Mówisz SUV, myślisz Toyota RAV4 – taki schemat jeszcze niedawno był oczywisty. To przecież Japończycy wymyślili i wypromowali „terenówki” mające co prawda napęd 4x4, ale pozbawione aspiracji do jazdy poza asfaltem. Cechami rozpoznawczymi tego segmentu są samonośna karoseria i niezależne zawieszenie. Zazwyczaj mamy też uproszczony układ napędu 4x4 z silnikiem ustawionym poprzecznie (choć znajdziemy też wyjątki). Uwaga! Warto, żeby auto tej kategorii było wyposażone w napęd wszystkich kół, co np. w przypadku Toyoty czy Hondy nie jest takie oczywiste. Z opisywanej trójki tylko Freelander ma w standardzie 4x4.

Warto zadać też pytanie o rodzaj silnika. Najpopularniejsze w Land Roverze i Toyocie są diesle, w Hondzie takie jednostki pojawiły się później i okazują się znacznie droższe.

Dla wszystkich fanów rekreacyjnych podróży w teren (tylko do takich nasi konkurenci się nadają) mamy dobrą wiadomość: oferta jest w tej chwili bardzo bogata, co ułatwia wybór odpowiedniej wersji i obniża ceny, choć głównie kiepskich egzemplarzy.

Honda CR-V kontra Freelander i Toyota RAV4: sposoby na tanią jazdę z napędem 4x4 Foto: Auto Świat
Honda CR-V kontra Freelander i Toyota RAV4: sposoby na tanią jazdę z napędem 4x4

Po pierwsze: rekreacja, po drugie: zadowolenie z jazdy, po trzecie: wysoka jakość – nie wiemy co prawda, czy dokładnie takie idee przyświecały konstruktorom 2. generacji Hondy CR-V, ale tak właśnie widzimy ten model po 10 latach eksploatacji. Poprzednik miał trochę braków funkcjonalnych, auto pokazane w 2002 roku – już nie.

Regulowana kanapa tylna (oparcie, przesuw), wielki bagażnik, wszędzie dużo miejsca – to naprawdę idealny SUV na wycieczki. Uwaga tylko na egzemplarze z podstawowym wyposażeniem, które mogą nie mieć np. klimatyzacji. Warto też pamiętać, że Honda nie jest autem na prawdziwe bezdroża. Z silników polecamy 2-litrowego benzyniaka – solidny, duża podaż na rynku, atrakcyjna cena (od 21 tys. zł). Turbodiesel 2.2 i-CTDi (140 KM) dołączył dopiero pod koniec 2004 r. – to również udany, ale niestety drogi napęd (od 36 tys. zł).

Usterki

Drobne usterki elementów podwozia (gumy stabilizatorów, sworznie zwrotnic), uszkodzenia zespołu pomp dołączających napęd tylnych kół (przy intensywnej jeździe w terenie), pojedyncze awarie osprzętu silnika (koła pasowego, kolektora wydechowego, zaworu EGR), luz na zawiasach drzwi bagażnika.

Układ napędowy

Stale napędzane są koła przedniej osi, tylne otrzymują napęd w razie uślizgu przednich. Honda stosuje nietypowe rozwiązanie: przy tylnym mechanizmie różnicowym umieszczone są dwie pompy, które dołączają tylną oś, gdy pojawia się poślizg.

Honda CR-V kontra Freelander i Toyota RAV4: sposoby na tanią jazdę z napędem 4x4 Foto: Auto Świat
Honda CR-V kontra Freelander i Toyota RAV4: sposoby na tanią jazdę z napędem 4x4

Brytyjczycy szybko odpowiedzieli na rosnącą popularność lekkich aut rekreacyjnych z Japonii. Freelander zadebiutował w 1997 r. i oferowany był z 3- lub 5-drzwiowym nadwoziem – auta nie różniły się gabarytami bądź rozstawem osi, lecz jedynie inną aranżacją wnętrza. Odmiana 3d ma otwartą tylną część kabiny (spotykamy softtop lub hardtop) i służy głównie celom rekreacyjnym.

Wersja 5-drzwiowa to z kolei typowe rodzinne kombi. Niestety, samochód nie ma zbyt dobrej opinii – często się psuje, trudno wybrać ciekawy silnik. Początkowo stosowany diesel o mocy 97 KM to prawdziwa „bomba”, natomiast wprowadzony w 2000 r. (produkcji BMW) jest znacznie ciekawszy – pod względem i trwałości, i osiągów. Najlepszy wybór to benzyniak 2.5 V6, ale trzeba zaakceptować duże spalanie. W 2003 r. przeprowadzono lifting (nowe wnętrze).

Usterki

Stosunkowo częste przypadki uszkodzeń przekładni kątowych (przy przedniej osi) i sprzęgieł wiskotycznych, oznaki korozji, luzy w zawieszeniu kół, problemy z instalacją elektryczną (np. sterowanie szybą tylnej klapy w 5d), wycieki oleju, przepalona uszczelka pod głowicą (1.8), uszkodzenia turbosprężarki (diesel 97 KM).

Układ napędowy

W przypadku delikatnego SUV-a Land Rover sięgnął po najprostsze rozwiązanie: stale napędzana jest w nim przednia oś, tylna dołącza się w razie potrzeby za pośrednictwem działającego samoczynnie sprzęgła wiskotycznego.

Honda CR-V kontra Freelander i Toyota RAV4: sposoby na tanią jazdę z napędem 4x4 Foto: Auto Świat
Honda CR-V kontra Freelander i Toyota RAV4: sposoby na tanią jazdę z napędem 4x4

Toyota RAV4 to prekursor klasy lekkich, stosunkowo delikatnych SUV-ów. W 2000 r. oferowana była już druga generacja modelu (rok później pojawił się diesel), w 2003 r. przeprowadzono niewielki lifting (okrągłe halogeny zamiast prostokątnych), zaś w 2006 r. zadebiutował następca. Toyota trzymała się koncepcji dwóch nadwozi, ale warto zaznaczyć, że wersja 3-drzwiowa oferuje mikroskopijny bagażnik (150-230 l w zależności od ustawienia tylnej kanapy) i nie jest zbyt wygodna.

Nawet odmiana 5-drzwiowa nie może zaoferować tyle przestrzeni, co np. Honda – to po prostu znacznie krótsze auto, które bez koła zapasowego przykręcanego do tylnych drzwi ma długość zaledwie 4,26 m. Dla większości rodzin będzie jednak wystarczające. Na rynku mamy dużo egzemplarzy tylko z przednim napędem i wiele samochodów – szczególnie sprzed liftingu – ze stosunkowo ubogim wyposażeniem (dwie poduszki, brak klimatyzacji i alufelg).

Usterki

Modelu RAV4 nie ominęły problemy, które dotykają nowoczesne diesle: uszkodzeniu ulega turbosprężarka i koło zamachowe. Mniej kosztowną awarią są (w przypadku silników benzynowych) kłopoty z elektroniką (błędy sond, przeprogramowanie komputera). Pojawiają się też drobne usterki podwozia, zużywa się podpora tylnego mechanizmu różnicowego. W niektórych autach skrzypi deska rozdzielcza.

Układ napędowy

Toyota zafundowała „rawce” centralny mechanizm różnicowy, który w normalnych warunkach rozdziela napęd między osie w proporcji 50:50. W 1. generacji modelu można było dyferencjał blokować ręcznie, w tej jest to robione automatycznie sprzęgłem wiskotycznym.