W skrócie

Co wspólnego mają z sobą Fiat Panda z lat 80. XX wieku i Abarth 500 Tributo Ferrari z 2009 r.? Na pierwszy rzut oka raczej niewiele. Po bliższych oględzinach możecie się jednak zdziwić. Otóż napędzający Abartha silnik 1.4 T-Jet wywodzi się z rodziny Fire, której pierwszym przedstawicielem był... motor 1.0 ze wspomnianej Pandy.

Oczywiście, poza rodzinną przynależnością oba silniki nie mają z sobą wiele wspólnego. Faktem jest jednak to, że koncern Fiata przez lata rozwijał i udoskonalał jednostki typu Fire – dziś widać tego wymierne efekty.

Silnik 1.4 T-Jet - Moc i prostota

Największą zaletą silnika 1.4 T-Jet jest jego prosta konstrukcja. Oprócz turbiny (IHI lub Garrett) nie znajdziecie tu żadnych innowacji: rozrząd napędza zwykły pasek, a za zasilanie paliwem odpowiada pośredni układ wtryskowy. Niespodzianka czeka was za to podczas wymiany sprzęgła (w mocniejszych odmianach potrafi się ono przedwcześnie zużyć) – w silniku 1.4 T-Jet zamontowano dwumasowe koło zamachowe! Markowe zamienniki (np. LUK) kosztują ok. 1000 zł.

Pierwszym modelem, w którym zastosowano motor 1.4 T-Jet, był nowy Fiat Bravo (120 i 150 KM). Wkrótce pojawiły się kolejne odmiany, na czele z topową, 180-konną (Abarth 500 i Grande Punto). Warto zauważyć, że np. silnik VW taką moc z pojemności 1,4 l osiąga dzięki podwójnemu doładowaniu (turbina plus kompresor).

Silnik 1.4 T-Jet - Szybki i w miarę oszczędny

Wysoka moc oznacza niezłe osiągi. Nielekki Fiat Bravo w wersji 1.4 T-Jet/120 KM osiąga 100 km/h po niecałych 10 s, natomiast Abarth 500 ze 180-konną odmianą pod maską potrzebuje na to niespełna 7 s.

Spalanie? Cóż, zgodnie z zasadą: „turbo żyje, turbo pije” nie będzie superniskie, ale wyniki na poziomie 7-9 l/100 km (w zależności od modelu) można chyba uznać za przyzwoite. Warto też podkreślić, że silnik 1.4 T-Jet dobrze współpracuje z instalacjami LPG, co dodatkowo pozwala obniżyć koszty obsługi.

Silnik 1.4 T-Jet - Niezła trwałość

Najstarsze jednostki z rodziny T-Jet przekroczyły już granicę 200 tys. km i w większości przypadków nadal dzielnie służą swym właścicielom. Spośród powtarzalnych usterek warto wymienić m.in.: ubytki płynu chłodzącego, drobne wycieki oleju (choć w porównaniu z wolnossącą odmianą silnika 1.4 apetyt na środek smarny jest tu śladowy) i uszkodzenia turbosprężarek IHI (pęka korpus). Uwaga: montowano je we wszystkich wersjach poza 180 KM (Garrett 1446).

Limitowany Abarth 500 – Tributo Ferrari z silnikiem 1.4 T-Jet/180 KM.

Silnik 1.4 T-Jet - Typowe usterki

Pod względem mechanicznym mamy do czynienia z bardzo udaną jednostką – awarie zdarzają się sporadycznie. Jeśli coś się psuje, to z reguły osprzęt – cewki zapłonowe, turbosprężarki (dotyczy marki IHI – części Garretta są trwałe), niekiedy pojawia się wyciek z układu chłodzenia. 1.4 T-Jet to silnik wielkoseryjny, więc nie ma żadnych problemów ze zdobyciem tanich części.

Turbosprężarki (IHI)

- Objawy awarii: Brak mocy, gwizd słyszalny podczas przyspieszania, dymienie z wydechu.

- Naprawa: Problem polega na tym, że najczęstszej usterki turbin IHI (pęka korpus) nie stwierdzicie bez... demontażu. Używaną sprężarkę da się kupić za ok. 1000 zł.

Układ chłodzenia

- Objawy awarii: Ubytek płynu chłodzącego, plamy pod autem, przegrzewanie się silnika.

- Naprawa: Wymiana uszkodzonych przewodów lub chłodnicy – w dużej partii aut montowano wadliwe elementy („sypią się” lamelki). Ceny zamienników – od ok. 400 zł.

Sprzęgło

- Objawy awarii: Stuki przy zmianie biegów, efekt tzw. ślizgania się sprzęgła.

- Naprawa: Hałas dochodzący z układu przeniesienia napędu może oznaczać problem z „dwumasem” (zamienniki od 1000 zł). Wymiana samego sprzęgła będzie o połowę tańsza.

Alfa Romeo Giulietta (od 2010 r.) Silniki 105 i 120 KM.

Silnik 1.4 T-Jet - Technika

Siła silnika 1.4 T-Jet tkwi w jego prostocie. Poza turbodoładowaniem nie znajdziecie w nim żadnych skomplikowanych rozwiązań technicznych. Spośród nielicznych ciekawostek warto wymienić, że występuje tu kilka rodzajów turbin – drobne różnice da się stwierdzić nawet między elementami od tego samego producenta (IHI).

