- A6 nadal zachwyca jakością i sposobem wykończenia
- układ jezdny nowego modelu dostarcza więcej informacji niż w poprzedniku
- denerwują szortska praca silnika i ospały w reakcjach Tiptronic
Wzorowa jakość materiałów, intuicyjna obsługa kokpitu, innowacyjne systemy komfortu i bezpieczeństwa, funkcjonalne wnętrze, a do tego wygodne podróżowanie i precyzyjne prowadzenie – te cechy idealnie pasują do poprzednich generacji Audi A6. Wobec najnowszej – zadebiutowała w połowie 2018 roku – mamy więc jeszcze większe oczekiwania. Czy zostały spełnione, dowiemy się, testując sedana z wysokoprężnym silnikiem V6 o mocy 286 KM, który przekazuje moment obrotowy na obie osie za pośrednictwem skrzyni Tiptronic.
Audi A6 – ospała skrzynia Tiptronic
Ta klasyczna hydrokinetyczna przekładnia automatyczna jest wykorzystywana głównie w silnikach z wysokim momentem obrotowym (w innych jednostkach Audi częściej stosuje dwusprzęgłową przekładnię DSG). Ten podzespół w naszym mniemaniu okazał się najsłabszym elementem testowanego auta. Między naciśnięciem pedału gazu a momentem ruszenia następowała duża zwłoka. Gdy już minęła, samochód dosłownie wystrzeliwał jak z procy. Nadmienimy, że nie pomagało majstrowanie w ustawieniach skrzyni i silnika w trybie Individual.
Audi A6 – 50 TDI świetne osiągi, ale za głośny
Wada Tiptronica psuła nam dobry obraz mocnego napędu A6, ale nie ona jedna. Zaskoczył nas także dźwięk 3-litrowego V6 – dość głośny i szorstki. Silnik kulturą pracy zupełnie nie przystawał do klasy samochodu. Poza tymi dwiema wadami kierowca A6 50 TDI może liczyć na znakomite osiągi, umiarkowane spalanie (7,6 l/100 km – o 31 proc. więcej niż obiecuje producent) i doskonałą trakcję. Nad bezpieczeństwem jazdy w A6 czuwa cały zastęp elektronicznych stróżów, w tym: system unikania kolizji, asystenci zmiany pasa ruchu i skrzyżowań, adaptacyjny tempomat z funkcją hamowania czy czujnik ruchu poprzecznego podczas cofania.
Audi A6 – lepsze prowadzenie, wyższy komfort
W kwestii nowinek A6 nie zawodzi, podobnie zresztą jak pod względem prowadzenia. Układ kierowniczy nie jest już tak mocno wspomagany, jak w poprzedniku, dzięki czemu kierowca lepiej wie, co aktualnie dzieje się z przednimi kołami. Zawieszenie nowego modelu gwarantuje jeszcze lepsze prowadzenie i wyższy komfort. Także hamulce są wyraźnie skuteczniejsze niż w poprzedniku.
Audi A6 – przestronne wnętrze z mniej przyjazną obsługą
We wnętrzu Audi A6 nadal zachwycają nas: materiały o wysokiej jakości, wygodna tylna kanapa oraz pojemny, 530-litrowy bagażnik. Mniej polubiliśmy nowy system obsługi, składający się z aż trzech ekranów. O ile nie mamy zastrzeżeń do wirtualnych zegarów, o tyle brak przycisków przypisanych do poszczególnych funkcji, w tym m.in. do ustawień klimatyzacji, uważamy za rozwiązanie psujące ergonomię obsługi i estetykę, gdyż ekran klimy po kilku dniach użytkowania szpeciły tłuste odciski.
Audi A6 – moim zdaniem
Cyfryzacja w teorii ma upraszczać (i potaniać) obsługę. Coraz częściej jednak zauważamy, że nie zawsze tak się dzieje, czego przykładem jest nowe A6. Na szczęście nadal to najprzestronniejszy samochód w swojej klasie, zapewniający znakomite prowadzenie.
Audi A6 – to nam się podoba
Świetne osiągi, wzorowe prowadzenie, wysoka jakość wykończenia, przestronne i funkcjonalne wnętrze.
Audi A6 – to nam się nie podoba
Opóźnienie podczas ruszania, głośna praca diesla pod obciążeniem, mniej intuicyjna obsługa w stosunku do poprzednika.
Wyniki testu
0-50 km/h | 2,4 s |
0-100 km/h | 5,5 s |
0-130/0-160 km/h | 8,7/13,3 s |
60-100 km/h | 3,0 s (aut.) |
80-120 km/h | 3,7 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 2035/440 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 44/56 proc. |
Śr. zawracania (prawo/lewo) | 11,3/11,4 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 34,1 m |
Hamow. ze 100 km/h gorące | 34,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 66 dB (A) |
Spalanie testowe (ON) | 7,6 l/100 km |
Zasięg | 825 km |
Dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbodiesel/V6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 2967 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 286/3500 |
Maks. mom. (Nm/obr./min) | 620/2250 |
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) | 5,5/250 |
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 5,8/150 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/na cztery koła |
Marka i model opon test. auta | Michelin Pilot Sport 4 |
Rozmiar opon test. auta | 255/40 R 20 |
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) | 530/63 |
Wyposażenie
Wersja | 50 TDI quattro Sport |
6 airbagów/LED-y/LED matryc. | S/S/9520 zł |
System multim./nawigacja | S/16 120 zł |
Kamera cofania, kluczyk komf. | 15 890 zł (pakiet) |
Head-up/nagłoś. Bang & Olufsen | 6800/31 320 zł |
Tempomat/pakiet skórzany | S/6750 zł |
Rozpoznawanie znaków drog. | 970,00 zł |
Adaptacyjne amortyzatory | 5 490,00 zł |
Ogrzew. foteli, klima 4-stref. | 15 890 zł (pakiet) |
Asyst.: skrzyż., zmiany pasa, ruchu poprzecz., kamera 360° | 5 090,00 zł |
Gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 306 300,00 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 3 lata (90 tys. km)/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata |
Cena testowanego auta | 433 810 zł |