Auto Świat Ile wiesz o autach z szalonych lat 90.? To trudny quiz, ale wynik gorszy niż 6/12 to wstyd

Ile wiesz o autach z szalonych lat 90.? To trudny quiz, ale wynik gorszy niż 6/12 to wstyd

Jeździłeś Fiatem Seicento, ale marzyłeś o BMW E36 albo Oplu Calibrze? A może jako dziecko byłeś wożony przez rodziców nowym Daewoo Espero? Czy Twój dziadek miał w garażu ZAZ-a Tavrię? W latach 90. na polskich ulicach zrobiło się kolorowo i ciekawie. W dużych ilościach zaczęły napływać nowe i używane auta z Zachodu, pojawiły się pierwsze salony samochodowe i komisy z prawdziwego zdarzenia, ale na giełdach samochodowych w weekendy gromadziły się tłumy. Z drugiej jednak strony, w Polsce wciąż na drogach dominowały Maluchy i Polonezy, choć luksusowe czy sportowe auta zachodnich marek stały się coraz częstszym widokiem. Mafiozi i świeżo upieczeni biznesmeni chętnie pokazywali, na co ich stać, a zwykli ludzie próbowali spełniać swoje motoryzacyjne marzenia, korzystając z dziwnych systemów ratalnych. Olbrzymim wzięciem cieszyły się wszelkiego rodzaju zabezpieczenia antykradzieżowe, bo auta ginęły z parkingów na potęgę. Pamiętasz tamte czasy? A może znasz je tylko z opowieści? Czas sprawdzić Twoją wiedzę!

VW Corrado (1988-1995)
Volkswagen
VW Corrado (1988-1995)

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/12
Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Jest początek 1997 roku. Twoje stoisko na Stadionie Dziesięciolecia świetnie prosperuje, stać Cię w końcu na nowe auto. Idziesz do salonu FSO, żeby kupić nowego Poloneza, ale chcesz topową, najmocniejszą wersję. Który model wybierasz:

Poprawna odpowiedź: Poloneza Atu 1.4 GLI

Mimo najmniejszej pojemności to właśnie Polonez 1.4 był wówczas najmocniejszą wersją modelu. Miał importowany silnik marki Rover, z 16-zaworową głowicą i mocą 103 KM. W lutym 1997 roku standardowego Poloneza 1.6 GLI z hamulcami Lucas można było kupić za 19 900 zł, a Polonez ATU (czyli sedan), z silnikiem 1.4 16V wyceniony był na 26 800 zł. W 1997 w ofercie od dawna nie było już modelu 2.0.

Pytanie 2/12
Żródło: Auto Świat

Opel Calibra był jednym z najpiękniejszych aut jeżdżących po ulicach w latach 90. Mimo rasowego, sportowego wyglądu, zbudowany był na bazie nudnego auta rodzinnego, z któregio miał nawet deskę rozdzielczą. To auto to:

Poprawna odpowiedź: Opel Vectra

Pod względem technicznym Opel Vectra i Opel Caliba były niemal identyczne. Dzięki temu Calibra, mimo sportowego wygląd, była autem wyjątkowo tanim i łatwym w serwisowaniu.

Pytanie 3/12
Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Fiat Cinquecento Sporting był w latach 90. najtańszym nowym autem o sportowych aspiracjach, jakie można było w Polsce kupić. Miał inny silnik od pozostałych wersji "cieniasa": 1.1 FIRE. Nazwę FIRE nadano silnikowi w związku z:

Poprawna odpowiedź: Specyficznym sposobem montażu tego silnika, innym niż jednostek w wersjach 900 i 700.

"FIRE" w nazwach wybranych silników Fiata z tamtych lat to skrót od "Fully Integrated Robotised Engine". Były to silniki, których produkcja została w znacznym stopniu zautomatyzowana, przez co uzyskano wyższą i powtarzalną jakość wykonania.

Pytanie 4/12
Żródło: Auto Świat

W latach 90. kabriolety na polskich drogach pojawiały się sporadycznie. Który z popularnych w latach 90. modeli aut kompaktowych nie miał fabrycznej wersji z otwartym dachem?

Poprawna odpowiedź: Volkswagen Golf II

Golf II, produkowany w latach 1983-1992 nie miał wersji Cabrio, ale to nie znaczy, że w tamtych czasach nie było w ofercie Golfa z otwieranym dachem. Był, tyle że bazował na pierwszej generacji modelu i utrzymał się w produkcji do 1993 roku.

