Wielu kupujących nowy lub używany samochód z góry zakłada, że zaraz po kupnie zacznie jeździć na gazie. To rzeczywiście może się opłacać, ale z pewnością nie w każdym przypadku!
Pechowego właściciela auta, do którego założono instalację gazową, mogą spotkać poważne przykrości
Po pierwsze, instalacja LPG może nie działać tak, jak należy. Po drugie, często samochód po jakimś czasie przestaje jeździć i na gazie, i na benzynie. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku zazwyczaj winę ponosi warsztat, który dokonał niefachowego montażu albo złożył instalację nieprawidłowo dobraną do danego silnika - często na wyraźne życzenie klienta.
Sama instalacja LPG, jeśli jest zamontowana poprawnie, bardzo rzadko powoduje uszkodzenie silnika i jego osprzętu. Niestety wiele z warsztatów montujących instalacje gazowe albo nie ma wystarczającego wyposażenia, albo zatrudnia słabych mechaników. Instalacje gazową montuje się bardzo łatwo i właściwie każdy mógłby to robić - przynajmniej na tyle dobrze, aby auto o własnych siłach wyjechało z warsztatu.
Jednak to za mało. Instrukcje montażowe wprawdzie pokazują dokładnie, co i gdzie podłączyć, jednak tylko fachowiec jest w stanie poradzić sobie z problemami.Przed zamontowaniem instalacji warto upewnić się, czy gaz to na pewno dobre rozwiązanie dla nas i naszego auta.
Po pierwsze, czy rzeczywiście instalacja gazowa jest potrzebna?
Dla kierowców, którzy pokonują autem codziennie tylko kilkukilometrowe odcinki, montaż instalacji LPG nie jest dobrym pomysłem. Szczególnie w przypadku nowych samochodów dochodzi z tego powodu do wielu problemów. Wszystkiemu winna jest elektronika sterująca silnikiem.
Ma ona możliwość "uczenia się" i dostosowywania do aktualnych warunków pracy. Po każdym uruchomieniu zimnego silnika na benzynie dopasowuje parametry do tego właśnie paliwa, natomiast po przełączeniu na zasilanie gazem potrzebuje czasu na zmianę nastawów.
Jeżeli cykle te następują po sobie zbyt często (np. właśnie podczas jazdy wyłącznie na krótkich odcinkach), komputer nie będzie miał czasu, żeby się dopasować. Może też ulec uszkodzeniu, a wtedy silnik będzie pracował źle i na gazie, i na benzynie. Również sterownik instalacji gazowej w takich warunkach będzie "gubił" systematycznie ustawienia.
strona 2
Po drugie, trzeba sprawdzić, czy samochód nadaje się do zamontowania instalacji LPG
Wbrew temu, co twierdzą niektórzy "gazownicy", nie do każdego auta da się dobrze zamontować instalację. Silnik wraz z osprzętem i wszystkimi elementami sterowania musi być w idealnym stanie. Jeżeli "bierze" olej, nierówno pracuje lub ma jakiekolwiek inne defekty, to na gazie długo nie pojeździ.
Niektóre modele ze względu na swoją konstrukcję generalnie źle znoszą gaz. Przed podjęciem decyzji warto zasięgnąć rady u specjalistów lub innych użytkowników takich aut. Odradzamy montaż instalacji np. w autach nieprzystosowanych do benzyny bezołowiowej. Mają one nieutwardzone gniazda zaworowe i przy zasilaniu gazem ich głowice zużywają się w szybkim tempie.
Trzeba znaleźć dobry warsztat!
Montaż instalacji LPG to bardzo poważna ingerencjaw silnik auta. Montażysta powinien znać się nie tylko na zakładaniu instalacji, lecz także być doświadczonym mechanikiem lub elektromechanikiem. Instalacji nie da się dobrze zamontować w pierwszym lepszym garażu.
Do regulacji potrzebny jest profesjonalny sprzęt
Wprawdzie niemal każdy potrafi założyć instalacje gazową na tyle, aby samochód o własnych siłach opuścił serwis, ale też problemy rzadko pojawiają się od razu. Trzeba też zdawać sobie sprawę, że tego, kto sprzedaje swoje usługi bardzo tanio, nie stać potem na rzetelne załatwienie reklamacji. Trzeba wybrać odpowiedni model instalacji.
Oszczędzanie wymaga inwestycji!
Najtańsze instalacje mieszalnikowe nadają się jedynie do starych aut gaźnikowych. Nowsze samochody wymagają instalacji sterowanych elektronicznie, a coraz częściej konieczne jest stosowanie instalacji wtryskowej. Montaż zaworków i klapek mających zabezpieczyć układ dolotowy przed skutkami wystrzałów (tzw. gwizdki) to tylko niezbyt skuteczne półśrodki.
