Niepokoje w Afryce, gigantyczne zapotrzebowanie na paliwo w Chinach, działania spekulantów –powodów do nieustannego wzrostu cen benzyny i oleju napędowego nie brakuje.Sprawia to, że montaż instalacji LPG znowu stał się modny. Czy to rzeczywiście dobry sposób na poradzenie sobie z coraz wyższymi kosztami eksploatacji?
Tak, ale nie dla wszystkich
Decyzji o przeróbce samochodu nie wolno podejmować pochopnie – wcześniej należy wszystko przeliczyć i przemyśleć. Pamiętaj, że zaczniesz oszczędzać dopiero wtedy, kiedy zwróci się koszt montażu instalacji. Jeśli mało jeździsz lub rozważasz sprzedaż auta, to na montażu gazu możesz tylko stracić.
Prosty przykład
Jeśli samochód zużywa 10 l benzyny na 100 km, a przejeżdża rocznie 15 tys. km, to przy dzisiejszych cenach paliw, jeżdżąc na gazie, w ciągu roku zaoszczędzimy ok. 2700 złotych, czyli tyle, ile kosztuje instalacja gazowa średniej (co najwyżej) klasy. Na korzyści można liczyć dopiero w kolejnym roku użytkowania.
Nie warto oszczędzać
Tanie instalacje gazowe okazują się zwykle bardzo nietrwałe, np. wtryskiwaczemogą wymagać wymiany już po ok. 20 tys. km. Instalacje „z wyższej półki”, niezbędneprzy przeróbkach większości nowoczesnych aut, są tak drogie, że realne oszczędności pojawią się dopiero po kilku latach eksploatacji!
Zamontowanie instalacji LPG nie podwyższa wartości używanego samochodu. Nawet zwolennicy jazdy na gazie preferują egzemplarze „bez gazu”, które później we własnym zakresie wyposażają w instalację LPG.
Gaz - a co to takiego?
Gaz płynny, czyli propan-butan, trudno uznać za paliwo w pełni alternatywne wobec benzyny czy oleju napędowego. Jest tak dlatego, że powstaje on jako produkt uboczny rafinacji ropy naftowej, więc jego cena zależy od kosztów tego surowca. Relatywnie niska cena gazu wynika przede wszystkim z korzystniejszego opodatkowania.
Przy porównywaniu kosztów eksploatacji auta zasilanego benzynąi gazem należy uwzględnić to, że w podobnych warunkach zużycie gazu jest wyższe co najmniej o kilkanaście procent. Można oczywiście ustawić instalację „oszczędniej”, ale prędzej czy później ucierpi na tym silnik samochodu (przede wszystkim głowica).
Niedogodności
Pierwszą widoczną niedogodnością towarzyszącą montażowi instalacji gazowej jest to, że butla zabiera znaczną część przestrzeni bagażowej. Na tym jednak nie koniec – dodatkowy ciężar nad tylną osią nie tylko ogranicza ładowność pojazdu, lecz także zmniejsza trwałość zawieszenia. Auta z instalacją
LPG nie są propozycją dla pedantów i perfekcjonistów
Sposób montażu zwykle pozostawia sporo do życzenia, a falowanie obrotów czy zapalanie się kontrolki „check engine” to typowe przypadłości aut warsztatowo zaadaptowanych do spalania gazu. Kto pogodzi się z tymi niedogodnościami, może liczyć na oszczędności, bo wydatki na paliwo są zwykle mniejsze niż w przypadku eksploatacji porównywalnych diesli.
Montaż = ingerencja
Montaż instalacji gazowejwiąże się z poważną ingerencją w wiele podzespołów samochodu. Nawet jeśli prace zostaną wykonane profesjonalnie – co wcale nie jest regułą! – ryzyko wystąpienia awarii znacząco rośnie. Jest ono tym większe, im nowocześniejsze jest auto. Jeśli zamierzamy eksploatować pojazd z instalacją LPG dłużej, przy kalkulacji kosztów należy uwzględnić wydatki na naprawę głowicy i układu zasilania benzyną.