Nowy model to nie tylko zmiana pokoleniowa, lecz także jakościowa i technologiczna. BMW twierdzi nawet, że żaden jego roadster w liczącej 75 lat historii produkcji tego typu aut nie mógł pochwalić się taką liczbą innowacji.Co zatem nowego znajdziemy w drugim wcieleniu Z4? Zmiany widoczne na pierwszy rzut oka to przede wszystkim stylistyka. Uwagę zwraca pokrywa silnika nachodząca na nadkola, większy w porównaniu z poprzednikiem chromowany grill i smukły tył z diodowymi światłami. Od pierwszej generacji auto jest o 148 mm dłuższe i 9 mm szersze. Ma jednak taki sam rozstaw osi. Po raz pierwszy zastosowano w modelu dwuczęściowy, elektrycznie sterowany i składany sztywny dach z aluminium, który składa się lub rozkłada w ciągu 20 s przy pomocy elektrohydraulicznych siłowników. Po złożeniu cała konstrukcja ma kompaktowe wymiary i chowa się pod klapą bagażnika bez szkody dla proporcji stylistycznych tylnej części auta. Bagażnik jest większy niż u poprzednika i w zależności od ustawienia dachu zmieści od 180 do 310 l. Po raz pierwszy za siedzeniami kierowcy i pasażera wygospodarowano też miejsce na niewielkie (15,5 l) schowki.Do wyposażenia wpływającego na komfort użytkowania trafił również po raz pierwszy system obsługi iDrive z pokrętłem sterującym w konsoli środkowej, programowanymi przyciskami, systemem audio i nawigacji oraz wysuwanym z deski rozdzielczej, kolorowym, 8,8-calowym monitorem. Opcjonalnie dostępny będzie system Proffesional Multimedia Navigation z dyskiem twardym o pojemności 12 GB i bezprzewodowym dostępem do internetu.Z4 ma ponadto najnowszy układ stabilizacji toru jazdy DSC oraz kontroli dynamiki jazdy (Drive Dynamic Control), który pozwala kierowcy na: wybór jednego z trzech trybów pracy. Układ DDC wpływa na: charakterystykę sterowania silnika, reakcje na wciśnięcie pedału gazu, progi zadziałania układu stabilizacji toru jazdy, siłę wspomagania układu kierowniczego, a także dynamikę zmiany biegów w wersjach ze skrzynią automatyczną. Oferowane opcjonalnie adaptacyjne zawieszenie typu M ma również elektronicznie sterowany układ kontroli amortyzacji dopasowujący sztywność amortyzatorów do stylu jazdy (np. podczas szybkiego poruszania się po autostradzie zmniejsza automatycznie prześwit o 10 mm).W ramach programu EfficientDynamics w modelu zastosowano najnowsze technologie mające wpływ na poprawę osiągów przy jednoczesnym ograniczeniu szkodliwego wpływu na środowisko. Są to m.in.: Brake Energy Regeneration, czyli układ odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania (wykorzystywany do ładowania akumulatora), Electric Power Steering – elektryczne wspomaganie kierownicy, opony o zmniejszonych oporach toczenia, wskaźnik momentu zmiany biegu (w wersjach ze skrzyniami manualnymi), a także lekka konstrukcja nadwozia i wykorzystanie aluminium w elementach zawieszenia. W momencie debiutu rynkowego auto dostępne będzie z 6-cylindrowymi, rzędowymi silnikami benzynowymi. Do topowej wersjisDrive35i trafi jednostka z układem TwinTurbo i bezpośrednim wtryskiem paliwa (High Precision Injection) dysponująca mocą 306 KM. Silnik ten standardowo współpracować będzie z manualną, 6-biegową przekładnią. W ramach opcji w ofercie znajdzie się 7-biegowa skrzynia sportowa z podwójnym sprzęgłem i funkcją sekwencyjnej zmiany przełożeń łopatkami przy kole kierownicy. Wersje sDrive30i i sDrive23i opcjonalnie dostępne będą z 6-biegowymi „automatami” (również z funkcją sekwencyjnej zmiany przełożeń przy kierownicy), a seryjnie do przeniesienia momentu na tylną oś wykorzystają 6-stopniowe przekładnie manualne. Wszystkie silniki modelu będą spełniać surowe normy emisji spalin Euro 5.Wysoki poziom bezpieczeństwa pasażerów ma zapewnić: wytrzymała struktura karoserii ze strefami kontrolowanego zgniotu i elementami odpornej na odkształcenia stali, przednie i boczne poduszki powietrzne, airbagi (w oparciach foteli) chroniące głowę i tułówpodczas uderzeń w bok auta, wzmocnione przednie słupki, pałąki antykapotażowe za zagłówkami i opony run flat umożliwiające jazdę nawet po ich przebiciu. Ceny modelu mają zaczynać się od 35 900 euro.podsumowanienTego typu auta produkuje się wyłącznie po to, aby cieszyły oko i dawały radość z jazdy oraz ich posiadania. Takie zadania nowe Z4 wykonuje z dużą łatwością. Samochód jest naprawdę atrakcyjny i w przeciwieństwie do poprzednika oferuje dwa modele w jednym, czyli kabriolet i coupé. Nowoczesne rozwiązania techniczne i sportowa charakterystyka układu jezdnego to nie tylko przyjemny dodatek, lecz także atut modelu. BMW na brak zainteresowania raczej nie będzie narzekać.
BMW Z4 - Roadster z charakterem
BMW Z4 pierwszej generacji produkowane było od 2002 r. Teraz firma ujawniła pierwsze informacje na temat jego następcy, który w sprzedaży pojawi się za kilka miesięcy (oficjalna premiera na styczniowym salonie samochodowym w Detroit).