Dokładnie 12 lipca wystartował program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jaki jest budżet? Do rozdysponowania jest kwota 500 000 000 zł. Wsparcie będzie przyznawane do 30 września 2025 r. lub do wyczerpania środków. Satysfakcjonująca jest również maksymalna cena zakupu samochodu elektrycznego, która wynosi 225 000 zł (brutto). Oznacza to, że klienci mogą rozglądać się za elektrykiem z większą baterią i lepszym wyposażeniem. Nie trzeba się także martwić rocznym przebiegiem, ponieważ w programie nie ma obowiązku wyrabiania minimalnego kilometrażu. To nie koniec dobrych wiadomości – posiadacze samochodów elektrycznych zakupionych od 1 maja 2020 roku również mogą złożyć wniosek o zwrot przysługującej im kwoty.

Dla kogo jest program „Mój elektryk”

Na razie tylko klienci indywidualni nieprowadzący działalności gospodarczej mogą składać wnioski o dofinansowanie. Jednak beneficjenci zostali podzieleni na dwie grupy: osoby fizyczne z Kartą Dużej Rodziny (KDR) i osoby fizyczne bez Karty. Jak to się przekłada na udział w Programie?

  • Przede wszystkim posiadacze KDR mogą otrzymać wyższe dofinansowanie w kwocie 27 tys. zł
  • Nie dotyczy ich również maksymalna kwota zakupu samochodu elektrycznego. W tym przypadku można powiedzieć, że ograniczeniem są tylko możliwości finansowe klientów
  • Zobowiązani są do niezbywania samochodu przez 2 lata od dnia zakupu
  • Wsparcie otrzymają po zakupie auta i złożeniu wszystkich dokumentów 

Klienci bez Karty Dużej Rodziny również nie mogą sprzedać pojazdu w ciągu 2 lat od dnia zakupu oraz mogą liczyć na zwrot kwoty dofinansowania dopiero po spełnieniu wszystkich formalności. Jednak w dwóch najważniejszych kwestiach program zakłada zmiany:

  • Dofinansowanie jest mniejsze i wynosi 18 750 zł
  • Przy zakupie ogranicza ich cena pojazdu. Nie może ona przekroczyć wspomnianych wcześniej 225 000 zł

Co z przedsiębiorcami?

Wiemy, że program „Mój elektryk” będzie uruchamiany również dla firm. Na chwilę obecną NFOŚiGW nie podał konkretnego terminu. Wiadomo, że w przypadku samochodu kategorii M1 dotacje będą maksymalnie w kwocie 27 tys. zł, ale zależeć to będzie od średniego rocznego przebiegu. Przedsiębiorca będzie mógł ubiegać się o dotację na więcej niż 1 pojazd.

Jak uzyskać dofinansowanie w programie „Mój elektryk”

Składanie dokumentów odbywa się online. Trzeba pamiętać, że przystępujemy do złożenia wniosku dopiero po zakupie samochodu. Na szczęście nie ma znaczenia czy auto zostało kupione za gotówkę czy w kredycie. Następnie poprzez formularz składamy wymagane dokumenty na stronie NFOŚiGW. Potem pozostaje nam czekać na zwrot 18 750 zł lub 27 000 zł (w przypadku posiadaczy KRD) na konto bankowe.

Škoda Enyaq iV w programie „Mój elektryk”

Samochód elegancki, z wyjątkowym designem, ale nie wyglądający jak pojazd futurystyczny. Mający doskonałe właściwości jezdne i przestronne wnętrze. Do tego elektryczny. Czy taki istnieje? Owszem. Taka jest właśnie Skoda Enyaq iV – pierwszy elektryczny SUV czeskiej marki. Enayq iV jest seryjnie produkowanym modelem opartym na modułowej platformie MEB Grupy Volkswagen, opracowanej specjalnie dla samochodów elektrycznych. Jednocześnie nowy SUV Skody nawiązuje do typowych cech marki, takich jak: design, innowacyjne i przestronne wnętrza, połącznie komfortu i funkcjonalności oraz bezpieczeństwo.

Moc, zasięg i czas ładowania to jedne z kluczowych parametrów auta elektrycznego. Skoda Enyaq iV może pochwalić się mocą nawet 204 KM i przyspieszeniem 8,5 s do 100 km/h. Na jednym ładowaniu można przejechać ponad 500 km, a jeśli podczas podróży pojawi się taka konieczność, baterię od 5% do 80% naładujemy w niecałe 40 minut. Dzięki nowej platformie modułowej możliwe było zaprojektowanie jeszcze bardziej przestronnego i bardziej wyrazistego wnętrza. To sprawia, że elektryczny SUV wyróżnia się na tle pozostałych samochodów w swojej klasie.

Ile kosztuje elektryczna Skoda z dofinansowaniem?

W Polsce dostępne są dwa warianty Skody Enyaq iV – 60 i 80. Wersja z mniejszą baterią z dofinasowaniem w kwocie 18 750 zł dostępna jest już od 163 550 PLN. Czyli zapłacimy 10% mniej. Gdy w ruch idzie Karta Dużej Rodziny i dopłata 27 000 zł, cena spada o 15% i do zapłaty wychodzi 155 300 zł.

Z kolei mocniejszy Enyaq iV z akumulatorem 77 kWh i z niższą dopłatą startuje od 192 950 zł, czyli 9% taniej. Cena dla klientów z KDR to 184 700 zł – mniejsza o 13% względem ceny bez dotacji.

