Volvo wprowadza bowiem nowy system bezpieczeństwa czynnego Pedestrian Safety, wykrywający ludzi na drodze samochodu. Umożliwia on automatyczne uniknięcie kolizji przy prędkości poniżej 25 km/h, jeśli kierowca nie zdoła zareagować na czas.

W krajach Unii Europejskiej odsetek pieszych w śmiertelnych wypadkach drogowych wynosi od 10 do 25%.

"Pedestrian Safety umożliwia kierowcom uniknięcie kolizji z pieszymi przy prędkości poniżej 25 km/h. Jeśli samochód porusza się szybciej, system ma za zadanie maksymalnie ograniczyć siłę zderzenia. W większości wypadków jesteśmy w stanie zredukować skutki kolizji o około 75%. Nowe systemy Volvo Cars będą miały tym samym ogromny wpływ na ograniczenie śmiertelnych wypadków na drogach. Szacujemy, iż w niektórych wypadkach możliwe będzie ograniczenie śmiertelności nawet o 85%" - mówi Thomas Broberg, ekspert ds. bezpieczeństwa w firmie Volvo Cars.

Technologia ta jest również niezwykle pomocna w przypadku tylnych kolizji z innymi pojazdami. Według statystyk połowa kierowców, którzy uderzyli w tył innego pojazdu, w ogóle nie hamuje przed zderzeniem.

Systemy - Collision Warning with Full Auto Brake oraz Pedestrian Safety wykorzystują nowy, działający w dwóch trybach radar zainstalowany w osłonie chłodnicy, kamerę umieszczoną w górnej części przedniej szyby obok lusterka wstecznego oraz centralną jednostkę sterującą. Radar w połączeniu z kamerą umożliwia stałe monitorowanie drogi. Jego zadaniem jest wykrywanie obiektów i mierzenie odległości, w jakiej się znajdują. Kamera natomiast służy do określenia, z jakiego typu obiektami mamy do czynienia.

System jest zaprogramowany tak, aby reagować na samochody stojące z przodu lub poruszające się w tym samym kierunku, co pojazd kierowcy. Dzięki nowoczesnemu radarowi, o szerokim polu widzenia, system wykrywa pieszych, którzy dopiero mogą wejść na drogę. Kamera pozwala na monitorowanie schematów ruchu pieszych.

O sytuacji zagrożenia kierowca informowany jest za pomocą sygnału dźwiękowego oraz migającego światła na wyświetlaczu umieszczonym na przedniej szybie. W celu wywołania natychmiastowej, intuicyjnej u kierowcy reakcji, ostrzeżenie wizualne ma postać światła stopu. Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie, a system uzna, że samochód jest blisko kolizji z innym obiektem, włączane jest hamowanie z pełną intensywnością.