Na pierwszy rzut oka Alfa 159 wygląda na "rozdmuchanego" i rozrośniętego kontynuatora linii 156. Prawda jest bardziej obiecująca: kto raz usiądzie za jej kierownicą, nie będzie już chciał wsiadać do swojej ulubionej "156". O linii nadwozia tego samochodu można wiele napisać. Dość powiedzieć, że nawet jeżeli ktoś sceptycznie podejdzie do kształtu karoserii, to z pewnością polubi detale w rodzaju solidnych, chromowanych klamek czy uwodzicielskich przednich reflektorów. Sporo miejsca, staranne wykończenie wnętrza. Jak na Alfę 185-konny napęd nie jest specjalnie narowisty. Przeciwnie, rozwija swoją moc nadspodziewanie płynnie i cicho. Niezła elastyczność, spore spalanie, piękne brzmienie i świetne wyważenie silnika (brak denerwujących drgań charakterystycznych dla jednostek 4-cylindrowych). Auto jest twarde, za to prowadzi się wyśmienicie, neutralnie wchodzi w zakręty. Na zawracanie potrzeba dużo miejsca. Cena 159 2.2 JTS Distinctive wysoka, a konkurencja groźna. Euro-NCAP przyznało Alfie maksymalną ocenę 5 gwiazdek.