Pierwsza decyzja dotyczy rodzaju samochodu. Obowiązująca od maja 2004 ustawa o podatku VAT jest dość restrykcyjna, jeśli chodzi o możliwość odpisu całości tego podatku od ceny aut użytkowanych w firmach. Można to zrobić w kilku przypadkach, ale jeśli tak naprawdę nie potrzebujemy ciężarówki, a jedynie auta do codziennego jeżdżenia po mieście, mamy tylko dwa wyjścia: 2-osobowy van zbudowany w oparciu o "zwykły" model (liderem w tej grupie jest Fiat Panda, ale kupić też można np. Forda Fusiona) lub... pikapa. Ponieważ jednak auto 2-osobowe jest mało praktyczne, zaś pikapy dość drogie i mało komu przydatne, najczęściej zdecydować się trzeba na normalne auto osobowe. Od takiego również odliczymy VAT, ale tylko 60 proc. (maksymalnie 6 tys. zł) zapłaconej sumy. Niestety, nie będzie już takiej szansy w przypadku paliwa - tu całość sumy wliczamy do kosztów. Poza tym mali przedsiębiorcy auta ciężarowe mogą wrzucić jednorazowo w koszty, osobowe trzeba amortyzować kilka lat. Co wybrać? Przyjęliśmy, że na nowe, w miarę komfortowe auto, wydać trzeba około 50 tys. zł brutto. W tej cenie dostępnych jest już sporo modeli, np. Kia cee'd, Skoda Fabia Combi, Nissan Note.Niech gotówka... pracuje dla firmy! Bierzemy leasing Kupno za gotówkę nie opłaca się jeszcze z jednego powodu - nowy samochód osobowy trzeba amortyzować przez 5 lat, więc co miesiąc w koszty wrzucimy tylko 1/60 ceny (czyli około 750 zł). Tutaj pojawia się główna różnica pomiędzy kredytem a leasingiem. Biorąc kredyt, stajemy się właścicielami auta, więc również obowiązuje nas 5-letni okres amortyzacji. Płacone odsetki dodajemy do kosztów na bieżąco. Korzystniej rozliczamy z fiskusem umowę leasingową. Płacone "raty" leasingowe od razu wpisujemy do kosztów, VAT odliczamy tak samo (do 60 proc. wartości z umowy całkowitej). Z początkiem 2007 r. pojawiły się zmiany w sposobie klasyfikowania kosztów, co ma znaczenie dla rozliczenia czynszu inicjalnego (wpłaty wstępnej). Wielu księgowych interpretuje nowe zapisyw ten sposób, że jeśli auto jest kosztem bezpośrednim (np. szkoła nauki jazdy), czynsz ten można wliczyć jednorazowo. Jeśli jest kosztem pośrednim, powinniśmy rozłożyć go na wszystkie lata trwania umowy (czyli w przypadku umowy 3-letniej w każdym roku do kosztów bierzemy 1/3 czynszu). To oczywiście mniej korzystna interpretacja. Innego zdania jest pan Radosław Woźniak zarządzający linią AutoAuto powołaną w EFL-u do leasingowania środków transportu: "W naszej ocenie czynsz inicjalny nie jest kosztem wykraczającym poza dany rok podatkowy. Poniesienie tego wydatku jest warunkiem oddania przedmiotu w używanie. Należy też podkreślić, że opłata wstępna jest bezzwrotna, co również wskazuje na jednorazowy charakter tego kosztu". Zapewne najbliższe miesiące pokażą, do której interpretacji przychylają się urzędy skarbowe. Pewnym problemem przy leasingu jest też sprzedaż auta. Na koniec umowy wykupujemy je zazwyczaj za symboliczną kwotę, znacząco niższą od wartości rynkowej. Przy sprzedaży uzyskujemy więc dochód. Nie ma też możliwości wskazania innej osoby (np. nieprowadzącej działalności), która wykupiłaby auto po cenie wynikającej z umowy. Kolejny minus to czas trwania umowy. Wcześniejsze jej zerwanie (do 2 lat można starać się tylko o zrobienie cesji umowy bez rozwiązywania jej) skutkuje zazwyczaj karą finansową. Kredyt Pożyczając pieniądze na zakup samochodu, od razu stajemy się jego właścicielami. Procedury uproszczone pozwalają na szybką transakcję. Zaletą jest też możliwość łatwego przerwania umowy kredytowej - zazwyczaj wystarczy zgłosić się do banku (np. z kupującym i jego pieniędzmi) i zwrócić niespłaconą jeszcze sumę. Jako posiadaczom samochodu znacznie łatwiej dochodzić nam roszczeń od np. ubezpieczyciela (w przypadku szkody). Rozwiązanie takie polecamy przedsiębiorcom nastawionym na długotrwałą, spokojną eksploatację jednego auta. Leasing Firma leasingowa kupuje dla nas auto, rejestruje je i oddaje w użytkowanie. Korzystniejsze rozliczenia podatkowe sprawiają, że dzięki leasingowi mniej pieniędzy oddamy fiskusowi, chociaż po zakończeniu umowy (z wykupem np. 1-procentowym) i sprzedaniu auta może pojawić się problem uzyskania znacznego dochodu. Firmy oferują nie tylko szybkie zawarcie umowy, ale też szereg towarzyszących korzyści: upusty na samochody, tanie ubezpieczenie, opiekę assistance. Polecane dla osób często zmieniających auta i intensywniej je eksploatujących.