Auto Świat Seria 2 Active Tourer – pierwszy van BMW w porównaniu z VW Golfem Sportsvanem

Seria 2 Active Tourer – pierwszy van BMW w porównaniu z VW Golfem Sportsvanem

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
|
Aktualizacja

Po pierwszym kontakcie z BMW serii 2 Active Tourerem i VW Golfem Sportsvanem wiemy: vany powrócą w wielkim stylu. Są tak komfortowe, jak SUV-y, ale za to bardziej wszechstronne i oszczędniejsze. I w duchu – bardzo aktywne

BMW serii 2 Active Tourer i VW Golf Sportsvan
Zobacz galerię (12)
Auto Świat
BMW serii 2 Active Tourer i VW Golf Sportsvan

To nie może być przypadek. Tego samego lata BMW i Volkswagen wprowadzą do sprzedaży nowe kompaktowe vany o niemal identycznych wymiarach. Segment, który dopiero nie tak dawno się narodził, zdawał się już grozić wymarciem – wszystko przez boom na SUV-y. Wspomniane marki też się do niego przyczyniły, jednak teraz na nowo odkrywają uroki przestrzeni. Po pierwszym kontakcie z przyszłymi konkurentami (Golf Sportsvan zadebiutuje w czerwcu, seria 2 Active Tourer – we wrześniu) wiemy, że zainteresowanie nimi będzie duże, nawet wśród miłośników SUV-ów.

Obie firmy doskonale wiedzą, że nie zmienią postrzegania vanów bez radykalnej rewolucji w stylistyce. Zarówno Active Tourer, jak i Sportsvan otrzymały znacznie bardziej sportowe proporcje niż konkurenci. Nawet S-Max, uchodzący za dynamicznie wyglądające auto, nie ma tak wystających nadkoli.

Dowodzićz właściwej pozycji

Podobnie jak w autach sportowo-użytkowych, w vanach można się cieszyć podwyższoną pozycją za kierownicą. Spece od ergonomii nazywają ją Command Position. U prowadzącego wywołuje to poczucie większego bezpieczeństwa, jednak vany zwykle są kupowane z konieczności, a SUV-y – z fascynacji, chęci bycia królem bulwaru. BMW zamierza to zmienić, łamie więc w Active Tourerze aż cztery własne stereotypy: auto jest pierwszym vanem tej marki, pierwszym modelem z przednim napędem i poprzecznie umieszczonym silnikiem z 3 cylindrami.

W Sportsvanie siedzi się o 6 cm wyżej niż w Golfie VII. Dzięki dużemu przeszkleniu widoczność jest rewelacyjna i każdy z pasażerów ma pod ręką odpowiednią liczbę schowków i uchwytów na kubki. Kokpit urządzono z wykorzystaniem dobrze znanych elementów z innych Volkswagenów, co sprawia, że obsługa okazuje się dziecinnie prosta, a stylistyka deski rozdzielczej jest już na początku trochę opatrzona. Kanapę można przesuwać o 18 cm jak w Tiguanie, a pasażerowie cieszą się przestronnością godną komfortowej limuzyny. Bagażnik ma pojemność 500-1520 l – to znacznie więcej niż w porównywalnych SUV-ach.

Seria 2 Active Tourer – pierwszy van BMW w porównaniu z VW Golfem Sportsvanem
Seria 2 Active Tourer – pierwszy van BMW w porównaniu z VW Golfem SportsvanemŻródło: Auto Świat

Van BMW – czy to jeszcze premium?

Active Tourer ma bardziej luksusowe aspiracje, jednak wcale nie odstaje od Sportsvana pod względem praktyczności. Mimo że siedzący z tyłu pasażerowie nie mogą korzystać ze stolików (jak w Sportsvanie), inżynierowie BMW dobrze zaaranżowali przestrzeń. Nie jest tu ciaśniej niż w „trójce”, ale – co ważniejsze – swoboda ruchów jest większa niż w X1.

Kanapę można przesuwać, choć nie w tak dużym zakresie, jak w Sportsvanie. Kierowcy przesiadający się z innych modeli BMW błyskawicznie odnajdą się w kokpicie. Po zajęciu miejsca ręka automatycznie wędruje na lewarek – to typowy odruch w BMW – a tablica rozdzielcza jest zwrócona w stronę prowadzącego.

W „dwójce” będzie można opcjonalnie zamówić elektrycznie sterowaną klapę bagażnika. Seryjny jest za to inny ciekawy element: wycieraczkę schowano pod spoilerem. Ten pomysł dobrze by się sprawdził też w Volkswagenie. Drobiazg, ale fajny.

Eksperymenty napędowe w BMW

Ciekawym elementem rozgrywki między autami będzie na pewno technika napędowa. Bawarczycy twierdzą, że stworzyli „prawdziwe BMW wśród przednionapędówek” i że w układzie kierowniczym nie będzie czuć niepożądanych wpływów napędu. Swój udział w niespotykanym dotąd w tej klasie prowadzeniu mają mieć lekka konstrukcja i elektroniczny mechanizm symulujący działanie blokady dyferencjału. Active Tourer jest jednak jedynym vanem z możliwością zamówienia go w opcji ze sportowym układem kierowniczym.

Golf będzie musiał sobie poradzić bez takich dodatków. Jego mocą jest to, że... jest Golfem. Innym – na siłę usportowionym – ale jednak sprawdzoną marką, pasującą do wizerunku rodziny. Jednak i tak nie mamy złudzeń, że – podobnie jak Mercedesy klas A i B – Sportsvan najwięcej zwolenników znajdzie wśród niemieckich emerytów.

Seria 2 Active Tourer – pierwszy van BMW w porównaniu z VW Golfem Sportsvanem
Seria 2 Active Tourer – pierwszy van BMW w porównaniu z VW Golfem SportsvanemŻródło: Auto Świat

Przestrzeń nie jest priorytetem

Mieliśmy już okazję pojeździć prototypem BMW z nowym, 3-cylindrowym silnikiem – ten motor właśnie debiutuje w Mini. Choć parametry konstrukcji mogą szokować, naszym zdaniem podstawowy, 136-konny silnik doskonale zda egzamin w Active Tourerze. Większe obawy budzi w nas 231-konna, 4-cylindrowa jednostka.

Niby BMW produkowało już Mini Coopery o takiej mocy, jednak w przypadku vana wyzwanie dla konstruktorów jest większe. Tu komfort przeniesienia siły napędowej na kierowane koła musi być wyższy. Wariant częściej będzie też wybierany przez klientów, dla których „automat” to oczywistość.

W VW nie spotkamy takich eksperymentów technicznych, jak w BMW. Wszystkie jednostki dostępne są już w Golfie. A w tajemnicy napiszemy, że w Wolfsburgu dyskutuje się nad 211-konnym Sportsvanem GTI...

Podsumowanie

BMW i VW tchnęły nowego ducha w segment kompaktowych vanów. Umiejętnie połączyły sportowy styl z funkcjonalnym wnętrzem i wygodą. Niby nic nowego, ale sposób, w jaki to zrobiły, zasługuje na wyróżnienie. Cenowo auta pewnie się rozminą, ale charaktery mają podobne. Najbardziej ciekawi nas to, ilu kierowców po doświadczeniach z ciasnymi SUV-ami przesiądzie się z powrotem do vanów, oraz to, jak się sprawdzi przedni napęd w BMW.

Golf Sportsvan | Dane techniczne

Golf Sportsvan1.2 TSI BMT1.4 TSI BMT1.6 TDI BMT2.0 TDI BMT
Silnikt.benz. R4, poprzeczniet.benz. R4, poprzeczniet.diesel R4, poprzeczniet.diesel R4, poprzecznie
Poj. skokowa1197 cm31395 cm31598 cm31968 cm3
Moc maks.85 KM/4300 obr./min150 KM/5000 obr./min110 KM/3200 obr./min150 KM/3500 obr./min
Maks. moment obr.160 Nm/1400 obr./min250 Nm/1500 obr./min250 Nm/1500 obr./min320 Nm/1750 obr./min
Masa wł.1327 kg1391 kg1420 kg1474 kg
0-100 km/h13,2 s8,8 s11,3 s9,2 s
Prędkość maks.177 km/h212 km/h192 km/h212 km/h
Śr. spalanie4,9 l/100 km5,4 l/100 km3,9 l/100 km4,2 l/100 km

BMW Active Tourer | Dane techniczne

Active Tourer218i225i aut.218d
Silnikt.benz. R3, poprzeczniet.benz. R4, poprzeczniet.diesel R4, poprzecznie
Poj. skokowa1499 cm31998 cm31995 cm3
Moc maks.136 KM/4500 obr./min231 KM/4750 obr./min150 KM/4000 obr./min
Maks. moment obr.220 Nm/1250 obr./min350 Nm/1250 obr./min330 Nm/1750 obr./min
Masa wł.1395 kg1505 kg1450 kg
0-100 km/h9,3 s6,8 s8,9 s
Prędkość maks.200 km/h235 km/h205 km/h
Śr. spalanie4,9 l/100 km6,0 l/100 km4,1 l/100 km

CZYTAJ WIĘCEJ:

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński