Wybór nowego samochodu to jedna z ważniejszych chwil w życiu kierowcy. Po wybraniu konkretnego modelu pozostaje już tylko jego odpowiednie skonfigurowanie. Niestety, popuszczenie wodzy fantazji na tym etapie kończy się zazwyczaj przekroczeniem budżetu przeznaczonego na auto. Nie warto jednak popadać w skrajność i kupować najuboższej wersji bazowej. Odpowiedni dobór dodatków jest bardzo ważny z dwóch powodów.

Po pierwsze: w aucie spędzamy nawet kilkadziesiąt godzin tygodniowo, więc wygoda i bezpieczeństwo warte są rozsądnych inwestycji. Po drugie pamiętajmy, że kiedyś będziemy chcieli auto sprzedać, a wtedy niektóre elementy wyposażenia mogą być mocną kartą przetargową w negocjacjach z potencjalnymi kupcami. Nie łudźmy się jednak, że pieniądze wydane na dodatki zwrócą się nam w 100 procentach. Na pewno tak nie będzie. Tym bardziej warto więc sprawdzić, czy salon na pewno będzie najtańszym miejscem zakupu wyposażenia.

Często bowiem okazuje się, że w warsztatach „na mieście” można o wiele taniej zamontować elementy lepsze jakościowo niż te oferowane przez producenta czy dilera! Niektórych jednak próżno tam szukać, tak jest m.in. w przypadku systemów zwiększających bezpieczeństwo bierne i czynne (kontrola trakcji, dodatkowe kurtyny powietrzne, systemy ostrzegające o aucie w martwym polu czy aktywny tempomat). Takie wyposażenie można zamówić jedynie w momencie konfiguracji auta w salonie.

Gdzie kupować dodatkowe wyposażenie? Foto: Auto Świat
Gdzie kupować dodatkowe wyposażenie?

Są też elementy dostępne wprawdzie poza salonami, ale tańsze w ofercie fabrycznej. Dobry przykład to klimatyzacja – za montaż markowego układu w warsztacie zapłacimy nawet dwukrotnie więcej niż za „klimę” fabryczną.

Są też i takie dodatki, na których producent samochodu zarabia krocie, a jedynym uzasadnieniem tak wysokich cen jest widniejące na nich jego logo. Swobodne konfigurowanie auta utrudnia ponadto fakt, iż wiele interesujących opcji bywa niedostępne w bazowych wersjach aut. Niekiedy chcąc zamówić np. wyższej klasy zestaw audio, musimy zdecydować się na droższą o kilka tysięcy złotych wersję wyposażeniową! Podobnie jest w przypadku łączenia najchętniej zamawianych opcji w pakiet z mniej przydatnymi akcesoriami, jak np. drugie gniazdko zapalniczki lub dodatkowy schowek. Z drugiej strony trzeba przyznać, że czasem można trafić na promocyjne pakiety, które zawierają najprzydatniejsze dodatki w atrakcyjnej cenie. W ten sposób można zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych.

Na przykładzie nowego Volkswagena Golfa VI postanowiliśmy sprawdzić, jak mają się ceny fabrycznych opcji do tego, co oferują nam niezależne warsztaty. Wnioski są dość oczywiste. W przypadku innych aut może być nieco inaczej, zawsze bardzo dokładnie trzeba więc analizować cenniki. Ale zwykle coś „na mieście” zaoszczędzimy.

strona 2

KLIMATYZACJA

FABRYCZNA - 1360 zł - Nowy Golf VI ma w standardzie półautomatyczną klimatyzację „Climatic”. Powyższej dopłaty wymagaelektronicznie sterowany „Climatronic”.

Warsztat - 6000 zł - Mechanicy z niezależnych warsztatów otwarcie mówią, że montaż klimatyzacji poza fabryką jest nieopłacalny. Ten dodatek trzeba zatem w salonie!

KSENONY

FABRYCZNE - 3590 zł - Tyle kosztują reflektory bi-ksenonowe z funkcją statycznego doświetlania zakrętów do Golfa. To niemała, ale rozsądna kwota za ten element.

Warsztat - odradzamy - Montaż pseudoksenonów zdecydowanie odradzamy. Do niektórych aut dostępne są markowe zestawy montażowe, jednak ich ceny są astronomiczne.

SKÓRZANA TAPICERKA

FABRYCZNE od 8470 zł - Fabryczna skórzana tapicerka to jeden z najdroższych dodatków, w dodatku jej jakość często budzi zastrzeżenia. Z tego elementu radzimy zrezygnować.

Warsztat od 3000 zł - Taniej i lepiej jakościowo wykonane obicia skórzane zamówimy w wyspecjalizowanych warsztatach. Dodatkowo auto może zyskać na oryginalności (kolory!).

Gdzie kupować dodatkowe wyposażenie? Foto: Auto Świat
Gdzie kupować dodatkowe wyposażenie?

