Choć te kwestie mogłyby się wydawać mało istotne przy wyborze samochodu, to jednak, jeśli wybierze się oszczędny model, a dodatkowo w codziennej eksploatacji będzie się stosować zasady ekonomicznej jazdy, można w skali roku zaoszczędzić nawet kilka tysięcy złotych. Przy okazji będzie się też mniej zanieczyszczać środowisko, bo mniejsze zużycie, to mniej substancji szkodzących środowisku emitowanych przez układy wydechowe, w tym powodującego efekt cieplarniany dwutlenku węgla.

Pierwszy etap badania objął samochody małe, których cena nie przekracza 40 tys. zł. W aktualnej ofercie rynkowej znajduje się obecnie ponad 40 takich modeli, 17 marek, w rozmaitych wersjach.

Za najistotniejsze, punktowane kryteria przyjęte zostały: cena, zużycie paliwa i koszty z tym związane oraz normę spalin. W przypadku trzech pierwszych najlepszy rezultat otrzymywał 10 pkt, najsłabszy 0 pkt, a pozostałe oceny są wynikiem operacji matematycznych. Ponadto samochody, których silniki spełniają normę spalin Euro 4 otrzymywały 5 pkt, pozostałe zero.

W klasyfikacji ekonomicznej najwięcej punktów otrzymały: Kia Picanto 1.0 City , Hyundai Atos Prime 1.1 Classic oraz Fiat Panda 1.1 Kat. Actual. W klasyfikacji ekologicznej najwyższe oceny otrzymały: Fiat Panda 1.3 JTD Multijet Actual, Kia Picanto 1.1 CRDi Family oraz Renault Thalia 1.5 DCi Authentique.

W łącznej punktacji "2 x EKO", najbardziej ekonomicznych i najbardziej ekologicznych samochodów pierwsza dziesiątka wygląda następująco:

1) Kia Picanto 1.0 City - 28.41

2) Peugeot 107 Happy 70 - 28.30

3) Citroen C1 1.0 Kat. Flirt -  27.77

4) Toyota Aygo 1.0 Terra - 26.96

5) Kia Picanto 1.1 CRDi Family - 26.28

6) Fiat Panda 1.3 JTD Multijet Actual - 25.99

7) Fiat Panda 1.1 Actual - 25.38

8) Hyundai Atos Prime 1.1 Classic - 25.12

9) Renault Thalia 1.5 DCi Authentique - 24.62

10) Dacia Logan 1.5 dCi Kat Ambience+ - 24.17