez dodanie gazu.- Co do jazdy sportowej: wszelkie układy zwiększające bezpieczeństwo typu ABS, ASR, ESP nie nadają się do sportowej jazdy. Kierowcy sportowi mają inną technikę jazdy, wprowadzają auta w poślizg, czasem chcą mieć zablokowane koła itp. Te układy służą zwyczajnym kierowcom do bezpiecznej jazdy. Nie jest też prawdą, że ASR uniemożliwi podjazd pod stromą górę. Ułatwi podjechanie, zapewniając optymalną przyczepność kół i likwidując ich poślizg.
Układ ASR
- Panie doktorze, wiele aut wyposażanych jest nie tylko w znany dobrze ABS, ale także w układ przeciwpoślizgowy, nazywany najczęściej ASR. Jak on działa?- Ten układ znany jest już od wielu lat, ma za zadanie zapobiegać poślizgowi kół w różnych sytuacjach.