Oferta aut dostawczych jest bardzo szeroka i dostosowana do potrzeb odbiorców. Obejmuje zarówno małe auta lub vany przygotowane na bazie pojazdów segmentu B, jak również większe samochody, będące w stanie zaspokoić wymagania średniego biznesu. Nie brakuje też modeli specjalistycznych, dostosowanych do potrzeb dużych firm.
Ważną kwestią związaną z zakupem auta dostawczego jest sposób finansowania. Nabywcy pojazdów tego typu z reguły decydują się na kredyt lub leasing. Większość producentów wychodzi temu naprzeciw i oferuje promocyjne formy leasingu w swoim banku albo w banku, z którym współpracuje. Można też liczyć na promocyjne ubezpieczenie lub kompleksowe programy prowadzenia floty. Takie rozwiązania są korzystne, gdy możemy zaplanować zakup samochodu z wyprzedzeniem. Co jednak zrobić, gdy nadarza nam się okazja zakupu auta po atrakcyjnej cenie, ale liczy się czas i zasada „kto pierwszy, ten lepszy”?
W komfortowej sytuacji są przedsiębiorcy korzystający z kredytu w rachunku bieżącym Getin Banku. Dysponują oni bowiem samoodnawialnym kredytem i mają pieniądze zawsze pod ręką. Spłata zadłużenia odbywa się automatycznie na skutek wpływu na rachunek środków pieniężnych i powoduje odnowienie kredytu bez konieczności przedstawiania kolejnych zaświadczeń. Kredyt jest przyznawany bezterminowo, a do 1 mln zł udziela się go na podstawie oświadczenia. Dodatkowe atuty to też bankowość mobilna oraz iPhone w prezencie.
Przy pierwszym kontakcie, chcąc zaciągnąć kredyt, możemy liczyć na szybką decyzję banku – zaledwie w 24 godziny. Potem decyzję o sposobie skorzystania z pieniędzy podejmujemy już sami.
Przedsiębiorców zainteresuje z pewnością także konkurs Getin Banku, w którym promowane są najlepsze pomysły na rozwój firmy. Zadanie konkursowe polega na opisaniu sposobu wykorzystania nagrody głównej, czyli 50 tysięcy zł, w celu zwiększenia zysków firmy. Więcej szczegółów na stronie – www.konkurs.getinbank.pl.Na początku tego roku wiele mówiło się o zmianach w przepisach podatkowych dotyczących aut ciężarowych. Obecnie za takie pojazdy uznaje się tylko te, które mają ten status nadany przez producenta.
Aby odliczyć VAT w pełnej wysokości (23 proc.), trzeba być posiadaczem pojazdu mającego jeden rząd foteli w przestrzeni pasażerskiej (z reguły można przewieźć od 2 do 3 osób), a reszta to przestrzeń bagażowa, oddzielona fabryczną kratą. Pełne odliczenie VAT-u zapewniają też pikapy. Jeśli przestrzeń pasażerska jest większa od bagażowej, a auto ma fabryczną homologację ciężarową, klientowi również przysługuje zwolnienie z podatku VAT, jednak tylko do 60 proc. wartości pojazdu i jednocześnie nie wyższe niż 6000 zł.
Citroën proponuje klientom 5 dostawczych modeli w różnych segmentach. Najmniejszy – Nemo – jest bliźniaczą konstrukcją z Fiatem Fiorino i Peugeotem Bipperem. W ofercie występuje też Berlingo poprzedniej generacji, nazwane First. Dla średniego biznesu przewidziany jest Jumpy (dostępny w kilku konfiguracjach długości i wysokości), zaś największe potrzeby przewozowe ma zaspokoić Jumper (najlepiej sprzedające się auto dostawcze tej marki). W dodatku to jedyny modeli z możliwością nabycia samej kabiny do adaptacji. Również w przypadku aut dostawczych producent proponuje klientom duże rabaty.
Fiat ma wyjątkowo bogatą gamę modeli użytkowych. Są wśród nich zarówno auta dla małego biznesu, jak i vany zbudowane na bazie miejskich modeli osobowych (Panda, Punto) oraz większe auta dostawcze (Doblò, Scudo), pikap Strada, a takżde duże Ducato, występujące w kilku odmianach (jako kabina do zabudowy zgodnej z życzeniem klienta, pojazd osobowy lub furgon). Warto podkreślić, że model Doblò Cargo zdobył prestiżowy, międzynarodowy tytuł „Van of the Year 2011”, a Ducato znalazło się w czołówce rankingu niezawodności niemieckiego stowarzyszenia Dekra opublikowanego na rok 2011.
