Mazda zapewnia, że opracowane przez nią technologię pozwolą na znaczne zmniejszenie zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla we wszystkich modelach. Proces ten w pierwszym etapie będzie koncentrować się na tworzeniu lekkich konstrukcji oraz na optymalizacji technologii układu przeniesienia napędu. Na dalszych etapach wprowadzone zostaną technologie poprawiające wydajność, takie jak odzysk energii z układu hamulcowego oraz układy hybrydowe. Celem jest obniżenie zużycia paliwa w samochodach Mazdy o 30 proc. przed rokiem 2015.

Silnik benzynowy Skyactiv-G, przykładowo, osiągnie - bez zastosowania elektrycznych elementów napędu - poziom zużycia paliwa, który do tej pory był zarezerwowany dla rozwiązań hybrydowych. Takie właściwości oznaczają, że silnik zużywa o 15 proc. mniej paliwa, a jednocześnie moment obrotowy zwiększa się o 15 proc. Wyższy moment obrotowy przy niskich i średnich prędkościach silnika przekłada się na większy komfort prowadzenia oraz mniejsze zużycie paliwa w codziennej eksploatacji.

Nowy silnik wysokoprężny Skyactiv-D także ma się czym pochwalić. Dwudziestoprocentowy spadek zużycia paliwa oraz wyjątkowo czysty proces spalania to główne zalety tej jednostki. Silnik ten będzie spełniał przyszły standard emisyjny Euro 6 bez konieczności zastosowania kosztownych rozwiązań zmniejszających zawartość tlenków azotu w spalinach. Dwustopniowa turbosprężarka zapewnia równomierną i płynną reakcję zarówno przy niskich, jaki i wysokich prędkościach obrotowych silnika oraz zwiększa zakres przedziału prędkości obrotowych silnika do 5200 obr./min, przy których moment obrotowy osiąga maksymalne wartości.

W ramach technologii Skyactiv inżynierowie Mazdy stworzyli także nową automatyczną skrzynię biegów Skyactiv-Drive, która łączy zalety standardowej automatycznej skrzyni biegów, przekładni bezstopniowej i dwusprzęgłowej. Znacznie rozszerzony zakres działania sprzęgła lock-up zwiększa wydajność przekładni hydrokinetycznej, poprawia wydajność przeniesienia momentu obrotowego oraz sprawia, że kierowca czuje się podobnie jak w przypadku prowadzenia samochodu z ręczną skrzynią biegów. Skyactiv-Drive charakteryzuje się również oszczędnym zużyciem paliwa - jest ono o 7 proc. mniejsze niż w przypadku obecnie stosowanych automatycznych skrzyń biegów.

Skyactiv G2 - benzynowy silnik Mazdy Foto: Onet
Skyactiv G2 - benzynowy silnik Mazdy

Nowa Skyactiv-MT to lekka i kompaktowa ręczna skrzynia biegów o obniżonym współczynniku tarcia wewnętrznego, który również przekłada się na niższe zużycie paliwa. Jej kompaktowy rozmiar przyczynia się do efektywnego rozplanowania konstrukcji samochodu, zaś krótki skok dźwigni i łatwość zmiany biegu przywodzą na myśl samochód sportowy.

Obniżenie masy pojazdu ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla. Główną rolę w tym procesie odgrywać będzie nowa konstrukcja (Skyactiv-Body) oraz rama pojazdu (SkyactivChassis). Nowe nadwozie o dużej wytrzymałości jest o 8 proc. lżejsze oraz o 30 proc. sztywniejsze. Łączy ono w sobie wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa w razie zderzenia oraz zwinność prowadzenia. Niewielką masę pojazdu osiągnięto przede wszystkim dzięki zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie oraz optymalnych materiałów spajających. Nowe podwozie wyposażono także w nowoczesne zawieszenie, które jest o 14 proc. lżejsze niż obecnie stosowane oraz gwarantuje wysoki komfort jazdy.