Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Audi A6 Limousine Sport 50 TDI quattro – gdzie się podziała ta perfekcja?

Audi A6 Limousine Sport 50 TDI quattro – gdzie się podziała ta perfekcja?

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

A6 przez lata było wzorem do naśladowania. Najnowsza jego odmiana zaskakuje zaawansowaniem technicznym, ale odnieśliśmy wrażenie, że w wersji 50 TDI nie jest tak doskonała, jak poprzednicy. Z testu dowiecie się dlaczego.

Audi A6 Limousine 50 TDI Quattro
Zobacz galerię (12)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Audi A6 Limousine 50 TDI Quattro
  • A6 nadal zachwyca jakością i sposobem wykończenia
  • układ jezdny nowego modelu dostarcza więcej informacji niż w poprzedniku
  • denerwują szortska praca silnika i ospały w reakcjach Tiptronic

Wzorowa jakość materiałów, intuicyjna obsługa kokpitu, innowacyjne systemy komfortu i bezpieczeństwa, funkcjonalne wnętrze, a do tego wygodne podróżowanie i precyzyjne prowadzenie – te cechy idealnie pasują do poprzednich generacji Audi A6. Wobec najnowszej – zadebiutowała w połowie 2018 roku – mamy więc jeszcze większe oczekiwania. Czy zostały spełnione, dowiemy się, testując sedana z wysokoprężnym silnikiem V6 o mocy 286 KM, który przekazuje moment obrotowy na obie osie za pośrednictwem skrzyni Tiptronic. 

Audi A6 – ospała skrzynia Tiptronic

Ta klasyczna hydrokinetyczna przekładnia automatyczna jest wykorzystywana głównie w silnikach z wysokim momentem obrotowym (w innych jednostkach Audi częściej stosuje dwusprzęgłową przekładnię DSG). Ten podzespół w naszym mniemaniu okazał się najsłabszym elementem testowanego auta. Między naciśnięciem pedału gazu a momentem ruszenia następowała duża zwłoka. Gdy już minęła, samochód dosłownie wystrzeliwał jak z procy. Nadmienimy, że nie pomagało majstrowanie w ustawieniach skrzyni i silnika w trybie Individual. 

Audi A6 – 50 TDI świetne osiągi, ale za głośny

Wada Tiptronica psuła nam dobry obraz mocnego napędu A6, ale nie ona jedna. Zaskoczył nas także dźwięk 3-litrowego V6 – dość głośny i szorstki. Silnik kulturą pracy zupełnie nie przystawał do klasy samochodu. Poza tymi dwiema wadami kierowca A6 50 TDI może liczyć na znakomite osiągi, umiarkowane spalanie (7,6 l/100 km – o 31 proc. więcej niż obiecuje producent) i doskonałą trakcję. Nad bezpieczeństwem jazdy w A6 czuwa cały zastęp elektronicznych stróżów, w tym: system unikania kolizji, asystenci zmiany pasa ruchu i skrzyżowań, adaptacyjny tempomat z funkcją hamowania czy czujnik ruchu poprzecznego podczas cofania. 

Audi A6 – lepsze prowadzenie, wyższy komfort

W kwestii nowinek A6 nie zawodzi, podobnie zresztą jak pod względem prowadzenia. Układ kierowniczy nie jest już tak mocno wspomagany, jak w poprzedniku, dzięki czemu kierowca lepiej wie, co aktualnie dzieje się z przednimi kołami. Zawieszenie nowego modelu gwarantuje jeszcze lepsze prowadzenie i wyższy komfort. Także hamulce są wyraźnie skuteczniejsze niż w poprzedniku.

Audi A6 – przestronne wnętrze z mniej przyjazną obsługą

We wnętrzu Audi A6 nadal zachwycają nas: materiały o wysokiej jakości, wygodna tylna kanapa oraz pojemny, 530-litrowy bagażnik. Mniej polubiliśmy nowy system obsługi, składający się z aż trzech ekranów. O ile nie mamy zastrzeżeń do wirtualnych zegarów, o tyle brak przycisków przypisanych do poszczególnych funkcji, w tym m.in. do ustawień klimatyzacji, uważamy za rozwiązanie psujące ergonomię obsługi i estetykę, gdyż ekran klimy po kilku dniach użytkowania szpeciły tłuste odciski.

Audi A6 – moim zdaniem

Cyfryzacja w teorii ma upraszczać (i potaniać) obsługę. Coraz częściej jednak zauważamy, że nie zawsze tak się dzieje, czego przykładem jest nowe A6. Na szczęście nadal to najprzestronniejszy samochód w swojej klasie, zapewniający znakomite prowadzenie.

Audi A6 – to nam się podoba

Świetne osiągi, wzorowe prowadzenie, wysoka jakość wykończenia, przestronne i funkcjonalne wnętrze.

Audi A6 – to nam się nie podoba 

Opóźnienie podczas ruszania, głośna praca diesla pod obciążeniem, mniej intuicyjna obsługa w stosunku do poprzednika. 

Wyniki testu

0-50 km/h2,4 s
0-100 km/h5,5 s
0-130/0-160 km/h8,7/13,3 s
60-100 km/h3,0 s (aut.)
80-120 km/h3,7 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność2035/440 kg
Rozdział masy (przód/tył)44/56 proc.
Śr. zawracania (prawo/lewo)11,3/11,4 m
Hamow. ze 100 km/h zimne34,1 m
Hamow. ze 100 km/h gorące34,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)
przy 100 km/h64 dB (A)
przy 130 km/h66 dB (A)
Spalanie testowe (ON)7,6 l/100 km
Zasięg825 km

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zaworyturbodiesel/V6/24
Ustawienie silnikawzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząducommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)2967
Moc maks. (KM/obr./min)286/3500
Maks. mom. (Nm/obr./min)620/2250
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h)5,5/250
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km)5,8/150
Skrzynia biegów/napędaut. 8/na cztery koła
Marka i model opon test. autaMichelin Pilot Sport 4
Rozmiar opon test. auta 255/40 R 20
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l)530/63

Wyposażenie

Wersja50 TDI quattro Sport
6 airbagów/LED-y/LED matryc.S/S/9520 zł
System multim./nawigacjaS/16 120 zł
Kamera cofania, kluczyk komf.15 890 zł (pakiet)
Head-up/nagłoś. Bang & Olufsen6800/31 320 zł
Tempomat/pakiet skórzanyS/6750 zł
Rozpoznawanie znaków drog.970,00 zł
Adaptacyjne amortyzatory5 490,00 zł
Ogrzew. foteli, klima 4-stref.15 890 zł (pakiet)
Asyst.: skrzyż., zmiany pasa, ruchu poprzecz., kamera 360°5 090,00 zł

Gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 306 300,00 zł
Gwarancja mech./perforacyjna3 lata (90 tys. km)/12 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub 2 lata
Cena testowanego auta433 810 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków