To najgorszy wynik od 8 lat, jaki odnotowano na polskim rynku autobusów w ciągu trzech pierwszych miesięcy roku.

Spadek sprzedaży autobusów w pierwszym kwartale odnotowano we wszystkich segmentach rynku. Największy w kategorii autobusów miejskich, gdzie dostawy zmniejszyły się aż o 91 sztuk (-57,2%) w porównaniu z analogicznym okresem 2008 r.

Przypomnijmy, że ten segment odnotował w zeszłym roku najlepszy rezultat w swojej historii (899 sprzedanych pojazdów, co oznaczało wzrost o 200 sztuk z 2007). Dlatego w tym roku spodziewano się korekty sprzedaży autobusów miejskich, jednak rzeczywista skala spadku, odnotowana po I kwartale jest zaskakująca silna. Dodatkowo warto wziąć pod uwagę fakt, że zdecydowana większość sprzedanych w tym roku 68 miejskich autobusów to kontynuacja zeszłorocznych zamówień. Oczywiście nowe przetargi są cały czas ogłaszane (aktualnie gwarantują one tegoroczne dostawy na poziomie około 200 sztuk).

Do tego trzeba doliczyć drugą transzę zeszłorocznego kontraktu MPK Wrocław, czyli 32 sztuk Mercedesów citaro. Dodatkowo 8 maja ZTM Warszawa powtórzył przetarg na obsługę linii, który przewiduje zakup 50 nowych pojazdów. Kolejne zamówienia mogą przyjść ze strony MZA Warszawa, które co jakiś czas ogłaszają plan zakupu ponad 300 autobusów. Jednak jak na razie brakuje tutaj konkretnej decyzji. Bliższe wydają się plany zakupu 20 autobusów przegubowych ze środków własnych MZA. Co znamienne w tym roku, mają być one wyposażone w automatyczny system przeciwpożarowy.

Generalnie przewiduje się, że polski rynek autobusów miejskich wchłonie w całym roku około 550 pojazdów, czyli o prawie 40% mniej niż w 2008 r.

Po pierwszym kwartale liderem segmentu miejskiego, jaki całego rynku autobusowego w Polsce jest firma Solaris Bus & Coach. Najlepiej sprzedającym się autobusem miejskim po trzech miesiącach został Solaris Urbino 18.