Samochody nowe

Z analizy wstępnych danych pozyskanych z systemu CEP wynika, że w sierpniu zarejestrowano 20 869 samochodów osobowych oraz osobowych z homologacją ciężarową. Oznacza to wzrost na przestrzeni roku o 26,92 proc. (+4 426 sztuk), a w porównaniu do lipca spadek o 14,45 proc. (-3 524 sztuki).

Łącznie od początku roku zarejestrowano 191 395 samochodów osobowych, co oznacza wzrost na poziomie 8,56 proc. (+15 092 sztuki) w porównaniu do wyniku z analogicznego okresu roku ubiegłego. Do końca sierpnia zarejestrowano ponad 67 proc. samochodów z zakładanego rocznego wyniku rejestracji w 2010 roku na poziomie 285 tys. aut. Wzrost rejestracji w sierpniu rok do roku to również efekt niskiej bazy w sierpniu 2009 r., kiedy to z powodu reeksportu zarejestrowano tylko 16 443 samochody.

Spadek liczby rejestracji w sierpniu wynikał z okresu letnich wakacji, który nie sprzyja podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu. Część klientów starała się kupić nowe auto jeszcze w czerwcu, przed urlopem, inni odkładają decyzję na czas po wakacjach. Jest to na rynku motoryzacyjnym zjawisko sezonowe, powtarzające się rokrocznie. W większej liczbie klienci powrócą do salonów samochodowych dopiero po sezonie wakacyjnym. Pomimo pozytywnych sygnałów dotyczących gospodarki przyszłość jest niepewna, co w wielu wypadkach utrudnia podejmowanie decyzji o tak dużym zakupie. Dodatkowo słaby kurs złotego w stosunku do euro z pewnością nie stanowi odpowiedniej zachęty.

Spadek zainteresowania wśród klientów indywidualnych został jednak zrekompensowany przez wzrost sprzedaży do firm, a zwłaszcza - wymianę flot. Większą aktywność klientów instytucjonalnych obserwują firmy leasingowe i CFM, co również pozwala przypuszczać, że ożywienie w tym segmencie rynku będzie miało charakter trwały. O ile w 2009 r. firmy decydowały się raczej na przedłużanie wynajmu użytkowanych flot, o tyle obecnie coraz częściej wolą wymienić posiadane auta. W lipcu samochody rejestrowane na firmy stanowiły ponad 54,8 proc. całości sprzedaży na polskim rynku. W sierpniu można spodziewać się podobnych proporcji.

Większa skłonność do zakupów ma również związek z całkiem niezłymi wynikami finansowymi będącymi efektem wdrożonych wcześniej programów oszczędnościowych, a także lepszej koniunktury gospodarczej. Ponieważ są to w większości kontrakty rozłożone w czasie, dalsza poprawa wyników rejestracyjnych w kolejnych miesiącach, licząc rok do roku, jest prawdopodobna.

Warto podkreślić, że spadek miesiąc do miesiąca wiąże się ze zmniejszonymi zakupami wszystkich grup klientów, w tym również tych kupujących samochody z homologacją ciężarową. W sierpniu zarejestrowano 5 649 aut z "kratką", czyli o 7,76 proc. mniej niż w lipcu (-475 sztuk). Obserwowany spadek nie spowodował jednak zmniejszenia udziału tego typu aut w sprzedaży całkowitej. Przeciwnie, samochody osobowe z homologacją ciężarową stanowiły w sierpniu aż 27,06 proc. wszystkich zarejestrowanych aut osobowych (w lipcu - 25,84 proc.), a w ciągu 8 miesięcy 2010 roku - 24,86 proc. rynku. Także w przypadku zakupu aut firmowych widać wpływ trwającego letniego sezonu wakacyjnego.

Szeroka oferta producentów oraz perspektywa nieuchronnego ograniczenia możliwości odpisania podatku VAT przy zakupie auta z "kratką" generuje zwiększony popyt na tego rodzaju auta. Wiele małych i średnich firm zamawiało samochody z "kratką" z gwarantowanym terminem dostawy do końca pierwszej połowy roku, obawiając się wejścia w życie niekorzystnych zmian w  przepisach od połowy roku 2010. To m.in. mogło odbić się negatywnie na popycie w lipcu i sierpniu. Obecnie sytuacja wraca do "normy", jednak zapowiedź ograniczenia od początku przyszłego roku korzystnych przepisów o odliczeniu VAT od samochodów osobowych z homologacją ciężarową ponownie może sprawić, że popyt na tego typu auta zwiększy się pod koniec br.

