Dysponująca mocą 200 kW/272 KM i 350 Nm momentu obrotowego nowa jednostka sześciocylindrowa Mercedesa zalicza się do najmocniejszych silników V6  w tej klasie pojemności skokowej. Maksymalny moment obrotowy jest do dyspozycji już od 2500 obr./min. i pozostaje stały w szerokim zakresie prędkości obrotowej, do 5000 obr./min. Umożliwia to szybki start i dynamiczne przyspieszenia na poszczególnych biegach. Nowy silnik V6 już od 1500 obr/min rozwija 87% swego maksymalnego momentu.

Wykonany z aluminium silnik charakteryzuje się jedynym w swoim rodzaju pakietem rozwiązań technologicznych. Zastosowano w nim - po raz pierwszy w silniku V6 - zmienne fazy rozrządu dla strony wlotowej i wylotowej, zwiększające moc i moment obrotowy oraz przyczyniające się równocześnie do oszczędności paliwa. Dwustopniowa rura  dolotowa, tzw. klapy turbulencyjne w kanałach wlotowych i inteligentne zarządzanie ciepłem to dalsze innowacje techniczne nowego sześciocylindrowego silnika.

Wałki z  bezstopniową, ciągłą regulacją faz rozrządu sterują 24 zaworami w aluminiowych głowicach cylindrów. Z ich pomocą zawory otwierają się i zamykają podczas jazdy w najkorzystniejszym momencie, co powoduje polepszenie wymiany gazowej w cylindrach i redukuje straty energii. To rozwiązanie techniczne powoduje z jednej strony zmniejszenie zużycia paliwa w średnim zakresie obciążeń, z drugiej zaś przy dużych obciążeniach silnika jest korzystniejszy proces napełniania komory spalania.

Dzięki zastosowaniu nowoczesnych klap zużycie paliwa silników V6 zmniejsza się w zależności od prędkości obrotowej  o max 0,2 litra na 100 kilometrów - przy równoczesnej poprawie kultury pracy silnika.

Dzięki zastosowaniu bezstopniowej regulacji faz rozrządu, klap turbulencyjnych w kanałach dolotowych, wewnętrznej recyrkulacji spalin, wdmuchiwaniu powietrza i innym rozwiązaniom, poziom emisji spalin nowego sześciocylindrowego silnika Mercedesa już w trakcie procesu spalania jest bardzo niski.

Oprócz tych wspomnianych wyżej rozwiązań wewnątrz silnika, do niskiej emisji spalin - poniżej rygorystycznej normy EU-4, która będzie obowiązywać od roku 2005 - przyczynia się bardzo wydajny system oczyszczania spalin.

Równie duży nacisk przy konstruowaniu nowego silnika położono na akustykę. Celem konstruktorów Mercedesa było w pierwszej kolejności konsekwentne zredukowanie hałasu silnika, a następnie ukształtowanie sportowego brzmienia sześciocylindrowego silnika. Dużym nakładem prac pomiarowych przebadano pod względem akustycznym prawie wszystkie z 210 elementów nowego silnika V6.

Do wzorowego komfortu dźwiękowego przyczyniają się: nowy typ rury dolotowej powietrza wykonanej z pochłaniającej dźwięk tkaniny nylonowej, filtr powietrza z dwoma wkładami ze zintegrowanymi rezonatorami i duża liczba drobniejszych rozwiązań. Typowy dla sportowych samochodów dźwięk silnika akustycy osiągnęli poprzez specjalne dostrojenie rury wydechowej.