Arystokrata

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Poruszanie się motocyklem tej marki jest marzeniem wielu zwolenników sportowej jazdy. Włoska firma doświadczenia zdobyte w wyścigach motocyklowych przelała w tworzenie pojazdów o doskonałych osiągach i własnościach jezdnych, a przy tym z racji niepowtarzalnych rozwiązań technicznych dającym właścicielowi poczucie indywidualizmu.

ArystokrataŻródło: Auto Świat

Niestety, wszystko co prestiżowe, musi kosztować i obecnie należą one do najdroższych motocykli świata. Jednak dla wszystkich zwolenników marki, których nie stać na zakup topowych modeli, przed którymi drży japońska konkurencja, przewidziano motocykle o znacznie przystępniejszej cenie.Właśnie takim motocyklem jest model 750 Sport, będący zubożoną wersją modelu 750 Super Sport, a przez to najtańszym pojazdem o charakterze typowo sportowym w ofercie firmy. Jednak sposób uzyskania niższej ceny budzi kontrowersje. O ile zastosowanie tańszego matowego czarnego lakieru niektórzy zaliczą na plus (nadaje jeszcze agresywniejszy charakter), to odjęcie jednej z dwóch standardowych tarcz hamulcowych przedniego koła w motocyklu sportowym wydaje się czymś niezrozumiałym.Rodowity DucatiNiemniej nie ulega wątpliwości, że mamy do czynienia z prawdziwym Ducati, który zawiera wszystkie charakterystyczne dla firmy rozwiązania techniczne. Zarezerwowana dla rodziny Super Sport sylwetka jest agresywna i surowa, a przy tym odznacza się doskonałą aerodynamiką. Przednia pełna owiewka typu FF zasłania cały silnik, ale dla tych, którzy lubią mieć odsłoniętą technikę, przewidziano jeszcze tańszą wersję z krótką owiewką, oznaczoną HF.Zajęcie miejsca za kierownicą ostatecznie uświadamia, że jest to motocykl bezkompromisowo sportowy. Pozycja, jaką musi przyjąć kierowca, jest stosunkowo ostra. Siodło znajduje się na dość dużej wysokości 812 mm, a manetki kierownicy usytuowane są bardzo nisko. W efekcie tułów jest mocno pochylony do przodu, a ramiona (w szczególności nadgarstki) mocno obciążone. Zwiastuje to męczącą jazdę przy niskich prędkościach, ale stwarza idealne warunki do szybkiej jazdy. Zaskakująco dobrze swoją funkcję spełniają lusterka, zapewniające świetną widoczność do tyłu. Zestaw wskaźników jest bardzo czytelny, ale i surowy. Znajduje się w nim również wskaźnik temperatury oleju, co jest rzadkim rozwiązaniem. Jak przystało na motocykl sportowy, w zestawie zabrakło wskaźnika poziomu paliwa, którego brak sygnalizuje tylko lampka rezerwy.Jednostka napędowa ma jedyny uznawany przez firmę układ: dwa cylindry rozchylone pod kątem 90 stopni. W każdej głowicy znajdują się po dwa zawory uruchamiane przez desmodromiczny rozrząd. Moc maksymalną 61 KM, uzyskiwaną już przy 8250 obr./min, można uznać za kompromitująco małą jak na motocykl sportowy klasy 750. Czy oznacza to jednak, że również osiągi będą kompromitujące?Najsłabszy w rodzinieDucati nie szokuje osiągami, choć trzeba przyznać, że jak na tak małą moc spisuje się zaskakująco dzielnie. Charakterystyczny dla V-twina sposób oddawania mocy już od najniższych obrotów sprawia, że 750 Sport wygrywa sprint z dużo silniejszymi konkurentami. Przyspiesza dynamicznie i z dużą lekkością. Nie bez znaczenia jest tu duża wartość momentu obrotowego i jego płaska charakterystyka, która wpływa na dobrą elastykę. Jednak w konfrontacji ze sportowymi konkurentami z tej klasy pojemnościowej firm japońskich trzeba będzie uchylić czoła. Jednym z powodów są dość "długie" biegi, które osłabiają przyśpieszenie, ale umożliwiają uzyskanie dużych prędkości. Najlepszym przykładem jest ostatni bieg, który pozwala rozpędzić się do ponad 200 km/h, co na motocykl o mocy 61 KM jest wynikiem nieprzeciętnym, ale okupiony słabą dynamiką szczególnie powyżej 170 km/h.Jest jeszcze coś, czego nie oferuje konkurencja, niewymierne, ale jakże podkreślające charakter maszyny - odgłos pracy. Dźwięk pracy widlastej dwójki wydobywający się z podwójnego układu wydechowego i głośna praca rozrządu desmodromicznego tworzą prawdziwą ucztę dla uszu (szczególnie podczas przyśpieszania). Perfekcyjne podwozieWspomniana wcześniej ekstremalna pozycja pozwala nie tylko szybko podróżować bez konieczności schylania się, ale też lepiej wykorzystywać możliwości sportowego podwozia.Chociaż osiągi nie są powodem do dumy, to na pewno jest nim zawieszenie. Oferuje ono bardzo ograniczony komfort, ale mistrzowskie własności jezdne i niezwykłą poręczność. Rama kratownicowa zapewnia wręcz idealną sztywność i w połączeniu z równie sztywnym zawieszeniem daje całkowitą stabilność w każdych warunkach. Ponadto niska masa i mały rozstaw osi sprawiają, że motocykl jest bardzo łatwy w prowadzeniu. Kłopoty pojawiają się tylko podczas manewrów na postoju, kiedy uciążliwy staje się zbyt mały skręt. Skuteczność zubożonego o jedną tarczę przedniego układu hamulcowego początkowo budziła obawy. Jednak okazało się, że jest ona zupełnie wystarczająca. Duży wpływ na to ma seryjne zastosowanie stalowych przewodów hamulcowych, które dość znacznie zwiększają siłę hamowania.Ducati 750 Sport jest z pewnością motocyklem dla chcących szybko wstąpić w świat emocjonujących sportowych wrażeń, chociaż będą one zasługą głównie doskonałego zawieszenia o typowo sportowej charakterystyce niż osiągów, które trzeba uznać za przeciętne.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy:Nowe
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków