Elektroniczny system Q2

Elektroniczny system Q2 poprawia przekazywanie momentu obrotowego do kół i - w szczególności - zapewnia doskonałe zachowanie Alfy na zakrętach, czyniąc z niej samochód bezpieczniejszy i bardziej przyjemny podczas sportowej jazdy lub w warunkach słabej przyczepności.

Rozwiązanie inżynierów Alfa Romeo opiera się na wykorzystaniu systemu hamowania, który - odpowiednio sterowany przez centralkę VDC (Vehicle Dynamic Control) - sprawia, że pojazd zachowuje się podobnie jak przy zastosowaniu samoblokującego mechanizmu różnicowego (symuluje obecność takiego mechanizmu).

Przednie hamulce są najważniejszym mechanizmem, odpowiednio działając na wewnętrzne koło przy działaniu sił na zakrętach, zwiększając napęd koła zewnętrznego (bardziej obciążonego) oraz rozdzielając dynamicznie i ciągle moment obrotowy pomiędzy przednimi kołami zgodnie z rodzajem nawierzchni.

Mówiąc wprost - układ Q2 zmniejsza podsterowność auta, poprawia stabilność prowadzenia i pozwala mocniej wcisnąć gaz przy wyjściu z zakrętu. Słowem tam gdzie inne zwykłe auto "pojedzie szeroko" i zmusi kierowcę do odjęcia gazu, Alfa utrzyma tor jazdy, umożliwiając płynne przyspieszenie.

Alfa DNA i nowa funkcja Pre-Fill, która zadebiutowała w modelu Giulietta

Alfa DNA to nowatorski system, który zarządza głównymi parametrami pojazdu (reakcja silnika, stabilność i wspomagania sterowania). System DNA wpływa na sposób funkcjonowania silnika, układ hamulcowy i kierowniczy, zawieszenie i skrzynię biegów, pozwalając na trzy różne tryby zachowania pojazdu, w zależności od stylu najbardziej odpowiedniego do warunków i potrzeb kierowcy: sportowy (Dynamic), miejski (Normal) i tryb pełnego bezpieczeństwa nawet przy niskiej przyczepności (All Weather).

Przełącznik systemu znajduje się przed dźwignią zmiany biegów na tunelu środkowym - i pozwala kierowcy wybrać jeden z trzech trybów prostym ruchem dźwigni (wybór wyświetla się jako zapalona lampka LED i wiadomość na panelu sterującym). Dla tych, którzy oczekując spokojnej, bezpiecznej jazdy, w trybie Normalnym wszystkie elementy są w swoim standardowym ustawieniu: żywiołowo reagujący na polecenia kierowcy silnik oraz systemy VDC i DST zapobiegające nadsterowności.

Jeśli kierowca woli jednak bardziej sportową jazdę, wówczas przestawia przełącznik na tryb Dynamiczny: w tym ustawieniu, DNA "spina mięśnie całego auta" dzięki obniżeniu roli systemów VDC i ASR (pozostają aktywne) oraz jednoczesnemu włączeniu elektronicznego systemu Q2. Co więcej, w trybie dynamicznym Alfa DNA działa też na układ kierowniczy i silnik by zagwarantować pełne i przyjemne sportowe doświadczenia. Wspomaganie układu kierowniczego jest osłabione i daje kierowcy bardziej sportowe uczucie oddając mu pełną kontrolę.

W modelu Giulietta pojawiła się nowa funkcja Pre-Fill (aktywna w trybie Dynamic), która korzysta z systemu VDC by dać kierowcy najszybszą możliwą reakcję układu hamulcowego. Jednostka kontrolna rozpoznaje intencje kierowcy dot. hamowania po prędkości z jaką puszcza pedał przyspieszenia. W tym momencie system VDC automatycznie zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym o kilka barów by zapewnić szybszą reakcję hamulców i krótszy czas hamowania.

Trzeci tryb poprawia przyczepność i poprawia reakcję samochodu w warunkach niskiej przyczepności (funkcję DST - aktywne sterowanie elektroniczne), które interweniuje przy jeździe na podłożach o różnej przyczepności (na przykład gdy w zimie dwa koła stoją na lodzie, a dwa na asfalcie). Gdy przełącznik jest w trybie All Weather, system Alfa DNA sprawia, że samochód jest łatwiejszy w kierowaniu nawet na powierzchniach o niskiej przyczepności (na przykład mokrych czy pokrytych śniegiem), obniżając próg aktywacji systemu VDC.