Auto Świat Porady Prawo Rondo turbinowe - krok po kroku. Jak bezpiecznie je pokonać?

Rondo turbinowe - krok po kroku. Jak bezpiecznie je pokonać?

Brzmi groźnie i wprowadza wielu kierowców w konsternację, ale tak naprawdę znacznie ułatwia jazdę samochodem. Rondo turbinowe początkującym kierowcom może wydawać się skrzyżowaniem skomplikowanym i niebezpiecznym. Tymczasem – przynajmniej w teorii – jest to skrzyżowanie praktycznie bezkolizyjne. Kluczowa jest jedna sprawa.

Rondo, czyli jak jeździć po zakręconym skrzyżowaniu?
Auto Świat
Rondo, czyli jak jeździć po zakręconym skrzyżowaniu?
  • Najważniejsze na rondzie turbinowym jest zajęcie odpowiedniego pasa. Jeśli to zrobicie, to nie powinno być większych problemów. A wręcz przeciwnie
  • Na rondach turbinowych nie ma żadnych nowych przepisów. Obowiązują ogólne zasady ruchu drogowego
  • Kierowca powinien szczególnie zwracać uwagę na oznakowanie poziome

Zwykłe rondo, jeśli ma więcej niż jeden pas ruchu, jest skrzyżowaniem dość trudnym dla mniej wprawnych kierowców... no chyba, że na rondzie skręcamy w prawo. Jeżeli jednak skręcamy na zwykłym dwupasmowym rondzie w lewo, to przed wjazdem na nie trzeba zająć lewy pas. By opuścić rondo, należy wcześniej zjechać na pas prawy, albo po prostu przeciąć go, ustępując pierwszeństwa pojazdom, które na tym pasie już się znajdują. Ponieważ na rondzie wolno wyprzedzać i pojazd znajdujący się na prawym pasie może jechać szybciej niż ten na lewym, jest to moment szczególnego zagrożenia kolizją. Doświadczeni kierowcy to wiedzą: im większa przewaga prędkości nad innymi użytkownikami drogi, tym łatwiej pokonać rondo. Dla tych kierowców, którzy nie są w stanie zdobyć się na korzystanie z przewagi prędkości, duże, zwykłe rondo to koszmar.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy: