• A6 nadal zachwyca jakością i sposobem wykończenia
  • układ jezdny nowego modelu dostarcza więcej informacji niż w poprzedniku
  • denerwują szortska praca silnika i ospały w reakcjach Tiptronic

Wzorowa jakość materiałów, intuicyjna obsługa kokpitu, innowacyjne systemy komfortu i bezpieczeństwa, funkcjonalne wnętrze, a do tego wygodne podróżowanie i precyzyjne prowadzenie – te cechy idealnie pasują do poprzednich generacji Audi A6. Wobec najnowszej – zadebiutowała w połowie 2018 roku – mamy więc jeszcze większe oczekiwania. Czy zostały spełnione, dowiemy się, testując sedana z wysokoprężnym silnikiem V6 o mocy 286 KM, który przekazuje moment obrotowy na obie osie za pośrednictwem skrzyni Tiptronic. 

Audi A6 – ospała skrzynia Tiptronic

Ta klasyczna hydrokinetyczna przekładnia automatyczna jest wykorzystywana głównie w silnikach z wysokim momentem obrotowym (w innych jednostkach Audi częściej stosuje dwusprzęgłową przekładnię DSG). Ten podzespół w naszym mniemaniu okazał się najsłabszym elementem testowanego auta. Między naciśnięciem pedału gazu a momentem ruszenia następowała duża zwłoka. Gdy już minęła, samochód dosłownie wystrzeliwał jak z procy. Nadmienimy, że nie pomagało majstrowanie w ustawieniach skrzyni i silnika w trybie Individual. 

Audi A6 – 50 TDI świetne osiągi, ale za głośny

Wada Tiptronica psuła nam dobry obraz mocnego napędu A6, ale nie ona jedna. Zaskoczył nas także dźwięk 3-litrowego V6 – dość głośny i szorstki. Silnik kulturą pracy zupełnie nie przystawał do klasy samochodu. Poza tymi dwiema wadami kierowca A6 50 TDI może liczyć na znakomite osiągi, umiarkowane spalanie (7,6 l/100 km – o 31 proc. więcej niż obiecuje producent) i doskonałą trakcję. Nad bezpieczeństwem jazdy w A6 czuwa cały zastęp elektronicznych stróżów, w tym: system unikania kolizji, asystenci zmiany pasa ruchu i skrzyżowań, adaptacyjny tempomat z funkcją hamowania czy czujnik ruchu poprzecznego podczas cofania. 

Audi A6 – lepsze prowadzenie, wyższy komfort

W kwestii nowinek A6 nie zawodzi, podobnie zresztą jak pod względem prowadzenia. Układ kierowniczy nie jest już tak mocno wspomagany, jak w poprzedniku, dzięki czemu kierowca lepiej wie, co aktualnie dzieje się z przednimi kołami. Zawieszenie nowego modelu gwarantuje jeszcze lepsze prowadzenie i wyższy komfort. Także hamulce są wyraźnie skuteczniejsze niż w poprzedniku.

Audi A6 – przestronne wnętrze z mniej przyjazną obsługą

We wnętrzu Audi A6 nadal zachwycają nas: materiały o wysokiej jakości, wygodna tylna kanapa oraz pojemny, 530-litrowy bagażnik. Mniej polubiliśmy nowy system obsługi, składający się z aż trzech ekranów. O ile nie mamy zastrzeżeń do wirtualnych zegarów, o tyle brak przycisków przypisanych do poszczególnych funkcji, w tym m.in. do ustawień klimatyzacji, uważamy za rozwiązanie psujące ergonomię obsługi i estetykę, gdyż ekran klimy po kilku dniach użytkowania szpeciły tłuste odciski.

Audi A6 – moim zdaniem

Cyfryzacja w teorii ma upraszczać (i potaniać) obsługę. Coraz częściej jednak zauważamy, że nie zawsze tak się dzieje, czego przykładem jest nowe A6. Na szczęście nadal to najprzestronniejszy samochód w swojej klasie, zapewniający znakomite prowadzenie.

Audi A6 – to nam się podoba

Świetne osiągi, wzorowe prowadzenie, wysoka jakość wykończenia, przestronne i funkcjonalne wnętrze.

Audi A6 – to nam się nie podoba 

Opóźnienie podczas ruszania, głośna praca diesla pod obciążeniem, mniej intuicyjna obsługa w stosunku do poprzednika. 

Wyniki testu

0-50 km/h 2,4 s
0-100 km/h 5,5 s
0-130/0-160 km/h 8,7/13,3 s
60-100 km/h 3,0 s (aut.)
80-120 km/h 3,7 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2035/440 kg
Rozdział masy (przód/tył) 44/56 proc.
Śr. zawracania (prawo/lewo) 11,3/11,4 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 34,1 m
Hamow. ze 100 km/h gorące 34,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 66 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 7,6 l/100 km
Zasięg 825 km

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory turbodiesel/V6/24
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 2967
Moc maks. (KM/obr./min) 286/3500
Maks. mom. (Nm/obr./min) 620/2250
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 5,5/250
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 5,8/150
Skrzynia biegów/napęd aut. 8/na cztery koła
Marka i model opon test. auta Michelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon test. auta 255/40 R 20
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) 530/63

Wyposażenie

Wersja 50 TDI quattro Sport
6 airbagów/LED-y/LED matryc. S/S/9520 zł
System multim./nawigacja S/16 120 zł
Kamera cofania, kluczyk komf. 15 890 zł (pakiet)
Head-up/nagłoś. Bang & Olufsen 6800/31 320 zł
Tempomat/pakiet skórzany S/6750 zł
Rozpoznawanie znaków drog. 970,00 zł
Adaptacyjne amortyzatory 5 490,00 zł
Ogrzew. foteli, klima 4-stref. 15 890 zł (pakiet)
Asyst.: skrzyż., zmiany pasa, ruchu poprzecz., kamera 360° 5 090,00 zł

Gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 306 300,00 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata (90 tys. km)/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata
Cena testowanego auta 433 810 zł