Czy każde kombi musi być obszerne? Albo czy każde auto, które ma za tylnym słupkiem drzwiowym boczną szybę, koniecznie trzeba nazywać kombi? Takie i podobne pytania postawili sobie najprawdopodobniej twórcy Alfa Romeo 159 w wersji Sportwagon. No właśnie, Sportwagon - nawet sami Włosi nie twierdzą, że ich samochód to zwykła, rodzinna bagażówka, więc nieporozumieniem byłoby patrzeć na Alfę przez pryzmat wielkości kufra. Czym więc chce podbić nasze serca "piękna Włoszka"?
Jak zwykle elementem wyróżniającym Alfę jest stylistyka
Śmiało można zaryzykować stwierdzenie, że Alfa Romeo 159 jest pod tym względem twórczym rozwinięciem poprzedniczki, czyli Alfy Romeo 156 - samochodu, z którego charakterystyczne detale designerskie garściami zostały przejęte do innych konstrukcji, zarówno europejskich, jak i z Dalekiego Wschodu. Cały czas o jeden krok do przodu Alfa 159 w stosunku do poprzedniczki jest jeszcze bardziej dynamiczna i agresywna. Linie przetłoczeń karoserii zostały bardziej uwypuklone. Projektanci nie zdecydowali się jednak na zastosowanie patentu ze schowaną klamką zewnętrzną tylnych, bocznych drzwi. Trzeba jednak przyznać, że tradycyjne, chromowane klamki wyglądają bardzo dobrze.
Wnętrze
W środku także postawiono na klasyczną elegancję. Wszystkie wskaźniki i pokrętła na desce rozdzielczej Alfy są okrągłe! Skórzane fotele (opcja) zapewniają świetne trzymanie i należyty komfort. Testowy samochód miał czarne wnętrze, ale cennik firmy przewiduje także beżową tapicerkę z takimi samymi wstawkami elementów z tworzyw sztucznych. Naszym zdaniem takie rozwiązanie lepiej pasowałoby do tego koloru nadwozia. W każdym razie zastosowane materiały były pierwszorzędnej jakości, nie znaleźliśmy także żadnych niedoróbek w montażu. Co się tyczy komfortu podróżowania Alfą Romeo 159, mamy zastrzeżenia do ilości miejsca oferowanego na tylnej kanapie. Osoby powyżej 1,85 m wzrostu będą dotykały głową dachu. Choć już na początku zaznaczyliśmy, że 159 SW nie jest ciężarówką, czujemy się w obowiązku napisać także kilka słów o bagażniku. Wbrew pozorom nie jest on wcale taki mały. Przy normalnym położeniu siedzeń jego pojemność wynosi 445 l. Dla porównania Audi A4 Avant ma kufer o 3 l mniejszy! Po rozłożeniu tylnej kanapy Alfa 159 oferuje 1235 l - tu Audi ze swoimi 1354 l wyraźnie triumfuje. Ale problemem naszego Romeo nie jest pojemność, lecz dostępność do bagażnika. Mała klapa, wysoki próg załadunku, wnikające głęboko do wnętrza zakola i tylna kanapa, która po rozłożeniu nie tworzy płaskiej powierzchni, to problemy kufra Alfy 159 SW.
Układ napędowy
Nasza testowa Alfa Romeo 159 SW jak żaden inny pojazd z gamy zasłużyła sobie na miano Sportwagona. Pod maską znajdował się bowiem 200-konny turbodiesel, który przy 2 tys. obr. dostarczał 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Przy dynamicznym starcie na skrzyżowaniu niewiele aut było w stanie dotrzymać kroku naszej 159. Dzięki filtrowi cząstek stałych mocne naciskanie gazu nie kończyło się wyrzucaniem kłębów sadzy z rury wydechowej. Słowa pochwały należą się za akustykę jednostki napędowej - 5-cylindrowy silnik nie brzmi jak zwykły diesel, jest bardzo cichy i miękko pracuje.
Jedno małe "ale"
Również średniego spalanie jest zaskakujące - 8,3 l/100 km przy takiej mocy i masie to wynik naprawdę bardzo dobry. Szkoda tylko, że o chęci dynamicznej jazdy trzeba "informować" motor już na wstępie i mocno wciskać pedał przyspieszenia - mimo osiągania maksymalnego momentu już przy 2 tys. obr. jednostka napędowa Alfy nie lubi jeździć z lekko naciśniętym gazem. Prawdziwa zabawa rozpoczyna się, gdy wskazówka obrotomierza przekroczy 2,5 tys. obr.
Układ jezdny
Czuły układ kierowniczy i twarde (ale bez przesady) zawieszenie sprawiają, że Alfa Romeo 159 nastraja do dynamicznej jazdy. Szkoda tylko, że przy poprzecznych nierównościach auto potrafi nieprzyjemnie dobić - to zapewne efekt dużej i ciężkiej jednostki napędowej. W polskich warunkach nie sprawdzają się także szerokie, 17-calowe koła, które przy nierównościach i w koleinach zmuszają prowadzącego do mocnego trzymania kierownicy. Na pochwałę zasługuje krótka droga hamowania.
Komfort
Testowa Alfa 159 była w najwyższej wersji wyposażeniowej Distinctive z kilkoma elementami opcjonalnymi (3-strefowa klimatyzacja, skórzana tapicerka, podgrzewane i elektrycznie regulowane fotele). Cena wersji bez opcji to 173 100 zł. W standardzie znajdziemy m.in.: 7 poduszek (w tym poduszkę chroniącą kolana), system VDC (odpowiednik ESP), reflektory ksenonowe, 2-strefową klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz radioodtwarzacz CD.
Podsumowanie
Jeśli kombi ma służyć do przewożenia dużych ładunków, to o Alfe 159 SW możemy zapomnieć. Ten samochód po prostu się do tego nie nadaje! Co innego, jeśli potrzebujemy samochodu, który zwróci uwagę innych, a do kufra wkładamy najczęściej torbę ze sprzętem sportowym - wtedy Sportwagon będzie pasował jak ulał. Poza tym ten silnik! Świetne osiągi, piękne brzmienie i niewielkie zapotrzebowanie na paliwo sprawiają, że jesteśmy w stanie wybaczyć mu pewną słabość przy niskich obrotach. Naszym zdaniem w Alfie 159 SW występuje znaczna przewaga zalet nad wadami.
Alfa Romeo 159 2.4 JTD w wersji sedan Alfa Romeo 159 2.2 JTS