Klientom zainteresowanym autami dostawczymi Fiat oferuje bogaty program obsługi i sprzedaży o nazwie Professional. Mogą oni też liczyć na promocyjny kredyt lub leasing w Fiat Banku. Obecnie na modele dostawcze obowiązują upusty. Na auta z roku produkcji 2010 wynoszą od 12 proc. (Seicento van) do 21 proc. (Ducato). W przypadku rocznika 2011 można liczyć na minimum 8 proc. rabatu na Pandę van oraz maksymalnie 17 proc. na Ducato. Promocje przewidują też atrakcyjne raty leasingu (umowa na 60 mies., czynsz inicjalny 45 proc., opcja wykupu 1 proc.).
Ford, kojarzony głównie z Transitem, który (w różnych generacjach) na rynku jest już od 45 lat, ma w swojej ofercie również mniejsze auta dostawcze, a także vana zaprojektowanego na bazie miejskiej Fiesty oraz pikapa o nazwie Ranger. Mimo tak szerokiej oferty to właśnie popularny Transit był w zeszłym roku najlepiej sprzedającym się autem dostawczym tego producenta. Ford proponuje swoim klientom kredyt lub leasing w FCE Bank Polska oraz promocyjne ubezpieczenie. Można też skorzystać z przedłużonej gwarancji Ford Protect (do 5 lat lub 150 tys. km). Poza tym wszystkie auta objęte są dwuletnią gwarancją bez limitu kilometrów.
Dacia ma w ofercie dwie dostawcze odmiany Logana. Pierwsza to Van zbudowany na bazie wersji MCV (mający skrzydłowe drzwi tylne), druga to Pick-up. Producent przewiduje promocyjne finansowanie na te auta. Można wybrać spośród dwóch rodzajów kredytu (kredyt „relaks”, kredyt 70/30) lub leasing „1 rata gratis”. Przy kredycie „relaks” oferowana jest też specjalna gwarancja na auto. Przewiduje ona 3-letnią ochronęzapewnioną przez producenta oraz opcjonalną, 2-letnią gwarancję z limitem kilometrów w formule Non Stop. Do wersji Pick-up istnieje możliwość zamówienia nadbudowy Cargobox.
Hyundai proponuje użytkowy model H1, który występuje jako 8-miejscowy Wagon oraz typowo dostawczy van. Ta druga odmiana dostępna jest w wersjach od 3- do 6-osobowej i z proporcjonalną do tej liczby osób przestrzenią bagażową oraz częściowym przeszkleniem. Możliwość odliczenia 23 proc. VAT przysługuje jednak tylko w przypadku wersji 3-osobowej.
Oferta Mercedesa obejmuje trzy dostawcze modele: Vito, Sprinter (wybrane odmiany z gwarancją na okres 4 lat lub 240 tys. km) oraz Vario. Każdy z nich dostępny jest w wielu wersjach. Korzystający z oferty Mercedesa mają zatem możliwość nabycia typowo roboczych specyfikacji lub kabiny do zabudowy, ale również dostępne są eleganckie wersje wieloosobowe, jak np. limitowane Viano 125! z luksusowym wyposażeniem czy Vito Kombi. Dla użytkowników aut dostawczych Mercedes przygotował nowatorską ofertę leasingową o nazwie lease&go. „Tankujesz i jeździsz! My zajmujemy się resztą” – to podstawa tej oferty, która łączy w sobie trzy elementy: finansowanie, pakiet serwisowy na czas trwania umowy oraz ubezpieczenie. Wszystko w ramach jednej raty, płaconej w złotych, której wysokość zależy od klienta.
Uwarunkowane jest to: długością wybranej przez klienta umowy (od 24 do 48 miesięcy), wysokością pierwszej wpłaty (od 10 do 30 proc. wartości), zadeklarowanym przebiegiem rocznym oraz zamówieniem pakietu serwisowego (oferowany w dwóch wersjach: Complete i Best Basic). Klient może wybrać jeden z trzech wariantów zakończenia leasingu: zwrot pojazdu, wykupienie za ustaloną wartość końcową lub wydłużenie spłaty końcowej raty.