Foto: Motorpol Wrocław Sp. z o.o. Sp. k.

Volkswagen ID z dofinansowaniem już za 112 990 zł

Nie tylko Skoda może liczyć na większe zainteresowanie klientów. Duże powodzenie ma również Volkswagen. Marka zdążyła wypuścić już dwa samochody elektryczne. W rodzinie ID mamy idealnego do miasta hatchbacka ID.3. Jest również jego starszy brat – SUV ID.4. Oba modele zdążyły już zebrać większe grono fanów, którzy cenią je za komfort prowadzenia, nowoczesny design i zasięg.

Volkswagen ID.3 może pochwalić się przede wszystkim imponującymi zasięgami. Już wersja Pure Performance z akumulatorem 45 kWh umożliwia przejechanie na jednym ładowaniu 349 km. Wariant z największą pojemnością baterii oferuje zasięg nawet 555 km. Jak na samochód tej klasy jest to bardzo dobry wynik. Uwagę zwraca również wyposażenie. W standardzie znajdziemy m.in. reflektory LED z automatyczną regulacją zasięgu, system nawigacji satelitarnej Discover Pro, ładowanie indukcyjne, system rozpoznawania znaków drogowych Sign Assist, 10 kolorów oświetlenia wnętrza Ambient.

VW ID.4 to nowy przedstawiciel samochodów klasy SUV, który zmienił oblicze pojazdów elektrycznych. Przestały być one kojarzone tylko jako małe miejskie auta. Swoimi rozmiarami i funkcjonalnościami stał się świetną alternatywą dla spalinowych kombi czy większych modeli. Jak na auto rodzinne przystało jest komfortowy i praktyczny. Bez problemu spakujemy też wszystkie bagaże. Przestrzeń bagażowa ma pojemność od 543 l do 1575 l oraz regulowaną podłogę. Relingi dachowe umożliwią zabranie dodatkowego bagażnika i rowerów. Dostępny hak holowniczy może holować przyczepę ważącą nawet 750 kg. Nie traci przy tym na mocy, osiągach i zasięgu. Bateria o pojemności 77 kWh gwarantuje przejechanie ponad 500 km na jednym ładowaniu. Warto dodać, że Volkswagen ID.4 zwyciężył w prestiżowym plebiscycie „World Car Award 2021”.

Podobnie jak w przypadku mniejszego modelu serii ID, standardowe wyposażenie zawiera reflektory LED z automatyczną regulacją i tylne lampy w technologii LED. Do tego znajdziemy 10-calowy wyświetlacz Discover, bezprzewodowy App Connect, proaktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości ACC oraz funkcją "stop & go" oraz systemy wspierające bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.

Cena VW ID.3 i ID.4 z dotacją

Jeśli zdecydujemy się na zakup mniejszego elektryka od Volkswagena nasz cennik startuje od 121 240 zł za wersję Pure Performance 45 kWh. Klienci z Kartą Dużej Rodziny otrzymają ofertę aż o 19% taniej względem ceny bazowej czyli 112 990 zł.

W przypadku elektrycznego SUV-a ID.4 ceny oczywiście są wyższe. Wersja Pure z akumulatorem 52 kWh i z mniejszym dofinansowaniem dostępna jest od 137 640 zł. Dla posiadaczy KDR cena wynosi 129 390 zł (taniej o 17%)

Foto: Motorpol Wrocław Sp. z o.o. Sp. k.

Przywileje dla kierowców elektryków

Przypomnijmy jeszcze jakie przywileje przysługują kierowcom samochodów zasilanych prądem. Przede wszystkim mogą poruszać się buspasami, co w większych miastach o dużym natężeniu ruchu może zaoszczędzić sporo czasu podróży. Po drugie, darmowe parkowanie – nie tylko w wyznaczonych miejscach. Warto wspomnieć o ostatniej inicjatywnie właścicieli autostrad A4 i A1. Od 18 czerwca dzięki akcji „Autostrada do elektromobilności” na autostradzie AmberOne A1 na odcinku Gdańsk – Toruń nie zapłacimy za przejazd. Kosztów nie poniosą również kierowcy jadący A4 na trasie Katowice – Kraków. Warunkiem jest przystąpienie do EV Klub Polska.

Samochody elektryczne w salonach Motorpol Wrocław

Nie da się ukryć, że elektromobilność to przyszłość branży motoryzacyjnej. Już można zauważyć, że na drogach pojawia się coraz więcej samochodów z napędem elektrycznym. Warto zatem zapoznać się z ich możliwościami i skorzystać z dodatkowego wparcia. Škoda Enyaq iV oraz elektryczne modele Volkswagena z serii ID dostępne są w salonach Motorpol Wrocław. Klienci mają do dyspozycji samochody prezentowane w salonach oraz te przygotowane do jazd testowych. Jazda próbna to najlepszy sposób, aby sprawdzić napęd, innowacyjne rozwiązania zastosowane we wnętrzu, systemy asystujące i systemy bezpieczeństwa. Będzie to świetna okazja do porównania dynamiki i efektywności samochodu elektrycznego ze spalinowym.

Zapraszamy do salonu Volkswagen i Škoda Motorpol Wrocław przy al. Karkonoskiej 81.