Pytanie 5/12
Żródło: Auto Bild

Prawdziwe auto marzeń z lat 90., czyli BMW E30 M3 miało jak na tamte czasy niesamowite osiągi. Zawdzięczało je przede wszystkim silnikom o pojemności 2.3 lub 2.5 litra, o mocach od 195 do niespełna 240 KM. Silniki te miały:

Pytanie 6/12
Żródło: Auto Świat

W latach 90. import aut do Polski obłożony był wysokimi cłami. Żeby je ominąć, wielu producentów przenosiło produkcję do Polski, choć często ta "produkcja" była w rzeczywistości tylko montażem. Które z poniższych aut nie było oficjalnie produkowane/montowane w Polsce?

Poprawna odpowiedź: Seat Ibiza

Ford Escort był montowany przez kilka lat w Płońsku, Peugeota 405 składano w zakładach w Lublinie, Skodę Felicję w zakładach VW w Poznaniu, Mercedes W124 był montowany w Karczewie, Fiat Siena był produkowany w Tychach, a Citroen C15 w Nysie. Tylko Seat Ibiza II nie doczekał się montażu w Polsce, choć już wersję sedan tego modelu, czyli Seata Cordoba, w Polsce składano.

Pytanie 7/12
Żródło: Materiały prasowe

Daweoo Espero, to produkowany również w Polsce model koreańskiej marki, który:

Poprawna odpowiedź: bazował na rozwiązaniach technicznych Opla Ascony, ale miał nadwozie zaprojektowane przez włoską firmę Bertone.

Pytanie 8/12
Żródło: Shutterstock / Harmony Video Production

Jeśli chciałeś mieć w latach 90. nowe auto, ale brakowało ci gotówki i nie stać cię było na kredyt z kilkudziesięcioprocentowym (!) oprocentowaniem, mogłeś zakupić auto w tzw. systemie:

Poprawna odpowiedź: argentyńskim.

W latach 90. popularną formą zakupu aut był tzw. system argentyński. To z dzisiejszej perspektywy dziwne skrzyżowanie spółdzielni, systemu ratalnego i... loterii. W skrócie: organizator systemu zbierał grupę ludzi, którzy mieli wpłacać określone "raty" np. na wybrany model samochodu. Samochodu nie dostawało się jednak od razu. Spośród wpłacających, np. w miesięcznych odstępach losowani byli ci, którzy samochód mogli odebrać, a szanse na wcześniejszy odbiór można było poprawić, nadpłacając raty, przez co uzyskiwało się więcej możliwości wylosowania. Szczęśliwcy mogli zdobyć auto niemal na początku wpłacania rat, a pechowcy dostawali samochód dopiero po kilku latach, po spłaceniu wszystkich rat – o ile wcześniej firma organizująca ten system nie zniknęła z rynku z pieniędzmi uczestników.

Pytanie 9/12
Żródło: Auto Bild / Auto Bild Klassik

Dodge Viper w latach 90. w Polsce pojawiał się głównie na plakatach w pokojach nastolatków, ale kilka egzemplarzy trafiło wówczas do naszego kraju. Ten wyjątkowy samochód miał pod niezwykle długą maską silnik:

Poprawna odpowiedź: V10 o pojemności ok. 8 litrów

Pytanie 10/12
Żródło: Auto Świat

Lancia Thema w latach 90. była w Polsce autem, którego policjanci woleli nie zatrzymywać do kontroli. Działo się tak dlatego, że:

Poprawna odpowiedź: Było to auto używane jako służbowe w ministerstwach i najważniejszych urzędach. Korzystali z tego często też biznesmeni i gangsterzy, którzy specjalnie kupowali auta wyglądające tak, jak te rządowe, często nawet wyposażali je w gadżety, które miały je do rządowych limuzyn upodabniać, np. dodatkowe anteny. Oczywiście, nie były to auta czerwone, ale zwykle granatowe.

Pytanie 11/12

Baleron w budyniu to:

Poprawna odpowiedź: slangowe określenie Mercedesa W124 w fabrycznej wersji taksówkowej.

Pytanie 12/12
Żródło: Volkswagen

Volkswagen Corrado pojawił się na rynku pod koniec lat 80. i był produkowany do połowy lat 90., a wiele mechanicznych podzespołów dzielił z Passatem, Golfem i Jettą. Wersja G60 wyróżniała się tym, że:

Poprawna odpowiedź: miała silnik doładowany mechaniczną sprężarką

Brakuje jeszcze 12 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Słabo!
Albo jesteś zbyt młody i nie pamiętasz, albo... na starość masz już problemy z pamięcią.
Całkiem nieźle.
Sporo pamiętasz z lat 90., albo masz olbrzymie szczęście przy losowym wybieraniu odpowiedzi.
Jesteś ekspertem od motoryzacji z lat 90.
W towarzystwie 40-60 latków pasjonujących się motoryzacją możesz zrobić furorę.
Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków