Minister transportu uczestniczył w odbywającym się w Warszawie międzynarodowym sympozjum Central Europe Meeting Point 2007. Bierze w nim udział ponad 200 największych firm z branży nieruchomości, budownictwa oraz infrastruktury z Hiszpanii i Polski. Obecne są również firmy m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji czy Ukrainy.
Polaczek wyjaśnił, że ok. 10 mld euro trafi na inwestycje drogowe. "Do 2015 roku w ramach programu unijnego +Infrastruktura i Środowisko+ chcemy wybudować ponad 600 km autostrad i 2.200 km dróg ekspresowych" - powiedział. Dodał, że będzie to wymagać sprawnego wykorzystania funduszy unijnych przez resort transportu.
Do kluczowych inwestycji drogowych Polaczek zaliczył budowę autostrady z Gdańska do granicy z Czechami, połączenia ekspresowego ze Szczecina do Lubawki oraz drogi ekspresowej od granicy litewskiej do granicy słowackiej.
Według Polaczka, na modernizację kolei i zakup taboru kolejowego resort chce przeznaczyć 4 mld 760 mln euro, na inwestycje transportowe w wielkich aglomeracjach prawie 2 mld euro, a na transport morski i lotniczy odpowiednio: 594 mln euro i 396 mln euro. Finansowaniem unijnym zostaną objęte lotniska w Gdańsku, Szczecinie, Warszawie, Poznaniu, Katowicach, Krakowie oraz Rzeszowie.
Obecna na konferencji minister budownictwa Hiszpanii Maria Antonia Trujillo zapewniła, że wiele hiszpańskich firm postrzega polski rynek jako bardzo atrakcyjny pod względem inwestycji. Polaczek podkreślił, iż niskie koszty pracy, wykwalifikowane kadry oraz specjalne strefy ekonomiczne w Polsce to główne zachęty dla zagranicznych inwestorów do inwestowania w naszym kraju.
Zasadnicza oszczędność czasu jest możliwa na etapach formalno-prawnych m.in. dokumentacyjnych, przetargowych i uzgodnień środowiskowych. Nie wpłynie to jednak w żaden negatywny sposób na jakość realizowanych inwestycji i drogi wybudowane na Euro 2012 będą miały wszystkie parametry pozwalające na ich prawidłową wieloletnią eksploatacje. (...) wszystkie odcinki planowanych dróg w ramach autostrad A1, A2, A4 są obecnie w realizacji lub ostatniej fazie przygotowawczej (projekty budowlane, przetargi) - zapewnia GDDKiA.
Zaawansowanie prac
Autostrada A1
Gdańsk (Rusocin) - Grudziądz (Nowe Marzy) - długość odcinka 91 km
W realizacji do końca 2008 roku
Inwestor/wykonawca: konsorcjum Gdańsk Transport Company
Odcinek realizowany w systemie PPP
Grudziądz (Nowe Marzy) - Toruń - długość odcinka 62 km
Decyzja o ustaleniu lokalizacji - uzyskana
Wykupione zostało 99% gruntów
Zakończono badania archeologiczno - terenowe
Opracowanie wyników badań na ukończeniu W sierpniu 2006 r. podpisana została umowa z firmą Transprojekt Gdański na wykonanie projektów budowlanych (PB), projektów wykonawczych (PW) i dokumentacji przetargowej (DP) (na wybór wykonawcy) z terminem wykonania - październik 2007 r. Na obecnym etapie prac nie występują jakiekolwiek trudności i opóźnienia.
Lata realizacji 2008 - 2010
Toruń - Stryków - długość odcinka: 144 km
Decyzja o ustaleniu lokalizacji - uzyskana
Wykup gruntów: 70% Zakończenie procesu nabywania gruntów planuje się na koniec roku 2007 • PB, PW i DP - przetarg w toku
Realizacja - do 2010
Stryków - Pyrzowice - długość odcinka 180 km
Decyzja o ustaleniu lokalizacji - uzyskana
Zaawansowanie procesu wykupu gruntów: 70%
Realizacja - do 2010
Pyrzowice - Sośnica - długość odcinka 43 km
Decyzja o ustaleniu lokalizacji - uzyskana
Wykup nieruchomości: 39%
Realizacja - do 2010
Sośnica - Bełk - długość odcinka 15 km
Decyzja o ustaleniu lokalizacji - uzyskana
Wykup gruntów: 99%
Opracowano PB, PW i DP
Wyłoniono wykonawcę robót budowlanych - podpisanie umowy 22 stycznia 2007 r.
Podpisanie umowy z wykonawcą 22.01.2007 r.
Bełk - Świerklany
Decyzja o ustaleniu lokalizacji - uzyskana
Nabyto część nieruchomości (18%), pozyskanie pozostałych planowane jest w 2007 r.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację z 14.12.2006 r.
PB i PW - zakończenie prac projektowych - koniec maja 2007 r.
