Samochody nowe

Wrześniowe wyniki są wyższe o 23,05 proc. (+4 460 sztuk) w stosunku do danych zebranych w analogicznym okresie zeszłego roku,  a w porównaniu do sierpnia - o 17,10 proc. (+3 478 sztuki).

Łącznie od początku roku liczba zarejestrowanych aut osiągnęła poziom 214 672 samochodów osobowych, o 9,72 proc. (+19 017 sztuki) wyższy w porównaniu do wyniku zeszłorocznego. W sumie w okresie trzech kwartałów producenci i dealerzy zrealizowali około 75 proc. sprzedaży zakładanej na rok 2010, która wynosi 285 tys. sztuk.

Obserwowany wzrost liczby rejestracji we wrześniu jest zjawiskiem sezonowym, powtarzającym się co roku. Część klientów kupiła samochody przed wakacjami, inni odłożyli decyzję w czasie licząc, że po okresie gorszej koniunktury ściśle związanej z okresem wakacyjnym producenci przygotują dla nich ciekawsze oferty.

Wynik września potwierdził tę tezę. Klienci powoli wracają do salonów, chociaż pomimo relatywnie wysokiego poziomu wzrostu, bedącego pokłosiem stosunkowo niskiej bazy we wrześniu ubiegłego roku (19 352 samochody zarejestrowane), ich liczba ciągle wydaje się być niższa niż istniejący potencjał rynku. Wynik września był niższy niż wykazany w czerwcu bieżącego roku, kiedy to popyt sięgnął poziomu 27 tys. aut. Był także niższy niż zanotowany w lipcu (ponad 24 tys. sprzedanych i zarejestrowanych samochodów). Można zakładać, iż w październiku sytuacja ulegnie dalszej poprawie. Utrzymanie obecnego tempa wzrostu może oznaczać, iż liczba aut zarejestrowanych w Polsce w całym 2010 roku znacznie przewyższy liczbę prognozowaną na początku roku, zbliżając się, lub wręcz przekraczając poziom 300 tys. aut.

Wsród klientów, kupujących samochody w Polsce, osoby fizyczne, nabywające auto do prywatnych celów wykazują znacznie bardziej umiarkowane zainteresowanie. W tej grupie ciągle utrzymuje się spadek sprzedaży. Straty z nawiązką rekompensowane są przez wzrost sprzedaży do firm. Większą aktywność klientów instytucjonalnych potwierdzają firmy leasingowe i zajmujące się wynajmem długoterminowym. Można przypuszczać, że ożywienie w tym segmencie rynku będzie utrzymywać się do końca roku.

O ile w 2009 roku firmy ograniczyły swoje zakupy i decydowały się raczej na przedłużanie okresu wynajmu, o tyle obecnie coraz częściej wolą wymienić posiadane auta. Dodatkowo na rynek wróciły małe firmy, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. W sierpniu samochody rejestrowane na firmy stanowiły ponad 56,25 proc. całości sprzedaży na polskim rynku. We wrześniu można spodziewać się podobnych proporcji.

Większa skłonność do zakupów ma również związek z całkiem niezłymi wynikami finansowymi będącymi efektem wdrożonych wcześniej programów oszczędnościowych. Stymulatorem obserwowanego wzrostu zakupów jest nie tylko konieczność odnowy posiadanych pojazdów, procesu wyhamowanego rok wcześniej, ale także, a może przede wszystkim decyzja ministra finansów, dotycząca zmian w podatku VAT, które są niekorzystne dla przedsiębiorców.

Warto podkreślić, że wzrost miesiąc do miesiąca wiąże się ze zwiększonymi zakupami wszystkich grup klientów, w tym również tych, kupujących samochody z homologacją ciężarową. We wrześniu zarejestrowano 7 262 auta z "kratką", o 38,09 proc. wiecej niż w sierpniu (+2003 sztuki). Samochody osobowe z homologacją ciężarową stanowiły we wrześniu aż 30,50% wszystkich zarejestrowanych aut osobowych (w sierpniu - 25,86 proc.), a w ciągu 9 miesięcy 2010 roku - 25,37 proc. rynku.

Szeroka oferta producentów oraz perspektywa nieuchronnego ograniczenia możliwości odpisania podatku VAT przy zakupie auta z "kratką" generuje zwiększony popyt na tego rodzaju auta. Wiele małych i średnich firm zamawiało samochody z "kratką" z gwarantowanym terminem dostawy do końca pierwszej połowy roku, obawiając się wejścia w życie niekorzystnych zmian w  przepisach od połowy roku 2010. To m.in. mogło odbić się negatywnie na popycie w lipcu i sierpniu. Zapowiedź ograniczenia od początku przyszłego roku korzystnych przepisów o odliczeniu VAT od samochodów osobowych z homologacją ciężarową ponownie może sprawić, że popyt na tego typu auta zwiększy się pod koniec br.

