Kłopotliwe auta zza oceanu

Auto Świat
Powodów, dla których rośnie import używanych samochodów z USA, jest kilka. Najistotniejsze to atrakcyjne ceny i utrzymujący się niski kurs dolara.Większość aut z USA jest produkcji niemieckiej Wśród przywożonych zza oceanu samochodów dominują produkty niemieckich oraz japońskich koncernów. Większość to samochody bardzo młode, mające od kilku miesięcy do 2-3 lat. Nie brakuje również aut zupełnie nowych, kupionych u amerykańskich dilerów. Pierwsze egzemplarze najnowszego BMW X5 dotarły do gdańskiego dilera jeszcze przed premierą modelu w Polsce. Luksusowe auta terenowe stanowią zresztą najliczniejszą kategorię pojazdów przywożonych z USA (są to głównie Mercedesy, VW, Porsche, Infiniti i Lexusy). Auta zza oceanu można łatwo rozpoznać po wymaganych przez tamtejsze przepisy bocznych światłach obrysowych i kwadratowym miejscu na rejestrację w tylnym zderzaku lub klapie bagażnika. Osobną, ale stale zwiększającą się grupą są samochody zabytkowe, zarówno youngtimery (czyli auta 25-, 30-letnie), jak i klasyki z lat 50. i 60. Nie brakuje też prawdziwych perełek, jak chociażby Fordów T z lat 20. ubiegłego wieku. Oprócz najczęściej przywożonych, okazałych krążowników szos na portowym placu w Gdyni można zobaczyć także auta sportowe i kabriolety. Samochody z USA sprowadza się nie tylko dlatego, że są tańsze w zakupie, ale przede wszystkim ze względu na niższą wartość, która stanowi podstawę do naliczania należności celnych i podatkowych. Z USA trafiają do Polski auta mocno rozbite Większość pojazdów, które trafiły do Polski zza oceanu to egzemplarze powypadkowe, bardzo mocno zmasakrowane. Niektóre są sprzedawane w takim stanie, inne pobieżnie remontowane. Nie polecamy kupowania takich "okazji". Najlepiej byłoby udać się po auto za ocean osobiście, ale to kosztuje. Można skorzystać z usług firm sprowadzających auta z USA, które ogłaszają się w internecielub prasie, ale zawsze wiąże się to z ryzykiem, że otrzymamy auto nie takie, na jakie czekaliśmy. Ostrzegamy również przed kupowaniem samochodów ze zdjęć. Na ich podstawie nie stwierdzimy, czy np. silnik nie jest zatarty lub czy auto nie było zatopione. Bezpieczniejsze jest kupowanie "amerykańca" w Polsce. Wówczas wiadomo z czym mamy do czynienia i łatwiej jest oszacować koszty naprawy. Zanim uwierzymy, że auto jest bezwypadkowe, najpierw dokładnie oceńmy, np. razem z rzeczoznawcą, jego stan techniczny. Pamiętajmy, że sprowadzenie auta spoza Unii wiąże się z koniecznością zapłaty cła, akcyzy i podatku VAT. W lepszej sytuacji są osoby, które zdecydowały się sprowadzić samochód z krajów należących do EFTA - m.in. Norwegii i Szwajcarii. W takim przypadku obowiązuje zerowa stawka celna. W odróżnieniu od aut sprowadzanych zza oceanu, te ze Szwajcarii częściej są bezwypadkowe i również mają bogate wyposażenie.Koszty sprowadzenia Koszty importu samochodów osobowych spoza Unii Europejskiej: - Podstawa naliczania cła: wartość transakcji powiększona o dodatkowe koszty transportu pojazdu i ewentualnego ubezpieczenia do granic Unii. - Podstawa naliczania akcyzy: wartość celna powiększona o należne cło. Podstawa naliczania VAT: wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy. Stawka celna - 10 proc. (dot. m.in. USA i Kanady ), 0 proc.- kraje EFTA (np. Norwegia, Szwajcaria). Stawki akcyzy: pojemność silnika do 2000 ccm - 3,1proc., powyżej 2000 ccm - 13,6 proc. Opłaty rejestracyjne: ok. 250 zł (tablice rejestracyjne, karta pojazdu, dowód rejestracyjny itp.)opłata recyclingowa - 500 złprzegląd na stacji diagnostycznej - 169 złopinia rzeczoznawcy potwierdzająca cechy identyfikacyjne auta - 200-600 zł.

Katalog Samochodów Auto Świat