Nissan proponuje swoim klientom trzy klasycznie dostawcze pojazdy oraz popularnego pikapa Navarę, który w zeszłym roku był najlepiej sprzedającym się „dostawczym” modelem tej marki. Co ciekawe, Nissan NP300 również zalicza się do pikapów, ale pod względem popularności nie może konkurować z Navarą. Jest raczej typowo roboczym rozwiązaniem. NV200 dostępny jest jako dostawczy van lub pojemny pojazd osobowy. Cabstara przygotowano do indywidualnej aranżacji, z możliwością zabudowy części bagażowej. Nie jest jednak łatwo go kupić (np. w okolicach Warszawy sprzedażą tego modelu zajmuje się tylko jeden diler), ale za to można liczyć na duże upusty.
Isuzu oferuje na polskim rynku tylko jeden model. To pikap D-Max, który może konkurować np. z Nissanem Navarą. Model występuje w wersji z napędem na jedną lub obie osie oraz z pojedynczą lub podwójną kabiną. Możliwy jest także zakup kabiny do zabudowy.
Kia ma w swojej ofercie jeden model dostawczy – K2900. Auto dostępne jest wyłącznie z silnikiem Diesla o pojemności 2,9 l i mocy 125 KM, w wersji z krótką, wydłużoną lub podwójną kabiną. Możliwa jest też adaptacja nadwozia na potrzeby konkretnego typu biznesu. Dzięki temu samochodem może podróżować od 3 do 6 osób. Każda wersja wyposażona jest we wspomaganie kierownicy, a klienci wybierać mogą również specyfikacje z manualną klimatyzacją.
Opel ma w swojej ofercie cztery dostawcze modele, zróżnicowane pod względem przydatności użytkowej – od popularnej w małym biznesie miejskiej Corsy Van do dużego Movano. Producent proponuje też kilka sposobów finansowania. Może to być np. „Opel kredyt”, przygotowany we współpracy z Getin Bankiem. Do wyboru jest także oferta leasingowa (również Getin Banku), charakteryzująca się możliwością długiego okresu spłaty (do 84 mies.), opłatą wstępną od 1 do 50 proc., rejestracją i ubezpieczeniem auta. Klienci mogą też wybrać ofertę Opel Business Service, przewidującą usługi dodatkowe. Należy do nich m.in. serwisowanie i ubezpieczenie auta, naprawy powypadkowe i samochody zastępcze.
Peugeot ma w swojej gamie cztery auta dostawcze. Pod względem wymiarów są one podobne do modeli Citroëna. Jest zatem niewielki Bipper, nieco większy Partner, Expert oferowany w kilku wersjach długości i wysokości oraz Boxer, czyli bliźniak Citroëna Jumpera i Fiata Ducato. Ten model daje największe możliwości dostosowania do potrzeb przedsiębiorstwa. Może być autem stricte dostawczym, dużym osobowym vanem lub pojazdem do zabudowy zgodnie z życzeniem klienta.
Renault proponuje klientom cztery zróżnicowane co do wielkości pojazdy dostawcze. Ich sprzedaż objęta jest programem PRO+, który gwarantuje specjalne podejście wyłącznie dla klientów zainteresowanych samochodami dostawczymi. Opiera się on na zasadzie „one stop shop” (wszystko w jednym miejscu). Klienci biznesowi mogą też skorzystać z leasingu Renault Credit Polska. Przewiduje on m.in. opłatę wstępną od 10 proc., okres leasingu do 60 mies., równe lub malejące raty i ubezpieczenie rozłożone na raty. Klient ma też możliwość wyboru spośród kilku promocyjnych ofert leasingowych, np. dwie raty gratis i opłata wstępna 0 proc. lub leasing cztery raty gratis.
W ofercie Mitsubishi znajdziemy pikapa L200. Auto dostępne jest z pojedynczą lub podwójną kabiną, a także w wersji pośredniej Club. Do napędu model ten wykorzystuje wysokoprężny silnik o pojemności 2,5 l, który w zależności od wybranego rodzaju nadwozia występuje w odmianie o mocy 136 lub 178 KM. Auto jest oferowane ze skrzynią manualną lub automatyczną oraz z napędem na obydwie osie.
