Większość polskich kierowców nie zna podstawowych zasad związanych z wymianą i użytkowaniem żarówek samochodowych. Tak wynika z badania „Co Polacy wiedzą na temat oświetlenia samochodowego, zrealizowanego w tym roku w ramach kampanii "Więcej widzieć, bezpieczniej podróżować". Organizatorem akcji jest Philips Lighting Poland we współpracy z Polskim Związkiem Motorowym oraz siecią warsztatów i sklepów motoryzacyjnych Norauto.

Wymiana żarówek

Okazuje się, że tylko 18,7 proc. kierowców wymienia żarówki regularnie. Reszta, czyli aż 77,2 proc. czeka do momentu, w którym żarówki się przepalą. Jeśli dojdzie do tego po zmroku, w czasie opadów lub mgły, to widoczność na drodze ulegnie znacznemu pogorszeniu.

– Żarówki samochodowe powinny być profilaktycznie wymieniane przy każdym przeglądzie okresowym, aby zminimalizować ryzyko ich przepalenia się w trakcie jazdy – radzi Paweł Zaręba, Dyrektor Centrum Norauto w Markach.

Z kolei na pytanie „Czy wymieniasz żarówki parami?” 47,6 proc. kierowców odpowiedziało: „Tak, zawsze wymieniam parami” i prawie tyle samo, bo 46,9 proc. odpowiedziało: „Nie, wymieniam tylko jedną, przepaloną żarówkę”.

Tymczasem jeśli przepaliła się jedna żarówka, to można spodziewać się, że drugą wkrótce spotka to samo. Poza tym, jeśli tylko jeden reflektor zostanie wyposażony w nową żarówkę, to droga przed samochodem będzie oświetlona nierównomiernie.

Ustawienie świateł

Co istotne, badanie wykazało również, że aż 67,2 proc. kierowców po wymianie żarówek nie sprawdza ustawienia świateł w stacji diagnostycznej. Tymczasem często podczas samodzielnego montażu żarówka może ulec przesunięciu. Zdarza się także, że jest montowana nieprawidłowo.

– Źle ustawione światła nie świecą w optymalny dla nich sposób. Dlatego po każdej wymianie żarówek obowiązkowo należy udać się do stacji kontroli pojazdów w celu diagnostyki ich ustawienia – mówi Tarek Hamed specjalista Philips Lighting Poland ds. oświetlenia samochodowego.

Oślepianie

Nieprawidłowo ustawione światła to nie tylko niewłaściwe oświetlenie drogi i pogorszony komfort prowadzenia samochodu. To także ryzyko oślepiania innych użytkowników dróg, stwarzające zagrożenie w ruchu. Jak wynika z badania, aż 63 proc. kierowców przyznało, że jest często lub bardzo często oślepianych przez światła innych pojazdów.

– Nie należy lekceważyć problemu oślepiania na drodze – mówi Wiktoria Laskus, Specjalista ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w PZM. – Kierowca oślepiony przez nieprawidłowo ustawione światła samochodu nadjeżdżającego z naprzeciwka traci zdolność prawidłowego widzenia nawet na kilka sekund, co może skutkować wykonaniem nieadekwatnego do sytuacji na drodze manewru, a tym samym przyczynić się do wypadku. Należy pamiętać, że zdolność adaptacyjna oka ludzkiego pogarsza się z wiekiem, ale zależy także od ewentualnych wad wzroku, które występują niezależnie od wieku – dodaje.

Widoczność

Co ciekawe, tylko 14 proc. kierowców wymienia żarówki przed okresem jesienno-zimowym, na takie, które dają więcej światła.

Reszta nie widzi takiej potrzeby. Tymczasem korzystanie z żarówek emitujących duży strumień świetlny w warunkach pogorszonej widoczności może uchronić przed wieloma niebezpiecznymi sytuacjami na drodze.

– Używanie żarówek o większej emisji światła wpływa na poprawę widoczności, szybsze zauważanie przeszkód znajdujących się na drodze i skrócenie drogi hamowania – mówi Tarek Hamed, ekspert ds. oświetlenia samochodowego Philips Automotive.

Bezpłatna diagnostyka oświetlenia

W czasie trwania kampanii „Więcej widzieć, bezpieczniej podróżować” Polski Związek Motorowy prowadzi na swoich stacjach bezpłatne ustawienie świateł. Z kolei Norauto oferuje darmową diagnostykę świateł oraz 20-procentowy rabat na zakup zestawów żarówek samochodowych Philips X-tremeVision+100%, BlueVision Ultra lub LongLife EcoVision. Akcja odbędzie się we wszystkich salonach Norauto w Polsce i potrwa do końca października.