Wśród samochodów z "kratką" liderem rejestracji w sierpniu była Skoda (737 sztuk). Drugie miejsce zajął Ford (558 sztuk). Toyota awansowała na 3. pozycję (450 sztuk). Opel spadł na miejsce 4. (383 sztuki). Wysoką, 5. pozycję, zajął Citroen (372 sztuki).

Uzyskany w sierpniu wynik rejestracji jest niższy od deklarowanej przez producentów i importerów sprzedaży o 7,76 proc., czyli o 1757 sztuk. Jest to z jednej strony efekt przesunięcia w czasie rejestracji samochodów sprzedanych miesiąc wcześniej, z drugiej zaś reeksportu.

Od początku roku zarejestrowano 191 395 nowych samochodów wobec 205 419 aut zadeklarowanych jako sprzedane. Tym samym różnica między CEP a Samar w odniesieniu do wyników skumulowanych wyniosła po ośmiu miesiącach już tylko 6,83 proc. (14 024 sztuki) i w ujęciu procentowym jest nieznacznie większa od wartości zanotowanej na koniec lipca (6,46 proc.).

W zestawieniu sierpniowych danych sprzedażowych z rejestracjami sześć marek wykazuje dość dużą 3-cyfrową różnicę na niekorzyść rejestracji: Volkswagen (o 698 aut więcej sprzedanych niż zarejestrowanych), Skoda (o 678 aut), Ford (350 sztuk), Hyundai (201 sztuk), Kia (193 sztuki) i Mitsubishi (134 sztuki). Z kolei 1 marka wykazała 3-cyfrową większą liczbę rejestracji od sprzedaży: Nissan (185 sztuk). W przypadku pozostałych marek zanotowane różnice wynoszą od kilku do kilkudziesięciu sztuk.

W ciągu ośmiu miesięcy najwięcej samochodów zarówno zarejestrowała, jak i sprzedała Skoda (21 602/23 622 sztuki). Drugie miejsce zajmuje w obu rankingach Fiat (16 033/17 076 sztuk). Na trzecim miejscu w rankingu rejestracji plasuje się Toyota (15 102 sztuki), która pod względem sprzedaży znalazła się na pozycji 5. (15 861 sztuk), natomiast Volkswagen, który w rankingu rejestracji zajął 6. miejsce (12 556 sztuk) w sprzedaży znajduje się na 3 pozycji (16 600 sztuk).

W rankingu 15 najczęściej rejestrowanych marek w sierpniu aż 13 producentów poprawiło wyniki rok do roku, natomiast w odniesieniu do wyników skumulowanych jedynie 9 wykazało wzrost. W porównaniu do wyników z lipca Toyota awansowała o 2 miejsca. Na 4-5 pozycji miejscami zamieniły się: Opel i Ford. Nie zmienił się układ na dole tabeli.

Importowane samochody używane

Rynek importowanych aut używanych nieznacznie spadł. W sierpniu zarejestrowano 67 175 samochodów osobowych, tj. o 2,05 proc. mniej niż w lipcu. Od początku roku zarejestrowano już 491 208 sztuk samochodów osobowych z importu, czyli o 6,83 proc. więcej (+31 417 sztuk) w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Import utrzymuje tendencję wzrostową i wszystko wskazuje na to, że nawet osłabienie polskiej waluty nie zahamowało napływu aut używanych.

Wśród sprowadzonych aut najwięcej jest w wieku od 4 do 10 lat, które stanowią 46,60 proc. wszystkich sprowadzonych do Polski samochodów. Auta w wieku powyżej 10 lat stanowiły 43,30 proc. importu, natomiast samochody najmłodsze w wieku do 4 lat zaledwie 10,1 proc. importu.

W rankingu najchętniej sprowadzanych do Polski samochodów używanych liderem niezmiennie pozostaje Volkswagen. Od początku roku zarejestrowano już 89 236 aut tej marki, o 4,85 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2009. Wice liderem pozostaje Opel z wynikiem na poziomie 61 030 sztuk, co oznacza wzrost o 2,33 proc. Kolejne miejsca zajmują Renault, Ford, Audi, BMW, Peugeot, SEAT, Mercedes i Toyota.