Skoda ma w swojej ofercie modele dostawcze zbudowane na bazie samochodów osobowych. Są to Fabia Van (hatchback), Fabia Van+ (kombi), a także Praktik, bazujący na Roomsterze. Fabia Van/Van+ dostępna jest w wersji dwu- lub czteroosobowej. Na wszystkie samochody z rocznika 2011 obowiązują promocje. Można skorzystać z upustu gotówkowego lub nabyć pakiety dodatkowego wyposażenia w promocyjnej cenie. Skoda proponuje swoim klientom również program flotowy. Zapewnia on indywidualne warunki zakupu i obsługi samochodów, ale konieczne jest nabycie minimum 3 aut czeskiej marki w ciągu 12 miesięcy. Z myślą o większych przedsiębiorstwach (mających minimum 30 aut marki Skoda w swoim parku) przygotowano specjalny program flotowej obsługi serwisowej.
Oferta użytkowych pojazdów indyjskiej Taty obejmuje pikapa o nazwie Xenon. Auto dostępne jest z jednym silnikiem wysokoprężnym 2.2 DICOR o mocy 140 KM. Klienci mogą wybierać pomiędzy wersjami z pojedynczą lub podwójną kabiną pasażerską. Pierwsza ma 2-drzwiową, 2-osobową kabinę, druga – czterodrzwiowa – zabierze na pokład 5 pasażerów. Xenon może holować przyczepę hamowaną o dopuszczalnej masie całkowitej do 2000 kg.
Toyota proponuje klientom pikapa Hilux oraz dwa klasyczne dostawczaki – Hiace oraz Dyna. Hilux to najlepiej sprzedający się pojazd użytkowy tego producenta. Jest on oferowany w wersji z napędem na jedną lub obie osie oraz z kilkoma rodzajami zabudowy przestrzeni bagażowej (do wyboru). Hiace to van dostępny z krótszym lub dłuższym rozstawem osi, zaś Dyna jest pojazdem umożliwiającym indywidualną zabudowę, dopasowaną do potrzeb firmy. Klienci mogą skorzystać z oferty kredytowej proponowanej przez Toyota Bank.
Volkswagen ma jedną z najbogatszych ofert samochodów dostawczych na rynku. Klienci mogą wybierać zarówno spośród mniejszych modeli, takich jak najchętniej kupowany Caddy (produkowany w Poznaniu), jak i większych, w rodzaju popularnego Transportera. Ten model dostępny jest jako: zwykłe auto dostawcze w rozmiarach dostosowanych do potrzeb firmy, pojazd osobowy (Caravelle, Multivan), platforma do adaptacji, a nawet model rekreacyjny o nazwie California. Ponadto w ofercie znajdziemy dużego dostawczaka Craftera oraz potężnego pikapa Amaroka. Klienci zainteresowani różnymi formami finansowania mogą skorzystać z pomocy Volkswagen Banku.
Galeria zdjęć
Hilux sprzedaje się z pojedynczą, półtorej lub podwójną kabiną
Ranger sprzedawany jest z kabiną pojedynczą, przedłużoną lub podwójną i napędem 4x4
D-max sprzedawany jest w dwóch wersjach silnikowych i z trzema rodzajami kabiny. Bagażnik zmieści od 969 do 1567 l
transporter występuje w wielu wariantach nadwozia
Amarok dostępny jest z dieslami 122 lub 163 KM
Panda van ma duży przedział ładunkowy (poj. 1000 l) oddzielony od kabiny dwuczęściową przegrodą
Dacia ma w ofercie dwie dostawcze odmiany Logana.
Caddy Furgon ma przestrzeń ładunkową o pojemności 3,2 m3
Vivaro powstaje we współpracy z Renault. Oferowane jest w dwóch wysokościach i długościach nadwozia
Master daje wybór spośród kilkudziesięciu kombinacji wersji silnikowych, nadwoziowych i napędu
Vario występuje jako furgon, ze skrzynią ładunkową i jako podwozie do zabudowy
Cabstara można kupić z jednym z trzech rozstawów osi, kabiną z jednym lub dwoma rzędami siedzeń oraz jako podwozie z opcjami zabudowy
Berlingo występuje w dwóch wersjach nadwoziowych