Zobacz także
- Audi A4 Allroad: Kombi dla aktywnych
- Audi A4 B8
- Zobacz więcej
Dokładnie rzecz ujmując, A4 Allroad – podobnie jak jego większy „brat” – to tylko wersja wyposażeniowa odmiany quattro. Jedyna techniczna różnica w stosunku do A4 z napędem 4x4 to zwiększony o 37 mm prześwit, który ma ułatwić poruszanie się po bezdrożach. Reszta pochodzi ze znanej palety A4 – od blach karoserii poczynając, na silnikach i napędzie kończąc.
Zwolennicy diesli będą mogli wybierać między 170-konnym motorem 2.0 TDI a 240-konnym 3.0 V6. Jedyna przewidziana odmiana benzynowa to 2.0 TFSI o mocy 211 koni, oferowana wyłącznie z preselekcyjną, 7-stopniową skrzynią DSG (opcja dla jednostki 3.0 TDI). Od jesieni w cenniku znajdzie się także 2.0 TDI o mocy 143 KM.
Na pierwszy ogień wybraliśmy 170-konnego diesla – mamy przekonanie graniczące z pewnością, że właśnie ta odmiana będzie w Polsce najczęściej wybierana. Wrażenia? Trzeba umiejętnie obchodzić się z pedałem gazu. Jeśli wciśniemy go zbyt delikatnie (np. podczas ruszania na wzniesieniu), silnik zadławi się i zgaśnie. Na szczęście wraz z wciśnięciem pedału sprzęgła sam się uruchomi – efekt działania seryjnego systemu Start&Stop. Dobry pomysł!
Podczas normalnej jazdy 4-cylindrowy silnik przyjemnie i równomiernie rozwija swoją moc, zapewniając lepsze niż przeciętne osiągi i umiarkowany apetyt na paliwo. W porównaniu z Q5 z identycznym silnikiem producent obiecuje oszczędność 0,3 l na każdych 100 km, co przekłada się również na mniejszą o 6 g emisję CO2/km. A4 Allroad jest też szybsze w sprincie do „setki” (o 0,6 s) i ma większą prędkość maksymalną (plus 9 km/h).
Podczas szukania miejsca parkingowego o żadnych korzyściach w porównaniu z Q5 mowy być nie może – o 9 cm dłuższe nadwozie wymaga odpowiedniej przestrzeni, za to jest aż o 16 cm niższe. We wnętrzu Allroad oferuje typową dla Audi atmosferę: szlachetne i dopracowane w szczegółach wykończenie. Poza listwami na progach (z oznaczeniem modelu) wszystko znajdziemy w cenniku podstawowego A4.
Gdyby nie troszkę twardsze zawieszenie, w ogóle można by się nie zorientować, że jedziemy Allroadem. Samochód trafi do sprzedaży w maju, wtedy też poznamy ceny. W Niemczech podstawowa wersja Audi A4 Allroad (2.0 TDI/170 KM) kosztuje od 38 950 euro.