Uwaga: w wersjach ze sprężarką Garrett (180 KM) musicie liczyć się z większą turbodziurą. Na plus: wyższy moment w górnym zakresie obrotów. W nowszych modelach grupy Fiata z silnikiem 1.4 T-Jet zastosowano system start-stop.

Obecnie jednostka ta jest wypierana przez pokrewną, lecz bardziej nowoczesną konstrukcję 1.4 Turbo Multiair. Zastosowano w niej skomplikowany (i jak na razie nieco kłopotliwy) elektrohydrauliczny system sterowania zaworami. Zaleta to nieco niższe spalanie.

Silnik 1.4 T-Jet - Dane techcznie

1.4 T-Jet* 1.4 T-Jet** 1.4 T-Jet 1.4 T-Jet 1.4 T-Jet 1.4 T-Jet***
Lata produkcji od 2007 r. od 2008 r. 2007-10 2007-10 od 2008 r. od 2008 r.
Silnik – typ, liczba zaworów t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16 t.benz. R4/16
Pojemność skokowa 1368 1368 1368 1368 1368 1368
Stopień sprężania 9,8:1 10,8:1 9,8:1 10,8:1 10,8:1 10,8:1
Typ rozrządu DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC DOHC
Moc maks. (kW/KM/obr./min) 88/120/5000 99/135/5500 110/150/5500 114/155/5500 118/160/5750 132/180/5750
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 206/1750 206/3000 230/3000 230/3000 230/3000 230/3300
Rodzaj wtrysku pośredni pośredni pośredni pośredni pośredni pośredni

*od 2012 r. również w odmianie 105 KM (Alfa Romeo Giulietta); **dostępna też wersja 140 KM z identycznym momentem obr. (Abarth 500C); ***dostępna też odmiana 200 KM (Abarth 500 Assetto Corse)

Silnik 1.4 T-Jet - Czynności obsługowe

co 30 tys. km co 60 tys. km co 90 tys. km co 120 tys. km co 150 tys. km
wymiana oleju** + - - - -
wymiana świec zapłonowych - + - - -
wymiana filtra powietrza*** + - - - -
wymiana filtra paliwa - - - - -
sprawdzanie stanu paska osprzętu + - - -
wymiana paska osprzętu - - - + -
kontrola emisji spalin + - - - -
wymiana paska rozrządu - - - + -

*lub co dwa lata; **przy przebiegach rocznych krótszych niż 10 tys. km zaleca się wymieniać olej co 12 miesięcy; ***Abarth co 30 tys. km, pozostałe – co 60 tys. km

Silnik 1.4 T-Jet - Interwał wymiany pasków

Napęd rozrządu Producent określił interwał wymiany paska rozrządu na 120 tys. km. Nie ma potrzeby zbytnio go skracać, chyba że auto głównie jest eksploatowane w trudnych warunkach miejskich. Przy okazji wymiany rozrządu nie zaszkodzi zainwestować w nową pompę wody!
Pasek osprzętu Pasek alternatora należy wymieniać co 120 tys. km. To dość prosta i niezbyt kosztowna operacja, dlatego raczej nie warto odkładać jej na później. Dobra wiadomość jest też taka, że do lamusa odeszły problemy z pękającymi alternatorami – większość modeli z silnikiem 1.4 T-Jet otrzymała osłonę pod silnikiem.

Silnik 1.4 T-Jet - Ceny części*

ASO Zamiennik
filtr oleju/powietrza 80/68 od 29/40
świeca zapłonowa 69 od 62
turbosprężarka 3080 od 1970
koło dwumasowe 870 od 1015
pompa wody 240 od 152
cewka zapłonowa 159 od 98
zestaw paska rozrządu 192 od 211
sprzęgło (kpl.) 712 od 682

*dla silnika 1.4 T-Jet/135 KM (2011 r.)

Silnik 1.4 T-Jet - Materiały eksploatacyjne

Smarowanie W przypadku modeli Alfy Romeo i Fiata należy stosować olej Selenia K (5W-40), natomiast Abarth zaleca specjalną odmianę Selenii Racing – 10W-50. Pojemność układu smarowania wynosi od 2,75 do 2,9 l.
Rozrząd We wszystkich wersjach mocy rozrząd napędzany jest paskiem zębatym. Interwał wymiany określono na 120 tys. km i wydaje się, że jest to optymalny przebieg. Wraz z paskiem rozrządu warto wymienić też pompę wody – jeśli się zatrze, może zerwać pasek!
Układ chłodzenia Obsługa układu chłodzenia polega na okresowym sprawdzeniu poziomu i kontroli mrozoodporności płynu. Producent nie podaje interwału wymiany. Poj. układu: od 5,15 do 6,0 l.

Silnik 1.4 T-Jet - Podsumowanie

Silnik 1.4 T-Jest to jeden z pierwszych i najmniej problematycznych małych benzyniaków z turbodoładowaniem. Jeśli macie na oku egzemplarz z przebiegiem poniżej 100 tys. km, nie warto się zastanawiać, tylko kupować. Największy problem? Pękają korpusy turbin IHI.