Logo

Szkoła jazdy z przyczepą: przygotowanie i manewry

Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Holowanie obwarowane jest wieloma zakazami, dlatego jazdę zaczynamy od… studiowania teorii. Czasem wystarczy o 100 kg mniejsza dmc, by uniknąć mandatu lub dodatkowych opłat.

Pod uwagę wziąć trzeba ograniczenia wynikające z możliwości auta (deklaracje producenta i zastrzeżenia wynikające z masy – w Polsce nie ma przyczep wyposażonych w hamulce uruchamiane z miejsca kierowcy), prawa jazdy („ustawa o kierujących pojazdami”), a także opłaty za drogi (powyżej 3,5 t).

Gdy wiemy, co wolno holować wynajmujemy przyczepę i… co dalej? Zazwyczaj nie ma problemów ze spokojną jazdą po trasie – bierzemy odpowiedni zapas miejsca podczas manewrów i jakoś się jedzie. Ale próba precyzyjnego zaparkowania (tym bardziej tyłem!) wydaje się wyższą szkołą jazdy.

Tymczasem to nie musi być nic nadzwyczajnego. Uwaga! Elementy, o jakich piszemy dotyczą przyczep jednoosiowych, lub dwuosiowych z osiami obok siebie. Zupełnie odmienną technikę jazdy (to rzeczywiście sztuka!) trzeba stosować, mając do czynienia z ciężkimi przyczepami dwuosiowymi, w których przednia oś jest skrętna.

W jeździe do przodu najistotniejszym elementem jest odpowiedni zapas miejsca podczas skrętów. Na placu manewrowym zobaczmy jak zmienia się tor jazdy kół przyczepy w stosunku do auta i o ile „szerzej” trzeba zaczynać zakręt, żeby przyczepa również spokojnie zmieściła się na jezdni. Zobaczmy też, na jakie skręty pozwala przyczepa. Większość z nich ma na tyle długi dyszel, że podczas cofania można „złamać” je naprawdę mocno. Może okazać się, że skręt w jedną stronę jest głębszy niż w drugą (ograniczenia wynikają np. z możliwości uszkodzenia złączki elektrycznej).

Podczas cofania istotne jest poznanie (i wypróbowanie!) zasady, że przyczepę trzeba „podciąć” – gdy koła skręcimy w lewo, to tył auta (gdy patrzymy do tyłu) pojedzie w prawo, a przyczepa zacznie skręcać w lewo. Kluczem do sprawnego manewrowania jest odpowiednie wyprzedzanie ruchów. Przy słabej widoczności (małe auto, duża przyczepa) manewrowanie może być dość trudne.

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu