Wybierz samochód

Skoda Yeti

Skoda Yeti

Škoda Yeti to kompaktowy crossover produkowany przez czeską markę należącą do niemieckiego koncernu Volkswagen AG. Auto pojawiło się w 2009 roku i było pierwszym tego typu autem naszych południowych sąsiadów. Już rok później zdobyło tytuł Czeskiego oraz Brytyjskiego Samochodu Roku.

Z racji umacniającego się trendu kompaktowych SUV-ów, Škoda nie chciała pozostać bierna i tak oto powstał model Yeti oparty konstrukcyjnie na Octavii 4x4 (bazuje na płycie podłogowej PQ35). Stylistycznie Yeti prezentuje się bardzo dobrze, pas przedni z reflektorami i okrągłymi światłami, przypominającymi halogeny potęgują terenowy charakter auta. Natomiast boczna linia z wyraźnie zaznaczonym słupkiem B nawiązuje do MPV Škody – Roomstera.

Auto występuje w 2 wersjach – miejskiej i terenowej. Ta druga charakteryzuje się właściwie tylko dodatkowymi plastikowymi nakładkami. Niestety dużym minusem jest brak standardowego napędu na 4 koła, jednak auto poradzi sobie w lekkim terenie. Wnętrze, oprócz przestronnością, nie wyróżnia się niczym szczególnym. Jest niemal identyczne jak w innych modelach czeskiej marki.

W 2013 roku w salonach pojawiła się wersja po faceliftingu. Zmianie uległa głównie przednia część pojazdu, z której zniknęły charakterystyczne okrągłe światła przypominające halogeny. Nowa była także maska, grill, przedni oraz tylny zderzak a także klapa tylna i światła. Również wnętrze uległo modyfikacji, a do listy wyposażenia dodatkowego dodano kilka pozycji, jednocześnie wzbogacając podstawowe wyposażenie.

Początkowo montowano 3 silniki benzynowe i 2 diesle. W pierwszym przypadku mieliśmy do czynienia z jednostkami TSI o pojemności 1.2, 1.4 oraz 1.8 i mocy kolejno 105, 122 oraz 160 KM. Turbodiesle TDI mogły mieć pojemność 1.6 lub 2.0. Pierwszy rozwijał 105 KM, a drugi mógł generować 110, 140 oraz 170 KM. Napęd na 4 koła ze sprzęgłem Haldex dostępny był tylko w najmocniejszym benzyniaku oraz we wszystkich wariantach mocy większego diesla.

Po liftingu gama jednostek napędowych została zmodernizowana. Najmniejszy silnik benzynowy zyskał 5 KM, a 1,8-litrowy silnik został zastąpiony 150-konnym wariantem 1,4-litrowego motoru. Wśród diesli pozostał 2-litrowy silnik o mocy 110 lub 150 KM. Obok 5- i 6-biegowej skrzyni ręcznej, dostępna była także dwusprzęgłowa, 6- lub 7-biegowa przekładnia DSG.

Skoda Yeti - generacje

Skoda Yeti - powiązane artykuły

Volkswagen Touareg V8 – to nie jest pojazd dla ludu

Yeti na Czarnym Lądzie

Trudno spotkać Skodę w Południowej Afryce, a tym bardziej Yeti. Tym razem zawędrowaliśmy z czeskim crossoverem aż do Namibii, gdzie ta marka jest równie egzotyczna jak żyrafy w Polsce. Droga do byłej niemieckiej kolonii nie jest najłatwiejsza. 10 tysięcy kilometrów najłatwiej przebyć samolotem. 20 godzin, przesiadka w Niemczech i RPA i jesteśmy na miejscu. Samochodom podróż zajęła znacznie więcej czasu, gdyż musiały płynąć statkiem. Ta forma transportu do Namibii zawsze siała postrach wśród marynarzy. Południowo-afrykańskie wybrzeże od setek lat zbiera żniwo w postaci licznych wraków odsłaniających swe pozostałości podczas odpływu oceanu. Czasy się jednak zmieniają, a wraz z nimi technologia nawigacyjna. Podobnie ma się rzecz z samochodami, które z każdą kolejną generacją dojrzewają. Nieprzypadkowo wybór padł właśnie na Yeti. Ten kompaktowy crossover posiada opcjonalny napęd na obie osie, mocne silniki wysokoprężne oraz przestronne wnętrze - zestaw w sam raz na 1500 kilometrów po namibijskich bezdrożach. A te okazują się bardzo wymagające. Już po opuszczeniu murów stolicy - Windhoek, kończy się asfalt i zaczynają szutrowe nawierzchnie pełne niespodzianek. Mimo, iż można po nich mknąć z prędkościami przekraczającymi 80 km/h, to należy wystrzegać się niespodzianek w postaci głębokich poprzecznych nierówności, garbów i typowych ubytków mogących na stałe unieruchomić nasz pojazd. Do tego, trzeba się liczyć z tumanami kurzu nieodzownymi w porze suchej trwającej niemal cały...

Volkswagen Touareg V8 – to nie jest pojazd dla ludu

Skoda Yeti 1.4 TSI Experience

Skoda Yeti jest na naszym rynku od dobrych paru lat i przez ten czas zdążyła zdobyć szerokie grono sympatyków w naszym kraju. Niech świadczy o tym nie tylko dobry wynik sprzedaży, ale może przede wszystkim pierwsza nagroda w plebiscycie redakcji OnetMoto The Best Car 2011 w kategorii "Samochód dla kochających przygodę". W końcu w tym konkursie głosowaliście Wy, drodzy użytkownicy naszego serwisu, więc tę nagrodę Yeti zawdzięcza Wam. Miejsca w Skodzie Yeti wystarcza dla pięciu dorosłych pasażerów, a bagażnik ma wielkość wystarczającą do przewiezienia wakacyjnego ekwipunku. Dodatkowo jego użyteczność zwiększają siatki przytrzymujące nieduże przedmioty oraz uchwyty na torby z zakupami. Silnik 1,4 TSI o mocy 122 KM zasługuje na pochwałę za wysoką kulturę pracy i elastyczność. Nie odczuwa się nieprzyjemnego zjawiska tzw. turbodziury, bo motor "ciągnie" niemal od samego dołu, co zwiększa przyjemność z jazdy, kiedy nie trzeba często sięgać po dźwignię zmiany biegów. Choć ta czynność akurat w tym aucie należy do całkiem przyjemnych. Przełożenia zmienia się gładko i precyzyjnie, a sama dźwignia bardzo dobrze leży w dłoni. Jeśli chodzi o zużycie paliwa, to jest nieźle. W mieście zapotrzebowanie na benzynę sięga 8-9 litrów, w trasie można spokojnie zejść w okolice 6-7. Fani ecodrivingu z pewnością będą w stanie uzyskać lepszy wynik, w czym pomagają dobrze zestopniowane przełożenia skrzyni biegów i elastyczny silnik. Skoda Yeti okazuje się rzeczywiście bardzo uniwersalnym samochodem...

Przeglądarka blokuje powiadomienia - Zobacz jak zmienić ustawienia
Zamknij
Auto Świat
Czy chciałbyś otrzymywać powiadomienia z najciekawszymi informacjami?
Subskrybuj

Dzięki, teraz zawsze będziesz na bieżąco!