Sprawdźmy więc, jak Allroad sprawuje się na naszych drogach i bezdrożach.Jeśli przypadkiem spotkany pojazd nie jest podniesiony do najwyższego poziomu "lift", różnice pomiędzy nim, a zwykłym kombi widoczne będą tylko dzięki listwom na dolnej krawędzi drzwi, metalowym osłonom pod zderzakiem i napisowi z tyłu. Opcjonalnie dostępne jednokolorowe wykończenie zupełnie ukryje wrażenie kontaktu z szybkim SUV-em. Wyraźniejszych różnic należy więc szukać we wnętrzu.Tradycyjnie już, jest ono przestronne, a na cześć foteli, łączących komfort z dobrym trzymaniem ciała, wygłaszaliśmy już pieśni pochwalne. Jedyny problem sprawia obsługa systemu MMI, który łączy co prawda wszystkie funkcje w jednym okrągłym pokrętle, ale w odróżnieniu od wielokrotnie już krytykowanego systemu iDrive z BMW, wykorzystuje jeszcze osiem przełaczników funkcyjnych i siedem przycisków dla poruszania sie w menu. Dobrze, że chociaż radio i klimatyzację można obsługiwać osobno... System audio odpowiada luksusowi dookoła, ale system nawigacyjny ze zmieniarką CD mógłby być bardziej dokładny. Znakomity jest tradycyjnie bagażnik ze standartową objętością 565 litrów, która po złożeniu tylnych oparć wzrasta do 1660 litrów, a przeszkadzać może tylko niska krawędź otwartej klapy. Pięciometrowe kombi ciężko już sobie wyobrazić bez asystenta parkowania. Niestety, ten, tak jak pasy mocujące w bagażniku, dostępny jest w Audi tylko za dopłatą.Pod maską mamy prawdopodobnie jeden z najlepszych, dostępnych aktualnie na rynku turbodiesli - sześciocylindrowy TDI o mocy 232 koni. Daje on o sobie co prawda znać podczas zimnego rozruchu, ale przy zwykłej jeździe pokazuje swoje główne zalety - ogromny moment obrotowy, cichą pracę i moc również przy wysokich obrotach. Swobodę jednostki ogranicza jednak automatyczna skrzynia biegów, szczególnie jej opóźnienia. W reżimie "D", wóz nastawiony jest raczej na komfort, a przeniesienie 450 Nm na hydrauliczny wybierak, nie należy również do łatwych. Dlatego by jeździć bardziej dynamicznie, należy zmieniać biegi łopatkami pod kierownicą.Zużycie paliwa, z do połowy obciążonym autem, oscyluje w granicach 9,5 l/100km, ale w mieście jest to już o litr więcej. Z "lekką" nogą można oczywiście osiągnąć lepsze wyniki, ale już pełne wykorzystywanie potencjału niesie za sobą spalanie na poziomie 15 litrów - jednak auto "lata już wtedy nisko nad ziemią"Głównym elementem różniącym Allroada od seryjnej A6 jest pneumatyczne zawieszenie z regulacją prześwitu. System obsługiwany przez MMI oferuje 5 ustawień (wcześniej 4), z których 2 przeznaczone są do jazdy w terenie. Wysokość podwozia zmienia się w zakresie 60 - 185 mm nad ziemią (wcześniej 66 - 208 mm). Nowością jest wykorzystanie aluminiowych wahaczy i ich mocowań, dzięki czemu zwiększono sztywność, a zmniejszono masy nieresorowane. Najniższe i najtwardsze ustawienie Dynamic wykorzystać można głównie na dobrych nawierzchniach, gdzie nisko położony środek ciężkości pozwala na dynamiczną jazdę bez przechyłów. Przeszkadza trochę relatywnie ciężki przód auta, ale pochwalić należy zaawansowany stały napęd na 4 koła. W jeździe miejskiej najczęściej wybieraliśmy ustawienia komfortowe, które przy prześwicie 140 mm oferuje miękkie i pochłaniające wszelkie nierówności resorowanie. Pięciometrowego kolosa trzeba też pochwalić za hamulce, które nawet w sytuacjach krytycznych potrafią skutecznie zatrzymać auto.Osobnym rozdziałem w Audi są tradycyjne ceny za wyposażenie opcjonalne. Zamówienie lakierowania