Auto Świat Porady Eksploatacja Wyjaśniamy kiedy warto zmienić opony na nowe i czym grozi jazda na zużytych oponach?

Wyjaśniamy kiedy warto zmienić opony na nowe i czym grozi jazda na zużytych oponach?

Aquaplaning jest niebezpieczny nawet gdy mamy nowe opony. A co się wydarzy, gdy na autostradzie spróbujesz gwałtownie wyhamować z wysokiej prędkości, mając w aucie opony z bieżnikiem 1,6 mm – czyli jeszcze w teorii legalne? Dlaczego o tym wspominamy właśnie teraz? Cóż, w deszczowy dzień jedno gwałtowne hamowanie na mokrej nawierzchni może skończyć się mniej lub bardziej poważną kolizją!

Awaryjne hamowanie na mokrej nawierzchni z prędkości 120 km/h: czerwony Golf ze zużytymi oponami potrzebował o ponad 100 m więcej, by się zatrzymać.
Zobacz galerię (8)
Auto Świat
Awaryjne hamowanie na mokrej nawierzchni z prędkości 120 km/h: czerwony Golf ze zużytymi oponami potrzebował o ponad 100 m więcej, by się zatrzymać.
  • Aquaplaning to zjawisko polegające na tym, że opona nie jest w stanie odprowadzać gromadzącej się pod nią wody. Samochód nie ma wtedy kontaktu z podłożem i zachowuje się trochę tak, jakby jechał po lodowym torze z oponami bez kolców
  • Wystarczy przejść się po warszawskich ulicach, by już po kilku minutach trafić na kilka aut z niemal łysymi oponami
  • Na mokrej nawierzchni i przy wysokich prędkościach zużyte – ale wciąż legalne! – opony stają się po prostu niebezpieczne

Czegoś takiego naprawdę nikt nie chciałby przeżyć – wyobraź sobie, że nagle musisz gwałtownie zahamować. Naciskasz na pedał hamulca i... nic się nie dzieje. NIC. Ty ciśniesz pedał jeszcze głębiej, a twoje auto niemal niewzruszone sunie dalej. Nic fajnego, ale ponieważ akurat mamy do dyspozycji zamknięty tor testowy wyposażony w odpowiednią infrastrukturę, postanowiliśmy do takiej sytuacji doprowadzić umyślnie. I sprawdzimy, co się wydarzy. Z zastrzeżeniem, że w przeciwieństwie do pewnego znanego polskiego serialu w tym wypadku po wjechaniu w ściankę z kartonów nikt... nie zginie.