Pył hamulcowy to jedno z najtrudniej zmywalnych zabrudzeń samochodowych (cząsteczki hamulcowe, które wbijają się w lakier, rozgrzane są do wysokiej temperatury). Jeśli jednak dbamy o felgi regularnie i posługujemy się odpowiednim preparatem, umycie ich nie jest problemem.
Jeśli korzystamy z myjni automatycznej, przynajmniej raz w miesiącu powinniśmy umyć felgi ręcznie,gdyż szczotki nie docierają w zakamarki pomiędzy ramionami obręczy.
Zdecydowana większość felg pokryta jest lakierem bardzo podobnym do tego na reszcie nadwozia
Należy je więc zabezpieczyć przed szybkim brudzeniem się. Do tego celu nadają się zwykłe pasty z woskiem do karoserii, jednak środki w formie płynnej, szczególnie takie, które nie wymagają polerowania, są o wiele wygodniejsze w użyciu. Typowy wosk, który trzeba polerować, w przypadku felgi aluminiowej o skomplikowanym wzorze spowoduje, że szybko zniechęcimy się do tej czynności.
Uwaga: żrące!
Preparaty do mycia felg to albo roztwory agresywnych kwasów lub zasad, albo silnie działające detergenty. Pozostawione na niechronionych elementach podwozia lub nadwozia, mogą spowodować korozję. Negatywnie oddziaływują też na elementy gumowe.
Dlatego aby uniknąć niepożądanego działania kwasu lub detergentu, po umyciu należy je bardzo dokładnie spłukać, najlepiej bieżącą wodą. Nie zdziwmy się, jeśli tarcza hamulcowa po myciu felg zrobi się brązowa. Po jednorazowym hamowaniu odzyska metaliczny kolor.
Co jeszcze się przyda?
Jeśli wzór naszych felg jest skomplikowany, tak że trudno dotrzeć do zakamarków za pomocą gąbki, szmaty lub dużej szczotki, użyjmy mniejszego pędzelka. Jeśli używamy szmaty lub gąbki (a nie np. wody pod ciśnieniem i spreja), włóżmy gumowe rękawiczki.
Jeśli chcemy dodatkowo zabezpieczyć i przyczernić opony, kupmy preparat do opon w spreju, w butelce z rozpylaczem lub w żelu – uważajmy jednak, aby nie nanieść takiego środka na bieżnik (powoduje on ekstremalną śliskość!). Nie zaszkodzi natomiast zabezpieczenie gumowego wentyla, gdyż środek do mycia felg nie jest tolerowany przez wszelkie elementy gumowe.
Czym umyć brudne alufelgi?
Środki do mycia felg najczęściej występują w formie płynu w butelce z rozpylaczem, znacznie rzadziej są to butelki z płynem i dołączonym pędzelkiem lub spreje.
Jak używać: Preparat nanosimy na chłodne koło, nie dopuszczając do jego zaschnięcia na lakierze. Nie robimy tego jednak w pełnym słońcu. Po odczekaniu chwili (nie dłużej niż kilku minut), spłukujemy koło, oponę i inne elementy, na które mógł się dostać preparat. Zwykle operację trzeba powtórzyć dwa razy.
W sprzedaży są środki zarówno w formie płynnej, jak i żele
Te drugie są o tyle lepsze, że wolniej spływają z koła i mają mniejszą tendencję do zasychania. Niektóre środki zmieniają kolor (zwykle na ciemnoczerwony) pod wpływem kontaktu z pyłem hamulcowym – pomaga to stwierdzić, kiedy można już opłukać koło.
W sprzedaży oprócz produktów uniwersalnych są też środki przeznaczone do nielakierowanego aluminium (ale takie koła w samochodach to absolutna rzadkość), a także do chromu.