Pojazdy, mimo zbliżonych wymiarów nadwozia (długość Audi to 428 cm, a BMW - 423 cm), prezentują całkowicie odmienną koncepcję "samochodu rodzinnego". Projekt Audi to samochód oferujący sportowe cechy i atletyczną sylwetkę wersji 3-drzwiowej, ale dzięki wydłużeniu karoserii o 83 mm, zapewniający większą przestrzeń wnętrza. Przewagą nad konkurentem BMW jest większy o prawie 10% bagażnik

Stawiające pierwsze kroki w tej klasie firma BMW, zaoferowała natomiast pięciodrzwiową limuzynę o większym rozstawie osi (rozstaw osi BMW to 266 cm, podczas gdy Audi ma 258) i identycznym -jak w większych modelach firmy- systemie napędu. Oryginalna jest także bryła nadwozia: sportowy pas przedni, dynamiczny profil boczny z opadającym dachem i szeroki tył, przypominają styl jaki kilka lat temu oferowano w BMW Z3 Coupe. Pomimo sportowego stylu karoserii nie można jednak oprzeć się wrażeniu, że w BMW przesadzono z przetłoczenia na błotnikach i poszyciach drzwi.

Jak przystało na limuzynę która ma spełnić wymagania rodziny odnośnie oszczędnego zużycia paliwa, a przy tym nie zmieniać sportowego image Audi i BMW, w obu samochodach zaoferowano doskonałe silniki diesla. Wprawdzie w ofercie każdego producenta jest kilka silników wysokoprężnych, jednak do porównań przyjęto wersje topowe, pozwalające na największe osiągi.

W A3 zastosowano najbardziej dynamiczny silnik czterocylindrowy jaki kiedykolwiek oferowano w Audi. Rozwija on moc 140 KM i moment obrotowy 320 Nm. Z jednostką taką Sportback potrzebuje tylko 9,2 sekundy do osiągnięcia prędkości 100 km/h, a jego prędkość maksymalna to 207 km/h.

Wysokoprężna jednostka napędowa BMW 120d jest przykładem najnowszych osiągnięć techniki budowy silników. Czterocylindrowy motor o pojemności 1995 cm3 rozwija moc 163 KM i osiąga maksymalny moment obrotowy 340 Nm. Pojazd wyposażony w tę jednostkę przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,9 sek., a granica prędkości wynosi 220 km/h.

Co wybrać?

Audi A3 Sportback z silnikiem 2,0 TDI oferowany jest w trzech wersjach wyposażenia: standardowa wersja Attraction w cenie 110 000 zł, sportowa wersja Ambition cena 116 000 zł (posiada m.in. sportową kierownicę, fotele i zawieszenie), oraz ekskluzywna wersja Ambiente 119 000 zł. Wszystkie modele w standardzie mają m.in. klimatyzację i radio CD, ale system ESP jest opcją kosztującą 2500 zł.

W przypadku BMW nie zdecydowano się na tworzenie wersji wyposażeniowych. Samochód jest sprzedawany jako BWM 120d za 114 000 zł, a wszelkie dodatki są zależne tylko od inwencji (i zamożności) kupującego. Jednakże pojazd ma dość bogate wyposażenie standardowe. Tak jak w Audi klimatyzacja i CD są montowane seryjnie (klimatyzacja jest w oferowanym w standardzie tzw. pakiecie polskim), a plusem -w porównaniu z Audi- jest standardowo oferowany układ stabilizacji trakcji, w BMW oznaczony jako DSC. Minusem BMW jest jednak fakt, iż za oferowane w Audi Ambition i Audi Ambiente felgi ze stopów lekkich, w BMW należy dopłacić 3000 zł (można także zakupić pakiet dynamic, który obejmuje sportową kierownicę, zawieszenia, siedzenia i felgi za 6000 zł.).

Tak więc na podobną kwotę ok. 120 000 zł oferowane są "sportowe diesle" Audi i BMW. Różnica dotyczy jednak rodzaju napędu (oś przednia, lub tylna), mocy uzyskiwanej przez obydwa samochody (140 KM lub 163 KM) i ... wizerunku marki.

Samochodów tych nie kupują bowiem ludzie poszukujący rodzinnego kompakta. Kwotę 120 000 zł wydają tylko osoby majętne i przeświadczone, że właśnie ten pojazd jest idealnym wyborem, mającym usatysfakcjonować właściciela i "przyćmić" pojazdy sąsiadów.