jednobarwnego, uchwytów ISOFIX, tempomatu czy podgrzewania przednich foteli podnosi podstawową cenę 236 619 zł o dalszych kilka, a nawet kilkanaście tysięcy. Przy takich cenach warto brać pod uwage marki konkurencyjne.Allroad, mimo zmian stylistycznych, które "ugładziły" w porównaniu z poprzednikiem jego wizerunek, jest nadal w czołówce samochodów "kombi SUV", a biorąc pod uwagę fakt że będzie on najczęściej wykorzystywany na drogach utwardzonych, zmiany te nie ograniczają jego funkcjonalności.Plusy:elastyczność silnikaobszerne wnętrzekomfort jazdyMinusywolne reakcje automatycznej skrzyni biegówceny wyposażenia opcjonalnegoobsługa MMIWyposażenie standartowe:ABS/ASR/ESP, napęd 4x4 quattro, czołowe i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne, kierownica 4-ramienna pokryta skórą, gałka i dźwignia skrzyni biegów pokryte skórą, wspomaganie układu kierowniczego zależne od prędkości, regulacja położenia kolumny kierowniczej w dwóch płaszczyznach, system MMI basic z radiem MMI i odtwarzaczem CD (4 głośniki), komputer pokładowy, klimatyzacja automatyczna bez wyświetlacza LCD, tapicerka tkaninowa, manualna regulacja wysokości przednich foteli, podłokietnik z przodu, aplikacje dekoracyjne z aluminium, ogrzewane lusterka zewnętrzne z elektryczną regulacją w kolorze nadwozia, elektrycznie opuszczane szyby przód/tył, centralny zamek sterowany falami radiowymi, dodatkowe światła do jazdy dziennej i czujnik deszczu, reflektory przeciwmgielne, układ mycia reflektorów, ogrzewane dysze spryskiwaczy, immobiliser, obręcze ze stopu metali lekkich 8J x 17 z oponami 225/55 R 17Wnętrze, obsługaJakość montażu10Jakość foteli (długość siedziska, podparcie boczne)9Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność8Miejsce na tylnych fotelach - nogi9Miejsce na tylnych fotelach - głowa8Schowki8Wrażenia z obsługi9Widok do przodu8Widok do tyłu6Silnik, skrzynia biegów**Kultura pracy9Ciąg przy niskich obrotach8Moc przy wysokich obrotach9Głośność przy niskich obrotach8Głośność przy wysokich obrotach8Spalania7Zestopniowanie skrzyni biegów9Podwozie, hamulceWłaściwości jezdne w normalnym ruchu9Właściwości jezdne ekstremalne9Przenoszenie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)8Przenoszenie napędu na jezdnię10Wydajność hamulców9BagażnikWielkość9Możliwości załadunku, wielkość otworu9Regularność9Cena/wartość użytkowaCena/wartość użytkowa7Podsumowanie ogólnePodsumowanie ogólne - średnia8,48SilnikTyp silnikaturbodieselturbodieselCylindry/zawory6/4Pojemność skokowa (cm3)2967Moc maksymalna (KM/ obr/min)171 / 4000Maksymalny moment obrotowy (Nm/ Obr/min)450 / 1750 - 3250OsiągiPrędkość maksymalna (km/h)230Przyspieszenie 0-100 km/h7.8Spalanie - miasto/trasa/kombinowane11.8 / 7 / 8.8Rozmiary i masyBagażnik - podstawowy/złożone oparcia565 / 1660Pojemność zbiornika paliwa80Masa podstawowa/ nośność1880 / 630Rozmiar opon225/55 R17Rozmiary według wykresu - zewnętrznea) długość (mm)4934b) szerokość (mm)1862c) wysokość (mm)1444d) rozstaw osi (mm)2833e) rozstaw kół przód (mm)1596f) rozstaw kół tył (mm)1587Rozmiary według wykresu - wewnętrzneg) przestrzeń wzdłużna z przodu min/max (mm)860 / 1090h) przestrzeń wzdłużna z tyłu min/max (mm)590 / 990i) wysokość nad fotelem - przód (mm)990j) wysokość nad fotelem - tył (mm)980k) szerokość z przodu (mm)1450l) szerokość z tyłu (mm)1420długość siedziska z przodu (mm)520długość siedziska z tyłu (mm)510wysokość oparcia z przodu (mm)590wysokość oparcia z tyłu (mm)570miejsce z tyłu pod przednim fotelemtak