Radość z jazdy jest naturalnym dodatkiem w standardzie taj marki, a znakomicie upakowane pod maską "użytkowej" trojki ponad 250 koni, przygotowano, by spełniać sny. Każdego dnia, niezależnie od tego czy jedziecie do pracy czy za rozrywką.Szybkie kombi? Dziś to już oczywisteWyznacznikiem prestiżu już dawno nie jest klasyczna trzybryłowa karoseria. Klienci BMW są ludźmi aktywnie spędzającymi czas wolny, należy im więc zaproponować coś bardziej przestronnego i "elastycznego". Jeśli nie chcą oni na dodatek niczego, czym wjadą w lekki teren, pozostaje dla nich tylko kombi. Popularność tego typu nadwozia rośnie już od lat. BMW jest jednym z pionierów, którzy wprowadzili do produkcji małe lifestylowe kombi. Do dziś przecież model BMW 3 (E30) z końca lat osiemdziesiątych wielu uważa za szczyt elegancji tamtych czasów. Aktualny trójkowy model przetestowaliśmy w wersji 330i Touring, która stanowi szczyt oferty trójkowych kombi.6 cylindrów x 6 biegów = 330iPodczas gdy wśród trójek brak rzeczywistego sportowego auta, cywilna 330-stka wydawać się może wilkiem w owczej skórze. Standardowy model nie jest nawet w połowie tak drapieżny, jak ten, który przyszło nam testować. Wygląd odpowiadający osiągom został osiągnięty przy pomocy sportowego pakietu M. Oczywiście sportowe osiągi otrzymuje się i bez rzucania się w oczy. To kombi może spokojnie stawać w szranki z podstawowym modelem Porsche Boxter. Przyspieszenie do setki BMW osiąga w 6,4 sekundy (o 0,2 s. wolniej niż Porsche), a prędkość maksymalną 250 km/h ustala dopiero ogranicznik. W naszym przypadku wybór sześciobiegowej, automatycznej skrzyni biegów ograniczył sportowy charakter i przyspieszenie - 6,8 do setki. Oczywiście automat był wygodniejszy w miejskich korkach.Start silnika za pomocą przycisku na desce rozdzielczej jest dopiero wstępem do jego aksamitnej charakterystyki przy niskich i średnich obrotach. Parametry budzą respekt już na papierze - 258 koni przy 6600 obr./min, a mało kto potrafi osiągnąć w silniku wolnossącym moment obrotowy 300 Nm w zakresie 2500 - 4000 obr./min. Po dodaniu gazu budzi się stado koni gotowych do sprintu jak na ostatniej prostej. I niezależne jest to od tego, czy suniecie powoli z tysiącem obrotów na obrotomierzu czy pędzicie z prędkością, za którą grozi utrata prawa jazdy. Magnezowa jednostka z ochotą udaje się w okolice 7 tys. obrotów, wydając przy tym potężny, ale miły dla ucha dźwięk. Wzorowa elastyczność silnika znakomicie licuje z oczekiwaniami, które moglibyśmy mieć w związku z tym samochodem. Przy spokojnej jeździe, gdy nie mamy ochoty na akompaniament wysokowydajnego agregatu, silnik pełni rolę prawdziwego salonowca. Przy pełnym obciążeniu i szybkim wciśnięciu pedału gazu, dochodzi do szybkiej redukcji sześciostopniowego automatu, a silnik swym barytonem pokazuje, kto z pośród jednostek w tej klasie pojemności jest najbardziej dopracowany. Dźwięk ten prawdopodobnie będzie się podobał, a możliwe, że stanie się relatywnie bezpiecznym narkotykiem.Doskonała konstrukcja silnika nie oznacza tylko upojnej akceleracji i kulturalnej pracy. Ważnym punktem odniesienia jest w tej klasie również spalanie. Centrum rozwojowe BMW respektuje to i często poprawia to, co już jest dobre. Jeśli weźmiemy pod uwagę nadzwyczajne osiągi auta, średnie zużycie paliwa na poziomie 9,3 l (z automatyczną przekładnią) wydawać się może znakomitym wynikiem. Oczywiście chodzi o fabryczne dane, ale proszę wierzyć, że nie są one utopią. Na dwustukilometrowym odcinku autostrady osiągnęliśmy spalanie na poziomie 8,5 l/100km. Średnia z całego testu wyniosła około 10 litrów 95-oktanowej benzyny. By osiągi były maksymalne, a spalanie niższe, producent zaleca używanie paliwa E98.Maksimum wrażeń bez maksymalnych prędkościJazda powyżej dozwolonych prędkości jest wyczynem cokolwiek ryzykownym, czy to z powodu bezpieczeństwa ruchu drogowego, czy z powodu ewentualnych mandatów. Po co więc BMW, które pojedzie i 250 km/h? Powodów jest co najmniej kilka. Amerykanie zaczęliby opowiadać o znakomitym przyspieszeniu spod świateł i elastyczności silnika przy niskich prędkościach obrotowych na długich prostych. Europejczycy zwróciliby uwagę na jazdę po krętych drogach i bezpośrednie reakcje na poczynania kierowcy. W skrócie kierowcy na starym kontynencie chcą mieć auto ciągle pod kontrolą, czym można też wytłumaczyć popularność manualnych skrzyń biegów. Być właścicielem BMW 3 znaczy mieć czytelną informację o wszystkim, co się z pojazdem dzieje. Czuły układ kierowniczy, na który nie są przenoszone żadne siły napędowe, był dodatkowo w samochodzie testowym uzupełniony o system zmiany stopnia przełożenia. I chociaż o gustach się nie dyskutuje, nam się to rozwiązanie podobało. Tam gdzie wystarczyło zmienić tor jazdy o mały kąt, działo się to dokładnie w oczekiwany sposób.Z żalem żegnaliśmy obciągniętą skórą, multifunkcyjną kierownicę, mającą duży wkład w pozytywne odczucia z obsługi wozu. Identycznych wrażeń dostarczały znakomicie wyprofilowane fotele obite alcantarą. Wydajne hamulce, tak jak wysoka jakość wykończenia wnętrza, są w BMW rzeczą oczywistą. Jazda z usportowionym zawieszeniem na 18" kołach, jest jednak wyzwaniem dla kierowcy, szczególnie na naszych drogach. Oczekiwania dotyczące komfortu nie mogą być na nierównych odcinkach szczególnie wyśrubowane. Liczyć się trzeba też z wyższym spalaniem.Szybka KOMBInacjaRóżnica siedmiu tysięcy złotych między sedanem a kombi jest, biorąc pod uwagę ceny elementów opcjonalnych, niewielka. Dodatkowo zyskujemy nie tyle przestrzeń bagażową, co elastyczność i funkcjonalność, którą oferuje ta wersja nadwoziowa. Spojrzenie na otwarty bagażnik przypomina spojrzenie na kombi o klasę mniejsze i na największe hatchbacki dostępne na rynku. Rozczarowanie? Nie, przecież touring oznacza nie przeprowadzanie się tylko podróżowanie. Celem tego kombi nie jest przewożenie towarów tylko podróżujących, przewożących czasem coś większego.Plusy:Znakomite zawieszenieDynamiczne i funkcjonalne nadwozieBezbłędna ergonomiaMocny i elastyczny silnik z dobrym spalaniemSztywna konstrukcjaPrecyzyjny układ kierowniczyWydajne hamulceMinusy:Mały bagażnikSłabe wyposażenie standardowe biorąc pod uwagę cenęWysokie ceny wyposażenia opcjonalnego.Cena podstawowa BMW 330i Touring: 189 700 zł.Wyposażenie standardowe:ABS, ASC + T (kontrola poślizgu kół tylnych), CBS (kontrola ciśnienia płynu hamulcowego), DSC III, DTC, 6 airbagów, światła przeciwmgłowe i podgrzewane spryskiwacze, immobilizer, centralny zamek z pilotem, regulacja pionowa fotela kierowcy i pasażera, wspomaganie i dwupłaszczyznowa regulacja kierownicy, elektryczne sterowane okna i lusterka, klimatyzacja z mikrofiltrem, dwustopniowe światła hamulców, kontrola ciśnienia w kołach, start silnika za pomocą guzika, radio Business z CD, 18" koła ze stopów lekkich.Wnętrze, obsługaJakość montażu10Jakość foteli (długość siedziska, podparcie boczne)9Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność9Miejsce na tylnych fotelach - nogi8Miejsce na tylnych fotelach - głowa9Schowki8Wrażenia z obsługi10Widok do przodu9Widok do tyłu7Silnik, skrzynia biegów**Kultura pracy9Ciąg przy niskich obrotach10Moc przy wysokich obrotach10Głośność przy niskich obrotach10Głośność przy wysokich obrotach9Spalania8Zestopniowanie skrzyni biegów8Podwozie, hamulceWłaściwości jezdne w normalnym ruchu8Właściwości jezdne ekstremalne10Przenoszenie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)8Przenoszenie napędu na jezdnię10Wydajność hamulców10BagażnikWielkość7Możliwości załadunku, wielkość otworu7Regularność8Cena/wartość użytkowaCena/wartość użytkowa7Podsumowanie ogólnePodsumowanie ogólne - średnia8,72Dane techniczneSilnikTyp silnikabenzynowyCylindry/zawory6/4Pojemność skokowa (cm3)2996Moc maksymalna (KM/ obr/min)190/6600Maksymalny moment obrotowy (Nm/ Obr/min)300/2500-4000OsiągiPrędkość maksymalna (km/h)250Przyspieszenie 0-100 km/h76,8Spalanie - miasto/trasa/kombinowane13,7/7/9,3Rozmiary i masyBagażnik - podstawowy/złożone oparcia (l.)460/1385Pojemność zbiornika paliwa (l.)63Masa podstawowa/ nośność1630/540Rozmiar opon225/45 R17Rozmiary według wykresu - zewnętrznea) długość (mm)4520b) szerokość (mm)1817c) wysokość (mm)1450d) rozstaw osi (mm)2760e) rozstaw kół przód (mm)1500f) rozstaw kół tył (mm)1513Rozmiary według wykresu - wewnętrzneg) przestrzeń wzdłużna z przodu min/max (mm)950/1160h) przestrzeń wzdłużna z tyłu min/max (mm)580/830i) wysokość nad fotelem - przód (mm)940j) wysokość nad fotelem - tył (mm)890k) szerokość z przodu (mm)1490l) szerokość z tyłu (mm)1470długość siedziska z przodu (mm)490długość siedziska z tyłu (mm)470wysokość oparcia z przodu (mm)620wysokość oparcia z tyłu (mm)660miejsce z tyłu pod przednim fotelemtak