ALUFELGI

FABRYCZNE od 960 zł - Tyle dopłacimy zamawiając do Golfa komplet najtańszych w ofercie alufelg „Wellington” w rozmiarze 6,5J x 15. To rozsądnie skalkulowana cena.

Sklep - od 900 zł - Jak widać ceny felg akcesoryjnych zbliżone są do fabrycznych. Atutemsklepów z felgami jest jednak znacznie większy wybór wzorów niż w salonie.

Czujnik parkowania

FABRYCZNE 2730 zł VW niestety nie ma w ofercie czujników parkowania. Dostępne są wyłącznie z systemem automatycznego parkowania „Park assist”, stąd tak wysoka cena.

Warsztat od 700 zł - Tyle wystarczy na montaż zestawu czujników parkowania na przód i tył. Naszym zdaniem nie warto więc dopłacać ponad 2000 zł za system „Park assist”.

System audio

FABRYCZNE od 750 zł - Tyle trzeba zapłacić za podstawowe radio z odtwarzaczem CD i MP3 (1 DIN) z monochromatycznym wyświetlaczem. Model 2xDIN kosztuje już 2150 zł.

Warsztat od 800 zł - W cenie zbliżonej do podstawowego systemu audio VW możemy kupić radioodtwarzacz firmy Alpine w formacie 2xDIN o znacznie lepszych parametrach.

PZRYCIEMNIANE SZYBY

FABRYCZNE 790 zł - Na liście dodatkowego wyposażenia nowego Golfa dostępne jest opcjonalne przyciemnienie tylnych szyb o 35 proc.,tylko w kolorze zielonym.

Warsztat od 460 zł -W warsztacie oklejenie szyb atestowaną folią przyciemniającą kosztuje od 460 zł wzwyż. Ceny zależą od rodzaju wykorzystanego materiału.

strona 3

OKNO DACHOWE

FABRYCZNE 4590 zł - Volkswagen drogo wycenił opcję, jaką jest szyberdach. Ale w cennikach innych firm też pojawiają się podobne kwoty

Warsztat od 2500 zł -Za tą cenę założymy markowe okno dachowe firmy Webasto. Kwota może różnić się w zależności od koniecznych przeróbek konstrukcji dachu.

Gdzie kupować dodatkowe wyposażenie? Foto: Auto Świat
Gdzie kupować dodatkowe wyposażenie?

ALARM

FABRYCZNE 710 zł -W tym zestawieniu VW okazuje się tańszy, jednak standardowo montowane alarmy fabryczne nie są najlepszym zabezpieczeniem.

Warsztat 800 zł - Tyle zapłacimy (w Warszawie) za alarm z blokadą drzwi, klap oraz immobilizerem. Mimo wyższej ceny polecamy takie rozwiązanie.

Nawigacja

Fabryczne od 2950 zł - Tyle zapłacimy za najprostszy system z malutkim, monochromatycznym wyświetlaczem. System z dużym ekranem kosztuje od 7250 zł.

Warsztat od 3500 zł -Za 3,5 tys. zł kupimy zestaw 2xDIN marki Alpina. Jego inne zalety to możliwość dalszej rozbudowy systemu audio oraz łatwa aktualizacja.

HAK

FABRYCZNE 3940 zł - W przypadku haka skorzystanie z usług salonu będzie nas drogo kosztować. Blisko 4000 zł za demontowalny hak to mocno przesadzona cena.

Warsztat od 1000 zł - W warsztacie hak polskiej produkcji założymy za około 1000 zł. Odpowiedniki znanych światowych marek będą droższe o kilkaset złotych.

NA CZYM NIE WARTO OSZCZĘDZAĆ

Pełnowymiarowe koło zapasowe. Docenimy je zwłaszcza w przypadku uszkodzenia felgi lub po przecięciu opony podczas wakacyjnej podróży. Niestety, w większości nowych aut wymaga ono sporej dopłaty.Szklany dach jest coraz popularniejszym gadżetem, którego montaż poza fabryką jest w większości przypadków niemożliwy.Systemy bezpieczeństwa (w tym ESP, kurtyny powietrzne) to elementy, które w przypadku wypadku mogą ocalić życie lub zdrowie kierowcy i pasażerom. Zdecydowanie radzimy montować wyłącznie fabryczne reflektory ksesnnowe lub bi-ksenonowe. Nie łudźmy się, że za kwotę kilkuset złotych ktoś będzie nam w stanie zamontować choćby podobnej jakości produkt! Będą to zawsze „pseudoksenony”. Pamiętajmy, że adaptacja lamp halogenowych do palników ksenonowych jest nielegalna.Klimatyzacja to ważny element, którego montaż w warsztacie jest droższy niż w fabryce. Na tę opcję trzeba się decydować przed złożeniem zamówienia na nowe auto.

Piotr Karczmarczyk