Trzeba przyznać, że metody działania dziennikarzy „AŚ Poradnika” były dość perfidne: przedstawiali się w salonach jako klienci poszukujący rodzinnego auta do miasta, najlepiej szybkiego i oszczędnego. Sugerowali, że ze względu na te wymagania skłonni są zapłacić więcej za wersję z silnikiem wysokoprężnym, choć roczne przebiegi auta będą na pewno niewielkie.
Żeby wszystko było jasne:wiele osób przekonanych jest nadal, że – tak jak przed laty – najlepszy wybór dla szukających samochodu trwałego i niedrogiego w eksploatacji to auto z silnikiem wysokoprężnym. Wielu kupujących daje wiarę temu zakorzenionemu mitowi, choć – naszym zdaniem – większość współczesnych diesli nadaje się przede wszystkim dla handlowców pokonujących codziennie dziesiątki, a jeszcze lepiej – setki kilometrów. Inaczej wyższe koszty serwisu i zakupu nie zostaną wyrównane przez nieco tylko niższe koszty paliwa. Ponadto wszechobecny dziś filtr cząstek stałych bywa źródłem poważnych problemów, gdy ktoś eksploatuje auto tylko w mieście.
Wyniki testu były dla nas miłym zaskoczeniem. Na hasło „diesel” zdecydowana większość sprzedawców (uważanych często za bezdusznych wydrwigroszy) zareagowała prawidłowo. Wprawdzie tylko część z nich mówiła wprost: „odradzam”, ale niemal wszyscy zalecili zakup tańszej wersji benzynowej.
Galeria zdjęć
Czy sprzedawcom samochodów można wierzyć?
Oficjalne ceny nowych aut nijak mają się do oferowanych w praktyce
W salonie Opla miło spędzaliśmy czas, chodząc wokół aut, oglądając je, trzaskając drzwiami.
W salonie Styl Subaru Dukiewicz udawaliśmy klientów zainteresowanych zakupem modelu Forester z silnikiem Boxer Diesel.
W przestronnym fabrycznym salonie Citroëna obsługa może łatwo przeoczyć zabłąkanych klientów.
Do handlowca podeszliśmy sami, ale zajął się nami przyzwoicie
Po wejściu do salonu Volkswagena nie zostaliśmy wprawdzie obstąpieni przez stado sprzedawców
W salonie Fiata zajęła się nami sympatyczna pani handlowiec
Jeśli chodzi o technikę sprzedaży, handlowiec, który obsługiwał nas w salonie Japan Motors, był prawdziwym asem
Suzuki Grand Vitara wydaje się idealnym autem do miasta – nie boi się krawężników, jest bardzo poręczny
W salonie Carolina Car Company obsługa klientów zorganizowana jest niemal wzorowo