Większy wewnątrz, lżejszy i oszczędniejszy – tak drugą generację Peugeota 308 SW na tle poprzednika charakteryzują sami Francuzi. W naszym teście udział bierze auto ze środkowym dieslem w palecie, w podstawowej dla tego silnika wersji wyposażeniowej Active.
Pod względem miejsca oferowanego we wnętrzu Peugeot należy raczej do klasowych średniaków. O ile z przodu jest jeszcze w porządku, o tyle z tyłu rywale spod znaku VW, Seata czy Forda, zwłaszcza na wysokości kolan pasażerów, zapewniają więcej przestrzeni. Peugeot może za to pochwalić się większym bagażnikiem (610 l), co w kombi może mieć decydujące znaczenie. Przy normalnym położeniu siedzeń różnice względem Golfa Varianta i Leona ST nie są może duże (odpowiednio o 5 i 23 l), ale po położeniu kanapy robią się znaczące (40 i 180 l).
Peugeot 308 SW - zegary nad małą kierownicą
W obecnej generacji 308 Peugeot zdecydował się na wysoko umieszczone zegary, tak więc kierowca obserwuje je nad wieńcem kierownicy – dzięki temu wzrok prowadzącego nie musi schodzić nisko podczas jazdy. Tyle teorii. W praktyce mała kierownica musi być nisko ustawiona, żeby nie zasłaniała zegarów, a to nie każdemu przypadnie do gustu. Poza tym deska rozdzielcza jest bardzo uporządkowana, sterowanie większością funkcji odbywa się na dotykowym ekranie na centralnym panelu.
Pod maską naszego testowego Peugeota pracował 120-konny diesel 1.6, połączony z 6-biegową skrzynią manualną. Samochód nie jest może wzorcem dynamiczności, ale za to okazuje się bardzo elastyczny (300 Nm już od 1750 obr./min) i superoszczędny – średnio w teście 308 SW zużyło 4,3 l/100 km. Nawet podczas dynamicznej jazdy miejskiej spalanie nie przekroczyło 6 l. W efekcie na jednym zbiorniku można przejechać nawet 1200 km.
Peugeot 308 SW - a jednak komfort!
Pod względem zawieszenia Peugeot sprawił nam pewną niespodziankę, bo mimo takiego samego (co do konstrukcji) układu, jak w zwykłym hatchbacku auto zachowuje się zupełnie inaczej. Spodziewaliśmy się, że z racji większej ładowności zawieszenie w SW będzie twardsze niż w wersji 5-drzwiowej, a jest dokładnie odwrotnie. Kompensowanie nierówności wydaje się bardziej komfortowe – różnice między hatchbackiem a kombi wyraźnie pokazują, jak wiele można uzyskać dzięki zastosowaniu sprężyn i amortyzatorów o innej charakterystyce w identycznym z punktu widzenia budowy układzie.
Nasz testowy Peugeot pod względem wyposażenia był autem pozbawionym większości opcji. Nie oznacza to jednak, że ubogi. W standardzie Active znajdziecie m.in.: 6 airbagów, automatyczną klimatyzację, radioodtwarzacz z Bluetoothem, elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu. W tej wersji nie dokupicie jednak m.in. asystentów jazdy, np. aktywnego tempomatu czy automatycznego parkowania. Cenowo 308 SW jest znacznie tańsze od podobnie wyposażonych niemieckich konkurentów.
Peugeot 308 SW - to nam się podoba
Oszczędny i elastyczny silnik, duża, a do tego regularna powierzchnia załadunku, komfortowo resorujące zawieszenie.
Peugeot 308 SW - to nam się nie podoba
Na tylnej kanapie mogłoby być trochę przestronniej, zwłaszcza na wysokości kolan. Nie lubimy wskaźników nad kierownicą.
Peugeot 308 SW - nasza ocena: bardzo mocna czwórka
Peugeot z dieslem pod maską przekonał mnie do siebie tym, że ten samochód niczego nie udaje – jest po prostu przyjemnym w jeździe, komfortowym kombi, które może rzadko odwiedzać stacje paliw. Jeśli w aucie szukasz high-techu, trzeba kupić droższą wersję i kilka opcji.
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi - dane techniczne
Silnik-typ/cylindry/zawory | turbodiesel/R4/16 |
Pojemność | 1560 cm3 |
Moc maksymalna | 120 KM/3500 Nm |
Moment obrotowy | 300 Nm/1750 Nm |
Prędkość maksymalna | 197 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Skrzynia/napęd | ręczna 6b/na przednie koła |
Dł./szer./wys. | 4585/1804/1461 mm |
Rozstaw osi | 2730 mm |
Średnie spalanie (testowe) | 4,3 l/100 km |
Cena podst. test. wersji | 88 400 zł (egz. test.: 96 100 zł) |