Rozpoczęcie robót budowlanych - III/IV kw. 2007 r. z terminem realizacji inwestycji 27 miesięcy
Świerklany - Gorzyczki
Decyzja o ustaleniu lokalizacji - uzyskana
Wykup gruntów - nabyto 93 % nieruchomości położonych w pasie drogowym. Dla pozostałych uzyskano tytuły prawne umożliwiające ich dysponowanie na roboty budowlane PB i PW - wykonane
Przetarg ograniczony na wyłonienie wykonawcy budowy - w trakcie - procedurę przetargową na wyłonienie wykonawcy robót rozpoczęto w listopadzie 2006 r. ( z udziałem środków unijnych)
Rozpoczęcie robót budowlanych - II kw. 2007 r. z terminem realizacji 26 miesięcy
Autostrada A2
Świecko - Nowy Tomyśl - długość ok. 107 km realizowany będzie w ramach umowy koncesyjnej z Autostradą Wielkopolską do roku 2010
Nowy Tomyśl - Stryków II (Łódź) dł. ok. 255 km odcinek istniejący
Stryków II - Stryków I dł. ok. 3 km przewidziane rozpoczęcie budowy II kwartał 2007 r.
Stryków I - Konotopa (Warszawa) dł. ok. 94 km realizowany będzie w ramach PPP do roku 2010
Decyzja o ustaleniu lokalizacji - uzyskana
Wykup nieruchomości: 54%
Ratownicze badania archeologiczne: - zawarte umowy na wykonanie prac
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia - planowane uzyskanie II - III kw. 2007 r.
Autostrada A4
Zgorzelec - Krzyżowa - długość ok. 50 km
Decyzja o ustaleniu lokalizacji - uzyskana
Wykup nieruchomości - zakończony
Ratownicze badania archeologiczne - zakończone
PB, PW, DP - wykonane
Podpisana umowa na wykonanie robót budowlanych
Krzyżowa - Kraków dł. ok. 375 km
odcinek istniejący
Kraków (węzeł Wielicka) - Szarów dł. ok.20 km
Decyzja o ustaleniu lokalizacji - uzyskana
Wykup nieruchomości: 100%
Ratownicze badania archeologiczne - zaawansowane w 95 %
PB, PW, DP - wykonane
Pozwolenie na budowę - uzyskane
Szarów - Tarnów (węzeł Krzyż) dł. ok. 56 km
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia - wniosek złożony 16.10.2006 r.
Decyzja o ustaleniu lokalizacji: - materiały do decyzji - w trakcie wykonywania - przewidywany termin uzyskania decyzji - II kw. 2007 r.
Wykup nieruchomości: - Szarów - Brzesko wykupiono 85 % nieruchomości - Brzesko -Tarnów wykupiono 40 % nieruchomości
Ratownicze badania archeologiczne - zaawansowane w 20 %
PB, PW, DP - zakończenie - I kw. 2008 r.
Pozwolenie na budowę - planowane uzyskanie II/III kw. 2008 r.
Tarnów - Rzeszów dł. ok. 78 km
Decyzja o ustaleniu lokalizacji - uzyskana
Wykup nieruchomości - nabyto 30% nieruchomości
Ratownicze badania archeologiczne - po wykupieniu nieruchomości w latach 2007-2009 • PB, PW, DP - planowane do zlecenia w 2007 r.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia - planowane złożenie wniosku w 2007 r.
Pozwolenie na budowę - planowane uzyskanie w 2009 r.
Rzeszów - Przeworsk dł. ok. 30 km
Decyzja o ustaleniu lokalizacji - uzyskana
Realizacja - do 2012
Przeworsk - Korczowa dł. ok. 56 km
Wskazania lokalizacyjne - uzyskane
Decyzja o ustaleniu lokalizacji - planowane uzyskanie w 2008 r.
Realizacja - do 2012
Autostrada A8
Autostradowa Obwodnica Wrocławia dł. ok. 35 km
Decyzja o ustaleniu lokalizacji - uzyskana, ale zaskarżona do NSA; decyzja wprowadzająca zmiany w decyzji o ULA wydana w grudniu 2006 r.
Wykup nieruchomości - nabyto 93 %
Ratownicze badania archeologiczne - zakończenie w 2007 r.
PB, PW, DP- zakończenie w I kw. 2007 r.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia - uzyskana
Pozwolenie na budowę - planowane złożenie wniosku I-II kw. 2007 r.
Przeszkodami w realizacji tych planów może być jednak brak pracowników budowlanych oraz skomplikowane i czasochłonne regulacje prawne. "Trzeba pamiętać, że w 2012 roku odbywają się także igrzyska olimpijskie w Londynie i należy się spodziewać, że na angielskie budowy odpłynie kolejne kilkadziesiąt tysięcy pracowników. Skomplikowane procedury przygotowania do budowy dróg - wykupu gruntów, prawa zamówień publicznych, uzgodnień środowiskowych wynikających z przepisów unijnych powodują, że należy podjąć wysiłki zmierzające do uproszczenia procedur w ramach prawa polskiego" - przestrzega GDDKiA.