Instalacja powinna być zamontowana tak, żeby do "wystrzałów" nie dochodziło! Jest to możliwe, ale w przypadku nowszych aut gwarantuje to jedynie wtrysk gazu. Warto o tym pamiętać, bo nawet jeden niekontrolowany wybuch mieszanki w kolektorze dolotowym może spowodować zniszczenia (np. przepływomierza), które pochłoną więcej pieniędzy, niż można było zaoszczędzić, jeżdżąc na tańszym paliwie.
Auto na gazie trzeba właściwie eksploatować
Po zamontowaniu instalacji staje się ono bardziej wrażliwe na zaniedbania serwisowe, ma też więcej części, które mogą się popsuć. Częściej należy w nim wymieniać świece i przewody zapłonowe, filtr powietrza, a w starszych autach również kopułkę i palec rozdzielacza.
Trzeba pamiętać o wymianach filtra gazu i o regulacji instalacji. Ta ostatnia może być potrzebna nawet kilka razy do roku! Jazda z rozregulowanym urządzeniem szybko niszczy katalizator, głowicę i inne elementy.
strona 3
Kiedy można zdecydować się na montaż instalacji?
Kiedy warto?
Jeździmy 20-30 tys. km rocznie i to nie tylko w mieście. W samochodzie, który jest eksploatwany tylko na krótkich odcinkach, instalacja gazowa będzie wymagała częstych regulacji.Nie ma przeciwwskazań technicznych, tzn. do danego samochodu da się dobrać optymalną instalację.
Ważne jest, aby samochód był w pełni sprawny przed montażem.Stać nas na inwestycję we właściwe urządzenie. Ten, kto zakłada tanią instalację pozbawioną istotnych elementów, płaci dwa razy. Wszelkie oferty np. zmiany kolektora plastikowego na metalowy to nieporozumienie! Jeśli dobra instalacja jest za droga, lepiej zrezygnować.
Kiedy nie warto?
Silnik jest zużyty lub niesprawny. Wszelkie usterki podczas pracy silnika na gazie dają o sobie znać ze zdwojoną mocą. W zużytym silniku instalacja gazowa szybko spowoduje dalsze zniszczenia.Jeździmy tylko na kilkukilometrowych odcinkach.
Taka jazda powoduje utratę nastawów instalacji gazowej, a przede wszystkim się nie opłaca. Zanim odzyskamy zainwestowane pieniądze, zwykle będziemy już chcieli sprzedać samochód.Konstrukcja auta wyklucza poprawny montaż.
Niektórych samochodów nie da się dobrze przerobić na gaz, chociać wiele serwisów podejmuje się wykonania takich usług. Jeśli kilka serwisów już odmowiło, ofert "jakoś to będzie" lepiej unikać.
Tanio, a ryzyko niewielkie
Niemal do wszystkich samochodów z gaźnikiem da się zamontować instalację LPG. Auto musi spełniać właściwie tylko dwa warunki: jego silnik powinien być przystosowany do spalania benzyny bezołowiowej (większość jeszcze jeżdżących aut spełnia ten wymóg), oraz musi być w pełni sprawne.
Choć sam przebieg samochodu nie jest technicznym ograniczeniem, to silnik nie może mieć przedmuchów ze skrzyni korbowej, powinien mieć dobrze ustawiony gaźnik, czysty filtr powietrza, sprawne przewody zapłonowe i świece. W przeciwnym wypadku będą pojawiały się strzały w gaźnik, nie da się też prawidłowo ustawić instalacji.
Ile to kosztuje?
Kompletna instalacja do samochodu z gaźnikiem to wydatek rzędu 1000-1200 złotych. Takie urządzenie składa się ze zbiornika gazu, parownika, zestawu elektrozaworów odcinających w razie potrzeby dopływ do silnika gazu lub benzyny, mieszalnika (element zakładany na gaźniku, w nim gaz miesza się z powietrzem) oraz odpowiednich przewodów gazowych, wodnych i elektrycznych.
Na co zwrócić uwagę?
Niedogodnością wynikającą z konieczności użycia instalacji pozbawionej sterownika elektronicznego jestkonieczność ręcznego przełączania zasilania z benzynowego na gazowe. Ponieważ zimny silnik trzeba uruchamiać na benzynie, a dopiero po rozgrzaniu przełączać na gaz, jest to pewna niedogodność. Ponadto należy się liczyć z odczuwalnym spadkiem osiągów jednostki napędowej, a także pogorszeniem jej kultury pracy na wolnych obrotach.
Co kilka tysięcy kilometrów trzeba pojawić się w warsztacie gazowym, aby wyregulować urządzenie (koszt 20-30 zł). Co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów trzeba zlecić regenerację parownika gazu (koszt 100-200 zł). Jednak jeśli nie oszczędzamy na regulacjach i niezbędnych przeglądach oraz godzimy się na pewne niedogodności eksploatacyjne, instalacja LPG w samochodzie z gaźnikiem zwróci się na pewno w rozsądnym czasie.