Dlatego, by uprościć sprawę, przedstawiamy właśnie to, najczęściej obecnie spotykane rozwiązanie.Nasza ręka zna dwie drogi ruchu dźwignią zmiany biegów: w przód i w tył, by włączyć bieg, w lewo lub w prawo, by wybrać parę przełożeń. Ponieważ jednak lewarek osadzony jest w podłodze na przegubie kulowym, ruchy te zmieniają się jak w lustrze po osiągnięciu przyłącza do mechanizmu zmiany biegów w skrzyni. Tuż przed przyłączem stosowany jest jeszcze przegub Kardana, by kołysanie się silnika i jego drgania nie były przenoszone na dźwignię trzymaną przez kierowcę. Do tego przegubu przyczepiona jest dźwignia - element mechanizmu zmiany biegów, który prowadzi bezpośrednio do obudowy skrzyni. Oczywiście, połączenie to jest uszczelnione, by do obudowy nie dostawały się kurz lub woda. Dźwignia łączy się za pośrednictwem kolejnego przegubu kulowego z wybierakiem i przenosi nań nasze wydawane dłonią zza kierownicy polecenia.Wybierak ma za zadanie przesuwać we wnętrzu skrzyni biegów widełki włączające przełożenia. Jest on umieszczony w obudowie umożliwiającej przemieszczanie osiowe i obrotowe, przy czym nad jego ustawieniem w pozycji neutralnej czuwają dwie sprężyny na obu jego końcach. W absolutnej większości aut "pozycja neutralna" oznacza ustawienie się wybieraka pomiędzy biegami trzecim i czwartym. Pociągnięcie lewarka w lewo powoduje wciśnięcie wybieraka, a więc jego palca wybierającego, pomiędzy widełki obsługujące przełożenia 1-2, zaś odepchnięcie dźwigni zmiany biegów w prawo podnosi wybierak i jego palec pomiędzy widełki biegu piątego. W skrzyni biegów stanowiącej nasz model bieg wsteczny włącza się przez przełamanie oporu blokady i pociągnięcie lewarka całkiem do siebie, w lewo. Ale rozwiązań związanych z biegiem wstecznym jest wiele. W najlepiej chyba znanej u nas konstrukcji FSO 1500-Polonez trzeba dźwignię od siebie odepchnąć i pociągnąć w tył, w Maluchu natomiast lewarek musi zostać wciśnięty głębiej w podłogę. Są też i inne metody, jak kryza na lewarku biegów, którą trzeba podnieść, natomiast Mercedes i BMW wymagają uniesienia z normalnej pozycji w podłodze całej dźwigni. Wszystkie te rozwiązania mają tylko jedno zadanie: nie dopuścić, by włączenie biegu wstecznego możliwe było niechcący, na przykład w czasie jazdy w przód. Chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć dlaczego...
Wybierak przełożeń
Są jeszcze na świecie auta (jak choćby Polonez), w których dźwignia zmiany biegów wyprowadzona jest bezpośrednio ze skrzyni. Ale w zdecydowanej większości samochodów z przyczyn związanych z komfortem (przenoszenie drgań i hałasów) lub konstrukcyjnych (skrzynia jest ustawiona poprzecznie) lewarek mieści się między siedzeniami, a ze skrzynią łączą go cięgna.