Wśród samochodów z "kratką" liderem rejestracji we wrześniu była Skoda (1 140 sztuk). Drugie miejsce zajął Ford (933 sztuki). Toyota utrzymała 3. pozycję (519 sztuk), a Opel - 4. (501 sztuki). Wysoką, 5. pozycję zajął Volkswagen (438 sztuk).

Uzyskany we wrześniu wynik rejestracji jest niższy od deklarowanej przez producentów i importerów sprzedaży o 14,68 proc., czyli o 4 096 sztuk. Jest to z jednej stony efekt przesunięcia w czasie rejestracji samochodów sprzedanych miesiąc wcześniej, z drugiej zaś reeksportu.

Od początku roku zarejestrowano 214 672 nowe samochody wobec 233 326 aut zadeklarowanych jako sprzedane. Tym samym różnica między CEP a Samar w odniesieniu do wyników skumulowanych wyniosła po dziewięciu miesiącach już tylko 7,9 proc. (18 654 sztuki) i w ujęciu procentowym jest nieznacznie większa od wartości zanotowanej na koniec sierpnia (6,83 proc.).

W zestawieniu wrześniowych danych sprzedażowych z rejestracjami aż 13 marek wykazuje dość dużą 3-cyfrową różnicę na niekorzyść rejestracji, m.in.: Volkswagen (o 812 aut więcej sprzedanych niż zarejestrowanych), Hyundai (496 sztuk), Fiat (426 sztuk), Opel (311 sztuk) i Kia (292 sztuki). Największą różnicę w  liczbie rejestracji i sprzedaży na korzyść tej ostatniej wykazało Mitsubishi (28 sztuk). W przypadku pozostałych marek zanotowane różnice wynoszą od kilku do kilkudziesięciu sztuk.

W ciągu dziewięciu miesięcy najwięcej samochodów zarówno zarejestrowała jak i sprzedała Skoda (24 671/26 963 sztuki). Drugie miejsce zajmuje w obu rankingach Fiat (17 625/19 156 sztuk). Na trzecim miejscu w rankingu rejestracji plasuje się Toyota (17 031 sztuki), która pod względem sprzedaży znalazła się na pozycji 5. (17 876 sztuk), natomiast Volkswagen, który w rankingu rejestracji zajął 6. miejsce (14 177 sztuk) w sprzedaży znajduje się na 3 pozycji (19 096 sztuk).

W rankingu 15 najczęściej rejestrowanych marek we wrześniu aż 14 producentów poprawiło wyniki rok do roku, natomiast w odniesieniu do wyników skumulowanych 11 wykazało wzrost. W porównaniu do wyników z sierpnia Toyota spadła o 1 miejsce. Na 3. pozycję awansował Ford. W dolnej części  tabeli miejscami zamieniły się Nissan (11. pozycja) i Citroen (12. pozycja).

Importowane samochody używane

Rynek importowanych aut używanych utrzymał się na tym samym poziomie co w sierpniu. We wrześniu zarejestrowano 66 266 samochodów osobowych, tj. o 0,93 proc. więcej niż w sierpniu. Od początku roku zarejestrowano już 555 957 sztuk samochodów osobowych z importu, czyli o 5,25 proc. więcej (+27 735) w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Import utrzymuje tendencję wzrostową i wszystko wskazuje na to, że nawet osłabienie polskiej waluty nie zahamowało napływu aut używanych.

Wśród sprowadzonych aut najwięcej jest w wieku od 4 do 10 lat, które stanowią 46,50 proc. wszystkich sprowadzonych do Polski samochodów. Auta w wieku powyżej 10 lat stanowiły 43,20 proc. importu, natomiast samochody najmłodsze w wieku do 4 lat zaledwie 10,30 proc. importu.

W rankingu najchętniej sprowadzanych do Polski samochodów używanych liderem niezmiennie pozostaje Volkswagen. Od początku roku zarejestrowano już 101 245 aut tej marki, o 18,21 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2009. Wice liderem pozostaje Opel z wynikiem na poziomie 69 030 sztuk, co oznacza wzrost o 0,92 proc. Kolejne miejsca zajmują Renault, Ford, Audi, BMW, Peugeot, SEAT, Mercedes i Toyota.