Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Prawo > Uwaga na przejścia sugerowane. Są pasy, ale to nie są przejścia dla pieszych

Uwaga na przejścia sugerowane. Są pasy, ale to nie są przejścia dla pieszych

Od 21 września 2022 roku obowiązują przepisy, które wprowadziły pojęcie przejść sugerowanych. Nie są to przejścia dla pieszych i nie należy tych pojęć używać zamiennie - obowiązują na nich zupełnie inne przepisy. Czym więc są przejścia sugerowane?

Czym się różni przejście dla pieszych od przejścia sugerowanego?
Czym się różni przejście dla pieszych od przejścia sugerowanego? Źródło: Stefano Chiacchiarini / Shutterstock
  • Przejścia sugerowane nie są przejściami dla pieszych i nie dają pieszym pierwszeństwa przed pojazdami
  • Przejścia sugerowane powinny być technicznie dostosowane, ale nie posiadają charakterystycznych oznaczeń przejść dla pieszych
  • Pieszy musi sam ocenić bezpieczeństwo i ustąpić pierwszeństwa pojazdom na przejściu sugerowanym

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. weszło w życie. Wprowadziło ono kilka zmian dotyczących pieszych. Pojawiło się w nim m.in. tajemnicze określenie przejścia sugerowanego. W polskim prawie to rzecz nowa, czym więc ona jest?

Co to jest przejście sugerowane?

Według znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym przejście sugerowane to:

Nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych.

Z definicji wynika więc, że nie jest to przejście dla pieszych. Chodzi tutaj o to, że na przejściu sugerowanym pieszy nie ma pierwszeństwa przed pojazdami. Przypomnijmy, że od 1 czerwca 2021 r. piesi przechodzący przez przejście dla pieszych mają pierwszeństwo już w momencie, gdy na nie wchodzi.

Technicznie ułatwiające przejście

Przejścia sugerowane powinny być technicznie dostosowane, by umożliwić przekraczanie jezdni. To znaczy, że powinny posiadać obniżony krawężnik i system oznaczeń fakturowych, jednak w przeciwieństwie do przejść dla pieszych nie znajdziemy na nich ani znaku pionowego D-6 lub D-6b, ani poziomego P-10, czyli tzw. zebry. Mogą być natomiast oświetlone.

W polskim prawie jest już jednak przepis, który pozwala przekraczać jezdnię w dowolnym miejscu oddalonym od najbliższego przejścia dla pieszych o co najmniej 100 metrów. Po co więc przejście sugerowane? W tego typu miejscach muszą być zapewnione niezbędne warunki widoczności, co pozwoli podejmować decyzję o przekraczaniu drogi w sposób bezpieczny. Będą to więc miejsca bezpieczniejsze niż dowolne miejsce oddalone o 100 metrów od przejścia dla pieszych.

Na przejściu sugerowanym pieszy nie ma pierwszeństwa

Widząc więc zebrę, pieszy ma pierwszeństwo i samochody powinny go przepuścić. W przypadku przejścia sugerowanego to na pieszym ciąży odpowiedzialność przepuszczenia kierowców. Będzie mógł on przejść przez jezdnię dopiero wtedy, gdy jest pewny, że nie wymusi pierwszeństwa na pojazdach.

Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków